vrijdag 24 mei 2013

Vreemd remgedrag

Enige tijd geleden heb ik mijn linker rem aangepakt in verband met 'happen'. Dat 'happen' heeft zich niet meer voorgedaan sindsdien. Ingrepen? Wiel opnieuw gespaakt (goed, spaken laten zitten maar het hele wiel ontspannen en weer gespannen) zodat de spaakspanning overal gelijk was. Verder metalen plaatjes in de blokjes aan het uiteinde van de remblokken gedaan om de remblokken verder uit elkaar te drukken.

Welk van de 2 acties (of mogelijk de combinatie) het euvel verholpen heeft, weet ik niet. Maar verholpen is het zeker.

Maar gisteren kreeg ik te maken met een ander vreemd remgedrag. Dit remgedrag kende ik nog niet.
Het had stevig geregend. Ik moest door een tunnel met een enorme plas water. Leuk! Vol gas er doorheen. Dat heb ik vaker gedaan, wat me met de Versatile al eens een nat pak opgeleverd heeft (tot in m'n bilnaad). Zelf heb ik het goed droog gehouden deze keer. Maar ondanks slecht weer de laatste tijd wilde ik toch nog even de factor 'vocht' flink loslaten op mijn linker rem om zeker uit te sluiten dat vocht niet het probleem van het happen was (happen treedt eerder op bij vochtig/nat weer).

Happen hebben m'n remmen niet gedaan. Nee, iets totaal anders dan dat. De remmen voelden, hoe moet ik het omschrijven, sponzig? aan. Bij inknijpen van de remhendel kwam maar weinig actie van de remmen, waar normaal gesproken de remactie duidelijk (maar doseerbaar) voelbaar was. Na wat meer proberen bleek dat de remmen nog gewoon werkten maar ik moest harder knijpen (met het, ehm....., sponzige gevoel).

Meest opmerkelijk vond ik nog wel dat beide remmen betrekkelijk gelijk reageerden. Niet dat één rem ineens door het vocht ging sponzen of juist happen.
Vandaag op de terugweg naar huis leek het alsof m'n remmen ineens besloten om maar weer normaal te doen. Niet geleidelijk maar zo ineens.

Ondanks meer dan 50.000 velomobielkilometers blijf ik nieuwe ervaringen opdoen, dat is wel duidelijk.

5 opmerkingen:

  1. Remmen, trommel, terugtrap of velgblokjes blijven rare dingen. Fietstechnologie is te licht om echt heel robuust te zijn denk ik en verder weet ik te weinig van de toch vrij eenvoudige techniek. Ik blijf geinteresseerd dit soort berichtjes volgen om meer inzicht te krijgen. dank dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een beetje olie of vet dat door het nat worden op de remschoen of trommel is gekomen waardoor je tijdelijk minder remwerking had en wat nu is opgedroogd en weggeschuurd na een keer remmen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vermoedelijk heb je water in je trommels gekregen,dan krijg je ook dit gedrag.
    Ook schijfremmen doen dit,van je auto.Er zijn merken die de remmen af en toe even laten remmen om dit soort problemen te voorkomen.
    Gelukkig was het gedrag l en R gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mark en Rudolf
    Dat het ontstaan is door water, dan denk ik ook wel (gezien de lompe plas waar ik doorheen moest en het euvel vrijwel direct daarna ontstaan is)
    Maar juist omdat het gedrag links en rechts gelijk was en ook het verdwijnen van het euvel op hetzelfde moment links en rechts, vind ik het vreemd. Het is natuurlijk niet onmogelijk dat het tegelijk gebeurt maar die kans is niet zo groot denk ik. En helemaal niet als ontstaan en verdwijnen tegelijk gaat.

    Ik heb inderdaad wel een paar keer flink geremd en ook gefietst met de remmen aanlopend (door te knijpen in in de remhendel) om de temperatuur wat op te laten lopen en 's nachts de fiets niet op de rem gezet om de remblokken meer 'ademruimte' te geven (voor zover dat lukt in die trommels, maar altijd nog beter dan blokken tegen de trommel aangedrukt hebben).

    Hoe dan ook, mijn weblog is direct een geheugensteuntje voor mezelf (en informatie voor anderen). Mocht het weer optreden, dan kan ik het nog eens teruglezen en de 2 situaties met elkaar vergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen