zaterdag 25 september 2010

Remmen weer grondige beurt gegeven

M'n blokkerende linker voorwiel bij remacties kan ik niet waarderen. Onlangs heb ik nog even wat vet bij de asjes gespoten maar dat heeft maar 1 of 2 dagen geholpen. Vandaar dus dat het toch echt weer tijd was om de boel grondig onder handen te nemen.

Vandaag heb ik daarom de wielen uitgebouwd om vervolgens ook de remmen volledig uit elkaar te halen, te reinigen en te smeren. Bij demonteren van het tweede wiel kwam aan het licht dat m'n zojuist weer volledig gemonteerde eerste wiel niet goed gedaan was. Ik had een veerringetje op de verkeerde plek geplaatst. Dus mocht ik het wiel weer helemaal uitbouwen, rem weer helemaal uit elkaar halen en nu op de juiste manier weer monteren.

De remwerking is nu, na de onderhoudsactie, nog niet optimaal. Het kan best zijn dat hij na een paar kilometer gebruik weer helemaal goed remt maar dat is even afwachten. Geheel vreemd zou dat in ieder geval niet zijn. Maar ik sluit ook niet uit dat voor betere remwerking ik toch weer een stel nieuwe kabels moet monteren. Eerst maar even afwachten en proberen.

Kilometerstand: 11497

6 opmerkingen:

  1. Slik, wat een werk. Om de hoeveel km ben je hier mee bezig?
    Ik ga zeker de grote trommels laten monteren op mijn Quest.

    Groet,
    Koendert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom experimenteer je niet eens met 'n afhoudveertje Wilfred? het lijkt me juist bij de Quest nog een heel gedoe "ff schoonmaken/ nakijken".
    Bij mij is het blokkeren helemaal over (met veertjes). Ik gebruik de FAW alleen wel veel minder dan jij.
    Groeten mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Koendert: tja, het is inderdaad redelijk wat werk. Het zal ongetwijfeld sneller kunnen maar ik denk dat je toch moet rekenen op een uur werk per wiel (zonder fouten te maken ;-)
    Maar dat bestaat dus wel uit:
    veerpoot vanboven losschroeven, 3 stuurstangen losdraaien, veerpoot uit fiets trekken, wiel van as halen, boutje aan de achterkant van remarmpje losdraaien, borgringetje op remblokken eraf wippen, alle onderdelen ontvetten en reinigen (2 remschoenen, 2 asjes, 2 ringetjes, 2 blokjes, 1 gat voor asje, 1 armpje, 1 trommel) en vervolgens alles in omgekeerde volgorde weer monteren. Wel even een nieuw borgringetje plaatsen trouwens.

    Over de tijd tussen onderhoud. Ik heb in ieder geval op 2-4-2010 en 3-4-2010 de remmen volledig onder handen genomen. Ik houd m'n kilometerstanden elke maand bij. Er zit zo'n 2900 kilometer tussen het moment dat het blokkeren begon en het onderhoud de vorige keer. Sinds het blokkeren heb ik alweer zo'n 460 kilometer gefietst. Maar het was toch echt wel prettiger geweest als ik het direct had gedaan.

    @Mick: die veertjes heb ik geen vertrouwen in. Ik heb ze destijds ook op m'n Alleweder gemonteerd (great minds think alike zullen we maar zeggen). Op de Versatile zaten ze standaard gemonteerd (welliswaar op een andere manier maar de effectieve werking was gelijk). Maar dat heeft me niet geholpen helaas. Ik denk dat ik voor de verandering eens een keer een cadeau weet te vragen voor m'n verjaardag: nieuwe remblokken en bijbehorend spul.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. M'n Strada is nu ook binnen in Dronten om grote remtrommels te laten installeren. De Jagwire remkabels zijn wel een verbetering, maar toch bijten de remmen bijlange niet zo goed als die op m'n vorige vm (Alleweder). Ik heb gister nog tegen Theo gezegd dat ik op de 43.000km dat ik ermee gereden heb, ik nooit problemen met de remmen ervan heb gehad, laat staan dat ik die regelmatig moest schoonmaken ....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Wilfred,
    Nu 8600 km gereden met de nieuwe grote remtrommels. Inclusief 16.400 hoogtemeters in Ierland en zo'n 3000 hoogtemeters naar Giessen dit weekend. Geen onderhoud eraan gehad en ze remmen nog steeds uitstekend.
    Ik zou de beslissing maar eens nemen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Wim,

    Ik ben het geëikel inmiddels wel helemaal zat. De linker rem hapt alsnog. Niet zo heftig als voor de operatie maar mooi egaal remmen doet hij niet op het moment van aangrijpen. Tijdens het onderhoud viel me trouwens ook op dat het asje waar de remblokken aan zitten (niet die met het wigje maar het ronde asje aan de onderkant van de ankerplaat) wat speling heeft, niet zichtbaar maar wel voelbaar. Wellicht dat dat ook een deel van het happen als oorzaak heeft.

    Maar over anderhalve maand ben ik jarig en ik weet wel wat voor cadeautje ik ga vragen. Vrachtje spaken, 2 velgjes en twee setjes grote trommelremmen. Tot die tijd houd ik het wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen