Het happen van de rem in het linker voorwiel is irritant, slecht voor m'n banden maar ook nog eens niet al te veilig. Een blokkerend wiel remt minder goed dan een die nog grip op het wegdek heeft. Gisteren heb ik eindelijk de tijd gevonden om naar Dronten te gaan (tijd (en energie) heb ik de laatste tijd nogal weinig getuige ook m'n weblog; het vorige bericht is een maand geleden terug geplaatst terwijl ik normaal veel vaker een bericht plaats)
Op weg naar Dronten zag ik dat ik geen drinken bij mij had. Ik was nog maar net van huis en kon daarom een paar honderd meter verderop even stoppen bij de supermarkt om daar wat in te slaan. Mijn fiets heb ik in de winkelstraat geplaatst en ben de winkel ingegaan.
Als ik aan de kassa sta zie ik een dame met 2 kleine koters bij mijn fiets. Het alarm gaat af. Mevrouw en kids gaan wat achteruit om vervolgens na het alarm gewoon weer ijskoud verder te gaan met koekeloeren naar en vooral ook in mijn fiets. Voorover gebogen over mijn fiets turen ze naarbinnen. Ik laat het alarm nog een keer afgaan. Weer deinst het stel even terug om daarna doodleuk weer verder te gaan met hun activiteiten.
Even later kom ik de winkel uit en spreek de dame aan en vraag haar of een afgaand alarm voor haar geen hint betekende. Een verhaal over haar kleinzoontje die dol is op auto's en dat ze er echt niet aangezeten hebben e.d. en waarom ik zo boos reageer. Ik vraag haar of ze dat ook bij cabrio's doet en of ze dat daarbij ook heel normaal vindt. Ze geeft aan dat heel normaal te vinden en dat ze het daarbij ook gewoon doet. Wij verschillen duidelijk van mening ik rijd verder om er niet al teveel woorden aan vuil te maken.
Bij Dronten zie ik vlak bij het benzinestation waar ik langs kom, een knaloranje WAW stil staan met iemand ernaast. Ik rijd daarom over het fietspad aan de linkerkant van de rijbaan (gescheiden fietspad) naar de WAW-rijder toe en vraag of hij problemen heeft. Het valt allemaal mee maar hij heeft wat ruzie met de voorderailleur van de WAW die hij aan het proberen is. We praten wat en ik zie een man vanaf het benzinestation naar ons toelopen. De man die ons inmiddels genaders had, vroeg ons of hij wat foto's mocht schieten. Wij gaven beiden aan er geen bezwaar tegen te hebben. We kletsen rustig verder terwijl de andere man wat foto's schiet. Naderhand stelt hij nog wat vragen en geeft aan waarvoor de foto's zijn. Hij is fotograaf van ondermeer de Telegraaf en De Brug (en bijbehorende media-zaken) en dat hij nog een foto van velomobielen nodig had voor zijn archief. De twee knaloranje velomobielen bij elkaar en de ene persoon staande naast de fietsen gaf een fototechnisch mooi plaatje naar zijn zeggen. Mogelijk zie je dus nog eens een foto van Quemo naast een oranje WAW verschijnen in een streekblad of mogelijk Telegraaf. De man keert terug naar z'n auto bij het benzinestation.
De WAW-rijder keert om om terug naar Alligt te gaan zodat de boel beter afgesteld kan worden. Ik stop 1 bedrijf verder, bij Velomobiel.nl. Daar haal ik materiaal voor nieuwe wielen met bijbehorende grotere trommelremmen. Direct neem ik nog een Furious Fred met Raceguard mee. Ik laat de rekening opmaken en kom op een lager bedrag dan verwacht. Samen met Ymte controleer ik nog even of alles er wel op staat en dat lijkt het geval te zijn. Ik loop naar beneden om m'n spullen bij elkaar te pakken zodat ik terug kan naar Zwolle. Maar als ik beneden ben hoor ik een fietsbel van een Quest en bedenk me dat de mijne kapot is dus vraag nog even om een nieuwe bel. Met de bel loop ik terug naar Ymte om ook die bel nog even op de rekening te laten zetten. Maar Ymte had de boel al rond dus kon de bel er niet meer bij. Ik mocht hem zo meenemen.
Terug naar huis kom ik de WAW-rijder achterop. Hij heeft een afslag gemist en rijdt over de rijbaan. Ik stop op het fietspad aan de andere kant van de weg en geef aan dat hij een eindje terug een bord niet gezien heeft. Hij komt met de WAW naar het fietspad en samen rijden we verder. Bij Roggebotsluis kletsen we nog een tijdje waarna we elk onze eigen weg gaan.
Thuis aangekomen heb ik toch nog eens gekeken naar de prijzen van de onderdelen. Ik ben best blij met een financiële meevaller maar er klopte iets niet. En inderdaad, de prijslijst die ik destijds te horen heb gekregen bevatte eigen bedragen voor de ankerplaten, die staan nu niet op de rekening. Verder stond er ook iets over vulbusjes terwijl ik die niet gekregen heb. Ik heb met Velomobiel.nl gebeld en de boel recht laten zetten. Ik heb een tweede rekening gekregen met daarop de bel en de ankerplaten en natuurlijk de benodigde vulbusjes.
Gisteravond heb ik de twee nieuwe wieltjes gespaakt en vanmiddag heb ik de eerste set ingebouwd. Allereerst heb ik de linker ankerplaat vervangen omdat dat wiel hapt. De remwerking zal vast nog niet optimaal zijn omdat de blokken nog niet rondgeschuurd zijn maar de werking is in ieder geval nu al prettiger dan dat happende wiel.
Hoi Wilfred,
BeantwoordenVerwijderenIk heb de grote trommelremmen nu (links en rechts) toegepast op m'n trike. Daar heb ik nog niets over geschreven maar 't werkt goed !
Heb je de spaken nog enigzins moeten buigen om het laatste kruis er in te krijgen?
Mvg Mick
Ja, dat moet altijd helaas.
BeantwoordenVerwijderenDat dacht ik ook maar 't is me gelukt zonder!
BeantwoordenVerwijderenDat staat beschreven op m'n blog.
Bij 't vervangen gaat die vlieger helaas niet op...
Mvg Mick