woensdag 16 juni 2010

Spaakbreuk RV5, ik ben het helemaal zat en veerpoot

Vanmorgen heb ik de nieuwe rode veer geomonteerd in de achterveer van Quemo. Direct bij de eerste afrit is het effect voelbaar. Hoewel ik de nieuwe veer weer helemaal ingedraaid heb, is het geschraap met de bodem over de rand van een op/afritje weer verleden tijd. Ik hoop dat dat nu ook zo blijft.
De nieuwe veer is zeker 3mm langer dan het blauwe stuk, de twee rode stukjes en het witte nylon tussenstukje bij elkaar.

Verder heb ik de demper nog wat strakker gezet. Op advies van Theo heb ik daarvoor eerst het rubberachtige ringetje van de veerpoot verwijderd. Daarna het onderliggende deel van het nylon busje ontvet en voorzien van 3 lagen isolatietape. Daarna kon het nylon busje er weer om.
Helaas kreeg ik de demper toen niet meer in de veerpoot. Net de laatste halve millimeter kreeg ik er niet in. Dus heb ik het ritueel herhaald maar deze keer met 2 lagen isolatietape.
Ik denk dat, eenmaal in de veerpoot gemonteerd, 3 lagen best had gemogen voor nog iets meer demping. Maar goed, het lijkt vrij goed te zijn zo. Als ik de fiets optil aan de staart en dan loslaat, stuitert hij na op de grond te zijn beland één keer lichtjes met het achterwiel omhoog om daarna stil te staan.

Tijdens het geknutsel aan de achterveer moest ook de afscherming boven de achteras/derailleur/etc. verwijderd worden. Enige tijd geleden heb ik zelf een rubberen lapje over de aansluiting van 2 kappen gemaakt. En dat is niet voor niets geweest. Toen ik het lapje rubber wegtrok, zag ik dat de ketting weer wat meer in de beschermkap gevreten was. Niet helemaal vreemd omdat de achterveer steeds inzakte waarmee de ketting hoger in de fiets komt te zitten en dus zo de gelegehnheid had om met enige regelmaat wat van de beschermkap mee te happen. Maar hoe dan ook, het rubberen lapje heeft z'n nut bewezen.

Eergisteren had ik binnen zeer korte tijd m'n 3e lekke band in het rechter voorwiel. Toch vreemd omdat de lekken telkens aan de velgkant zaten en niet in het rijvlak. Ik gok dat het blauwe Schwalbe velglint ermee te maken heeft.
Omdat ik vanmorgen toch de fiets op z'n kant had liggen, heb ik direct de gebroken spaak vervangen. Maar omdat ik het velglint een serieuze verdachte is bij de laatste 3 lekken, wil ik graag een ander velglint gebruiken. De canvas plaklinten zijn een goede vervanger denk ik alleen is zo'n velglint niet handig als je regelmatig een spaak kapot rijdt. Vandaar dat ik vanmorgen de overige 4 spaken ook maar vervangen heb door exemplaren met ringetjes achter de kop. Deze spaken heb ik wel op de velg gemarkeerd maar zonder getalletje erbij.

Tot slot nog de statistieken van de vervangen spaken (met ringetjes):


Rechter voorwiel:
1 spaak met 2 messing ringetjes
8 spaken met 3 messing ringetjes

Linker voorwiel:
1 spaak met 4 messing ringetjes
8 spaken met 3 messing ringetjes

Kilometerstand: 9594

4 opmerkingen:

  1. Hi Wilfred,
    Wat jij met spaken hebt weet ik niet, maar ik heb nog nooit een kapotte spaak gehad. En ik heb nu mijn zesde velomobiel, totaal rond 45.000 km.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, wat ik met spaken heb? Ruzie blijkbaar. Jij hebt 100% spaakbreukvrij, ik heb juist bij alle velomobielen spaakbreuk gehad. Maar gelukkig allemaal dezelfde soort spaken. In mijn geval ook al meer dan 45000 kilometer.

    Het ligt gewoon aan mij, dat is me wel duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilfred,

    Zou het ook niet komen doordat je fiets wat meer gewicht mee zeult dan een gemiddelde VM?

    Gr
    Robbedoes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meer gewicht zou natuurlijk best een oorzaak kunnen zijn. Alleen:
    1) Er zijn ook zwaardere personen dan ik die het verschil in bagage weer opheffen
    2) Bij mij het extra gewicht grotendeels in de staart zit waardoor dus het achterwiel meer voor z'n kiezen krijgt en niet zozeer de voorwielen.

    BeantwoordenVerwijderen