woensdag 2 juni 2010

Perfect Moirees weg, Kojaks terug

De Perfect Moirees rijden fijn en vlot maar de beperking in de stuuruitslag is voor mij toch niet handig. Vandaar dat ik vandaag (1428 kilometer verder) de Perfect Moirees onder m'n fiets vandaan heb gehaald en de Kojaks weer gemonteerd heb. De nieuwe Perfect Moiree met nieuwe binnenband heb ik al verkocht. Mocht iemand nog interesse hebben in een setje gebruikte Perfect Moirees 47-406 inclusief binnenband met Race Sealant erin, laat maar weten en doe een leuk bod. Idem geldt voor een gebruikte 26" variant met evenveel kilometers.

Maar dan het vervangen. Dat ging toch even nogal vreemd. Ik had geen goede binnenbanden meer dus heb ik vandaag 3 nieuwe binnenbanden gehaald. Deze heb ik voorzien van Race Sealant en vervolgens gemonteerd onder de Quest.
De eerste band ging probleemloos. De tweede niet. Eerst zat er nog een kleine 'kuil' (hoogteslag) in. Ik pomp dan de band gewoon verder op dan toegestaan tot de hieldraad in de velg plopt om daarna de druk weer te laten zakken tot toegestaan niveau.
Dit heb ik vandaag ook gedaan maar ineens was er een gesis te horen wat niet uit het ventiel kwam. Toen ik de band weer van de velg lichtte, zag ik een klein lek aan de kant waar de nippels zitten. Goed, even plakken. Maar omdat ik nog een nieuwe binnenband had liggen, heb ik die gepakt en gemonteerd. Ook hierbij moest de hoogteslag weer 'weggeplopt' worden. Maar ook hierbij gesis in plaats van geplop. Deze keer heel wat meer gesis.

Toen ik de band verwijderde  kwam de Race Sealant me tegemoet stromen. Dit was een fors lek blijkbaar. En inderdaad, 4 centimeter snee in de lengterichting, weer aan de nippelkant.
De lekken in band 1 en 2 zijn totaal verschillend op de plek na. De eerste was normaal plakbaar maar de tweede is met de scheur geen beginnen aan.
Gezien de lengtesnee zit ik te denken aan de kunststof velglint die ik erin heb zitten. Maar dan vind ik het nog vreemd omdat ik deze velglinten al veel langer gebruik, ook met de Kojaks voorheen.

Mocht het probleem zich vaker voordoen, dan overweeg ik toch om maar weer canvas velglint te monteren. Zeker bij de linker velg is dat geen punt omdat ik daar geen spaken meer hoef te vervangen verwacht ik. Rechts moeten er nog wel wat verwijderd worden dus daar blijf ik liever nog even werken met een wat flexibeler materiaal.

Wel moet ik nog even kijken naar de instelling van de fietscomputer. Ik heb hem weer ingesteld op 1477mm (teruggezocht op m'n weblog) maar ik heb wat twijfels of dit wel helemaal goed is. M'n GPS gaf op een korte afstand van een paar honderd meter toch een vrij groot verschil. Morgen op weg naar het werk nog maar eens meten hoe groot het verschil is en indien dat te groot is, nog maar weer een keer de omtrek meten.

De montage van de Kojaks betekent wel dat ik weer een merkbaar stuk lager lig met de fiets. Bij het oprijden van de oprit schuurde de bodem weer 'vrolijk' over de rand. Maar er is volgens mij meer aan de hand. Ik heb al een keer de achterveer laten aanpassen bij VM.nl maar ik had onlangs al de indruk dat dat weer moet gebeuren want ik heb 2x m'n veerpoot wat langer geschroefd maar nu met de Kojaks is dat helemaal sterk nodig. Ik gok dat ik nog een keer de veer moet vervangen.
Als ik een keer tijd heb, rijd ik naar VM.nl om er nog maar eens naar te laten kijken want dit is niet goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten