woensdag 1 mei 2013

Klein onderhoud

Bij mijn laatste bezoek aan Velomobiel.nl heeft Jos mijn linker (happende) rem onder handen genomen. Helaas is het happen toe niet opgelost maar wel heb ik een ander leuk trucje gezien. Als de remblokken slijten, worden ze dunner. En als ze dunner worden, moet het 'wigje' van het remarmpje verder gedraaid worden om de remblokken hun werk te laten doen.
tussen de remblokken en het wigje zitten 2 bokjes. Die blokjes heeft Jos vanbinnen voorzien van een plaatje aluminium, waardoor de remblokken in rust al verder uit elkaar gedrukt worden.

Dit trucje heb ik vandaag bij de rechter rem toegepast. Wel heb ik de remkabel losser moeten zetten. Operatie geslaagd.

Verder heb ik besloten om de spaken van mijn linker wiel toch weer strakker te zetten. In bochten voelde mijn fiets weer als een dweil als ik naar rechts stuurde (en mijn minder stijve linker wiel dus in de buitenbocht zat). Ik heb een hekel aan dweilen en ook aan een dweilende fiets dus heb ik alle spaken eerst een kwartslag gegeven en vervolgens nog eens een kwartslag; halve slag totaal dus.

Ik zie wel wat er gebeurt. Spaakbreuk, ovale trommel, ik denk dat ik daar nu dus wel een oplossing voor heb.

De band heb ik tijdens het spannen van de spaken wel van de velg gehaald. Toen ik de band terug geplaatst had en aan het oppompen was, bleek er een lek te zijn ontstaan naast het ventiel. Band is dus afgeschreven helaas. Deze gaat overigens niet in de lekstatistieken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten