zondag 5 mei 2013

Richtmal

En jawel, Bram Smit had het helemaal goed met z'n reactie op mijn vorige post.

Omdat het nogal een klus is om een wiel uit de Quest te halen om het wiel te richten, is het praktischer als je ook kan richten terwijl het wiel gewoon in de fiets gemonteerd is.

Richten wil best aardig met een krijtje in de hand en dan met de hand steunen op de body van de Quest en dan langzaam het krijtje dichter bij het wiel laten komen om uiteindelijk met het krijtje het wiel te raken en een krijtstreep achter te laten. Maar het blijft toch enigszins onnauwkeurig omdat je met de hand minder stabiel bent, ook al wordt de hand ondersteund.

Vandaar dat ik maar een richtmal heb gemaakt van wat aluminium profielen die ik nog heb liggen van andere projecten.





Gisteren wilde ik de sporing van de wielen controleren maar ik kreeg het niet voor elkaar. De ene keer had ik wat toespoor, dan weer wat meer, dan weer wat minder..... er viel geen touw aan vast te knopen.
Met de Alleweder heb ik dat ook al eens gehad. Toen was de oorzaak een vracht versleten kogelkopjes die voor speling zorgden. Met de nieuwe kogelkopjes in de Quest zal dat denk ik niet het geval zijn dus kan ik beter zoeken in eventuele kleine slagen in de wielen. In beide wielen 1mm slag kan al een verschil van 2mm spoorverschil opleveren met dezelfde instelling.

Om niet m'n wielen uit te hoeven bouwen heb ik dus een richtmal gemaakt.

8 opmerkingen:

  1. Goed idee lijkt me.
    Het is alleen jammer dat je daarmee wel de zijdelingse slag kunt vinden maar niet de hoogteslag. maw Het wiel zou nog wel kunnen gaan 'eieren'...
    Als je er een T-constructie van maakt (en de band af neemt) zou je die factor ook nog bij het richten kunnen betrekken. Echt '3D' bezig zijn dus.
    Maar een goed idee igv de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is inderdaad maar weinig extra nodig voor hoogteslag. Maar eenhoogteslag heb je er niet zo snel in als je een goed wiel hebt. Grote noodzaak voor hoogteslagcontrole is er dus niet.

    Maar mocht het nodig zijn, dan is het zo aangepast. Lange bout gewoon dwars door het uiteinde van de bok zodat hij omhoog steekt en langs de hele velg komt. Daar een plaatje aan maken als vlaggetje die ik dan bij kan draaien tegen de velg aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er netjes uit, simpel en doeltreffend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als de wielen een slag hebben is het lastig, maar ook als je ze recht hebt blijft het lastig omdat je de kogelkopjes een hele slag moet draaien, dit omdat er geen linkse/rechtste stelmoer aanwezig is, zodat je per 0.1mm af kunt stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Samen komen we er wel. Goed bezig!
    Wielspoorbokje was er al. De fijnafstelling van Peter is bekend. (Nu nog wat technische detail svp...) en nu een velgrichtbok zonder het wiel te hoeven uitbouwen.
    Even in redelijk oplage produceren en in de WWW (Wim's Web Winkel) voor iedereen bereikbaar maken.
    Is er combi korting mogelijk voor de gehele set bokjes en spoorstangetjes? :-)
    Doe mij maar zo'n set.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Peter
    Van Frans G. heb ik een busje gekregen met aan de ene kant normaal draad en aan de andere kant metrisch fijn draad. Hiermee kan je nog nauwkeuriger afstellen dan met een busje met linkse/rechtse draad. Normaal betekent een enkele slag 1mm verandering in draadlengte. Bij mij draait de ene kant 1mm in, de andere kant 0.5mm uit waardoor ik dus per slag 0,5mm kan bijstellen. Met normale linkse/rechtse draad is dat 2x 1mm per slag dus 2mm totaal per slag. Dat is dus 4x minder nauwkeurig dan wat ik heb.

    In jouw geval is 0,1mm bijstellen dus 1/20e slag maken. Dat is best lastig mikken. In mijn geval hoef ik dan maar 1/5e slag te draaien.

    Blijft wel de vraag in hoeverre die nauwkeurigheid nodig is want als er in de velg al meer slag zit dan dat, dan heb je aan die nauwkeurigheid niet zoveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Busje van Frans G. is trouwens te zien op de middelste foto bij de uitsparing die ik (eigenlijk Quesjer) uit mijn Quest heb gefreesd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Brandweerquest

    Die links/rechtse aanpassing kan simpel door even naar een watersportzaak te gaan. Daar hebben ze draadspanners die gebruikt worden om de kabels (stagen?) van masten op lengte te maken en eventueel aan te spannen. Verkrijgbaar in mooi RVS.
    Voor een paar euro heb je er 1:
    http://www.staalkabelstunter.com/rvs-draadspanner-m8.html

    BeantwoordenVerwijderen