Dag Quemo,Laat ik dan nu toch maar eens een berichtje erover schrijven want inmiddels zijn we alweer wat verder in de tijd.
Ik ben erg benieuwd naar hoe de korte cranks je tot nu toe bevallen. Kan je daar al iets over vertellen? Ik zit er namelijk sterk over te denken om deze ook in mijn Quest te laten zetten als die geleverd wordt. Ik merk namelijk dat mijn huidige cranks (176mm) op de twister te lang zijn voor me gevoel. Ik ben 1,79m met een relatief lang bovenlijf. Volgens mij heb je ongeveer dezelfde lichaamsmaten als mij en vandaar dat ik het graag van jou verneem wat je bevindingen zijn.
Groet Koendert
De kortere cranks betekenen met gelijke kracht een kleiner moment bij gelijke kadans of omgekeerd, als ik een gelijk moment wil uitoefenen, dan moet ik dus meer kracht uitoefenen bij gelijke kadans. In principe is het dus verstandig om met een wat hogere kadans te gaan rijden.
In mijn geval ben ik van 170mm naar 155mm gegaan. Dat is dus 9% korter. De kadans zou dus een gelijk percentage omhoog moeten gaan. Als ik uitga van een vrij normale kadans van 90, dan zou ik nu dus op 99 uit moeten komen. De praktijk leert echter dat dat niet gebeurt bij mij. Mijn kadans blijft, als ik er niet echt op let, veelal gelijk aan de kadans uit de tijd dat ik nog met 170mm reed.
Maar goed, een korter stel cranks betekent wel minder buiging van de benen en dat schijnt ook weer positief te werken (benen zijn sterker bij minder buiging als ik Mick mag geloven).
Last van m'n knieën heb ik nog niet noemenswaardig gehad. Wel even heb ik wat gevoeld maar ik heb onlangs ook nieuwe schoenen in gebruik genomen waarbij dus ook de plaatjes opnieuw geplaatst moesten worden en de oude schoenen waren finaal op want bij één schoen was het kunststof stuk zool onder het plaatje aan één kant gebroken waardoor het plaatje dus niet volledig vast meer zat aan de zool.
Maar goed, genoeg over de schoenen, terug naar de cranks.
vorige week heb ik een wedstrijd gereden en dus een uur wat forser doorgetrapt. Geen problemen. Vandaag ook nog eens goed opgelet. Ik ben op de terugweg weer over de rijbaan van een 80-km-weg gegaan in verband met werk aan de weg op het fietspad. En tegen grote kuddes pubers in fietsen op een fietspad wat bedoeld is voor één richting verkeer is niet echt prettig. Bij het rijden op de rijbaan heb ik wel even wat steviger doorgetrapt en wat later geschakeld. Zelfs een kadans van 130 viel nog goed vol te houden over enige afstand.
Optrekken gaat wel voelbaar zwaarder maar is niet problematisch. Ik start altijd op het middelste voorblad en achter op het grootste blad (de grootste die ik kon krijgen bij VM.nl waarbij ik de vraag kreeg of ik in de bergen wilde gaan rijden, nou nee dus). Ik heb aan de onderkant dus nog een kleiner voorblad wat toch een forse stap is in het totale verzet maar veel heb ik die nog niet gebruikt.
Al met al ben ik best tevreden met de kortere cranks. Ik ben geen fysiotherapeut en kan derhalve geen onderbouwend verhaal plaatsen over spieren, gewrichten e.d. maar wel over m'n eigen gevoel.
Of de cranks voor m'n benen beter zijn? ik weet het niet maar ik blijf wel geloven dat dat het geval is. Sneller rondtrappen doe ik dus lang niet altijd maar als ik het bewust doe, gaat het een stuk soepeler. Groot bijkomend voordeel is dat mijn voeten iets verder van de bovenkap komen te zitten waardoor ik nu geen last van m'n dekje heb als ik die onder de neus heb weggedrukt. En optrekken gaat dus wel wat zwaarder.
Bij een volgende fiets denk ik wel dat ik direct weer kortere cranks zal laten monteren. Dat is denk ik toch beter voor mijn vergelijkbare lichaamsverhoudingen als Koendert beschrijft (ik ben even lang en heb ook een relatief lang bovenlichaam; m'n binnenbeenlengte is geloof ik 78 of 79 centimeter).
Dag WF,
BeantwoordenVerwijderenIk ben blij dat de pedalen bevallen, vooral na de moeite die je doen moest met het wisselen vd trapas.
Mijn ervaring is dat je een fiets met bij je benen passende cranklengte met minder zijdelinkse gewichtsverplaatsing kunt berijden. Ik zie dat schommelen ook nogal eens bij velomobielen, nog uitvergroot met een aanhanger erachter.
Dat betekent dus eigenlijk al impliciet dat energie bedoeld voor een voorwaartse beweging wegvloeit...
Moet je dus veel tegensturen of ligt je vm niet stabiel op de weg dan zou je n's met je pedaallente kunnen varieren.
Mvg Mick
Ik heb korte cranks in mijn Strada en op m'n Stratus XP en zou geen andere meer willen ! M'n knieën zouden al lang aan gort zijn, moest ik daar met lange cranks op rijden ....
BeantwoordenVerwijderenDag Quemo,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je verslag! Voor mij doorslaggevend om met korte cranks te beginnen. Wat Mick zegt over dat schommelen heb ik ook bij mijzelf gemerkt ik wist niet dat dit ook met de cranklengte te maken heeft. Ik hoop alleen niet dat het optrekken te zwaar is want ik heb nu al een hekel aan stoplichten en het stikt hier (zuid-holland) van die dingen. Nogmaals dank en ik blijf je bevindingen natuurlijk volgen:)
Groet,
Koendert
Het optrekken is niet dramatisch veel zwaarder maar wel voelbaar. Gezien het verschil in lengte is het dus 9% zwaarder.
BeantwoordenVerwijderen