maandag 13 mei 2013

Vieze handen

Na 2 heerlijke weken vakantie mocht ik vandaag weer in m'n fiets kruipen om naar het werk te fietsen.

Onderweg gaat het omhoog schakelen met de achterderailleur niet lekker. Ik stel de kabel wat bij (iets losser) maar dat helpt niet, sterker nog, bij omlaag schakelen hapert hij nu dus kabel weer terug gesteld.

Tegen de IJsselbrug omhoog zie ik een racefietser voor mij komen rijden vanaf Katerveer. Ik rijd lekker door en blijf dat doen. De racefietser blijft op ongeveer gelijke afstand van mij.
Eenmaal over het hoogste punt heen kan de racefietser wat versnellen en ik ook maar ik doe het rustiger aan. Desondanks loop ik op een gegeven moment wel op hem in ter hoogte van de verkeerslichten. Ik rem wat af want inhalen vond ik geen goed idee; de racefietser kan na de verkeerslichten linksaf slaan, bovendien was het licht rood dus ben ik achter de racefietser gebleven.

Eenmaal de verkeerslichten voorbij wil ik de racefietser in gaan halen dus ik wil aanzetten. Maar weer wil de ketting niet goed grijpen. Maar na wat vooruit/achteruit trappen is het klaar. Ik kan niet meer vooruit trappen. Achteruit wel een beetje maar dat voelt niet goed. Weer vooruit maar weer zit hij vrij vlot vast.

Mijn inhaalactie heb ik dus moeten staken. De fiets heb ik aan de kant gezet en ik heb de ketting maar eens bekeken. Zittend in mijn fiets kon ik het niet goed genoeg zien maar wel was duidelijk dat de ketting van het voorblad gelopen was.

Uit de fiets, fiets op z'n kant en nogmaals kijken. Het zag er vreemd uit. De ketting zat om de rechter crank gedraaid even boven het pedaal. Ik kon zonder kracht de ketting weer van de crank wikkelen (hij leek er bijna 2x omheen te zitten). Daarvoor moest ik wel eerst de trekkende ketting wat aantrekken om ruimte op het voorblad te creëren.

Op gang komen lukte wel maar de aandrijving is niet lekker, dat is duidelijk. Op het werk was het helemaal duidelijk toen ik stil moest staan en daarna weer op wilde trekken. Vooruit trappen leverde geen beweging op. Achteruit trappen lukte ook gewoon maar doet uiteraard niets.

Straks maar eens zien of ik het euvel kan vinden. Eerst maar eens de beruchte boutjes links en rechts van de achteras controleren.

Overige tips zijn welkom trouwens!

4 opmerkingen:

  1. Misschien is de sluiting van de sluitschakel iets los gegaan, dan krijg je ook dit soort leuke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kromme schakel heb ik ook wel ervaring mee maar die zorgt er niet voor dat ik gewoon rond kan trappen zonder dat de fiets in beweging komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O je kan wel gewoon rond trappen maar je komt niet vooruit. Freewheel kapot wellicht?

      Verwijderen
    2. VM.nl gebeld, hopelijk alleen een smerig freewheel. Nu eerst thuis proberen te komen. Ymte gaf aan dat als ik grip heb, zorgen dat ik grip houd! (desnoods remmen en toch druk op de pedalen houden om het palletje van het freewheel constant te laten aangrijpen)

      Verwijderen