Vanmorgen had ik het in de planning om de rechter rem onder handen te nemen, daarna naar Velomobiel.nl te fietsen en daar de remblokken laten rondschuren. Alleen kwam ik tijdens het demonteren van de veerpoot tegen het volgende 'probleempje' aan:
Geen wonder dat m'n fiets de laatste tijd niet echt vlot reed. Zo te zien had hij een fors toespoor.
Ik ben daarom met losse veerpoten naar Velomobiel.nl gereden, met de auto in dit geval want rijden in een fiets zonder veerpoten gaat toch wat lastig. Daar heb ik de remblokken dus laten schuren maar ook direct een nieuw setje hoekstukken gehaald.
Ik heb Ymte nog even de ringetjes achter de spaakkoppen laten zien. Preventief heb ik die nu ook in de nieuwe wielen gemonteerd bij de 9 probleemspaken per wiel. Yme was wel even benieuwd waar die ringetjes vandaan komen. Dat is dus gewoon bij de fietsenmaker vandaan. Ook wilde hij weten of het werkt. Tot dusver heb ik heel misschien een spaak gebroken met ringetjes maar zeker weten doe ik het niet. Wel weet ik dat de spaakbreuk véél minder is met ringetjes dan zonder.
Thuis heb ik de spullen weer onder de fiets gemonteerd en afgesteld.
De remwerking is weer goed. Ik kan nu tenminste weer doseren met beide remmen in plaats van alleen met rechts.
Ik heb dus geen Quest maar natuurlijk wel n's 'meegekeken'. Die uitsparingen zitten volgens mij alleen in de hoekprofielen voor gewichtsbesparing (bij m'n FAW nog niet). 't is dus je uitzonderlijke rijstijl of de Quest zou beter af zijn met in elk geval 1 uitsparing minder...
BeantwoordenVerwijderenMvg Mick
Als ik jou was zou ik een stripje vastmaken over de halve gaten. Daarvoor kun je de gaten van de kogelkopjes overnemen en ze met de boutjes daarvan gelijk vastschroeven.
BeantwoordenVerwijderenZo'n stripje kan zowel duw- als trekkrachten incasseren en zo een mogelijk gevaarlijke situatie voorkomen.
In ieder geval voorkomen dat je voorlopig nog weer een keer uitlijnen moet!
Mvg Mick
Enig idee wanneer en onder welke omstandigheden die verbuiging gebeurt is. Dat moet wel iets heel heftigs geweest zijn.
BeantwoordenVerwijderen@Mick
BeantwoordenVerwijderenDe uitsparingen hebben niet als doel 'gewichtsbesparing'. Ik het toevallig gisteren gevraagd aan Ymte. Bij VM.nl gaan ze niet op zulke paar grammetjes jagen. Het betreft gewoon uitsparingen om bij de boutjes te komen waarmee het hoekprofiel aan de veerpoot vast zit. Ze hebben de uitsparingen tegenwordig wel minder diep gemaakt in de hoekstukjes en zulke hoekstukjes heb ik er nu dus onder zitten. Ik ga de boel verder niet verstevigen.
@BrandweerQuest
Ik heb gee nidee hoe het gebeurd is. Tja, ik heb in juni een aanrijding gehad met een spookrijdende brommer alleen kan ik de verbuiging niet verklaren, die zou ik dan de andere kant op verwachten. Daarbij komt dat ik 25 september de remmen nog eens een grote beurt heb gegeven. Toen is het me verder niet opgevallen. Mogelijk zat er wel een barst in maar opvallend ver verbogen was de boel zeker niet.
Afgelopen maand zijn er verder geen vreemde voorvalletjes geweest voor zover ik me kan herinneren. Mijn gok is dat de barst er al langer zat en dat de verbuiging in de loop van de tijd is ontstaan. Tja, en de momenten dat ik een opritje afrijd hier bij huis is dat altijd schuin naar rechts waarbij het linker wiel als eerste op de straat komt. Dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken wat die verbuiging zou kunnen veroorzaken.
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenZou het zo kunnen zijn dat je fiets wat zwaar is?
Als ik zo lees hoe vaak jij je spaken breekt.
Volgens mij gebeurt dat bij andere bijna nooit.
Gr
Robbedoes
Te zwaar? Quemo is zeker niet de lichtste Quest maar de combinatie van Quemo met mij erin wordt echt wel overschreden door meerdere andere velomobilisten. Daarbij komt dat ik het ook had met de Alleweder en ook met de Versatile. Een jaar of wat geleden was ik 15 tot 20 kg lichter en kwam ik zéker onder de totaalmassa van menig velomobilist/velomobiel-combinatie.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat de spaakbreuk grotendeels te maken heeft met mijn rijstijl. Ik heb 3 andere velomobilisten met vergelijkbare rijstijl gevraagd naar hun spaakbreuk. Van één heb ik antwoord gekregen en hij heeft ook spaakbreuk bij het leven en jaagt een doosje spaken per jaar door.
Maar dat je het bij mij wel leest en van anderen (bijna) nooit hoort kan ook zijn omdat ik mogelijk meer erover schrijf dan anderen. Met m'n Versatile kreeg ik wel eens te horen dat dat ding niet zo onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar is. De betrouwbaarheidsopmerking bij de Versatile was ook vanwege een achterwiel wat besloot z'n eigen weg te gaan. Dat was een uniek geval. Maar wat veel mensen waarschijnlijk niet weten is dat bij de eerste serie 26" Questen ook al eens een achteras gebroken is. Verschil is dat ik er wel over geschreven heb maar dat die bewuste eigenaar van die Quest geen weblog heeft en er niet over schrijft.
Dat je het niet leest wil dus nog niet zeggen dat het niet voorkomt of omgekeerd, dat als je het wel leest dat wil niet zeggen dat het dan een unieke situatie is.
Hoi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenMet lekke banden weet ik wel raad. In 14 maanden 32 keer lek gereden. Dat is volgens mij boven gemiddeld. Maar in de nu dik 20.000 kilometer heb ik maar 1 spaak kapot gereden. Dat kwam ook nog door een gat in de weg.
Volgens mij ben je samen met de Ligfries toch echt uitzonderlijk wat gebroken spaken betreft....
Groeten Marcel
Quest 342
Dag,
BeantwoordenVerwijderenIk heb hetzelfde meegemaakt, doordat ik op een forse tak reed op de Rietweg (je weet wel, die bomen die na een beetje wind veel takken verliezen). Daarvoor ook al rare dingen met de sporing gehad. Ik heb nu nieuwe hoekjes eronder, met minder diepe inkepingen (die er zijn voor montagegemak) zodat er meer materaal overblijft voor de stevigheid. Nu geen sporingproblemen meer.
Groeten, Bastiaan
Hoi,
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij een vermoeings scheur.
Groet,
Leo