Zoals al veel vaker gemeld op deze weblog, ik gebruik dus Super Sealant in m'n binnenbanden. Het goedje heeft al heel wat lekken effectief gedicht maar ook heeft het me al een paar keer in de steek gelaten met grotere lekken.
Het gerucht gaat rond dat eenmaal die Super Sealant in de band, dat plakken dan onmogelijk is. Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens watn ik heb al vaker lekken geplakt in banen met daarin Super Sealant. Maar dat was heerlijk thuis in de warme keuken met water, wasbenzine, licht e.d. bij de hand. De banden heb ik allemaal geplakt waarbij ik de banden eerst schoon gepoestst heb met wasbenzine. Nooit is dat een probleem geweest.
Maar wat als je onderweg toch een keer lek rijdt en de Super Sealant kan z'n werk niet doen en je hebt geen reserveband mee. Ik ga er dan vanuit dat je ook niet standaard een vrachtje wasbenzine op zak hebt. Een plaksetje heb je als fanatiek fietser vermoedelijk toch wel bij je. Dus dat wordt plakken of lopen.
Ik was voorheen altijd het luie type plakker. Binnenband uit de buitenband. Als het lek op een vlak stuk van de band zit (geen naden in de buurt), dan gewoon lijm erop, plakker erop en klaar. Geen schuurwerk dus, geen schoonmaken alleen eventueel droog maken.
Ditzelfde heb ik nu geprobeerd met een lek in een band met Super Sealant. Ik had toevallig nog een binnenband liggen met hollands ventiel (waardeloos werken vind ik dat, dus toch een flutband waar wel mee geëxperimenteerd mag worden). Verder nog een velg van m'n Alleweder en ook nog een versleten S-Lick. Vraag me niet waarom ik die nog in m'n garage had hangen want het ding had ik al afgeschreven. Maar het kwam nu toch mooi uit dat hij er nog hing.
Gisteren heb ik de binnenband met Super Sealant samen met de versleten S-Lick om de velg gelegd en opgepompt. De druk weet ik zo niet maar ik schat tussen de 5 en 6 bar. Ik heb het gewoon gedaan met een ordinaire klassieke fietspomp. Vervolgens heb ik een dikke priem in het rijvlak geramd. Direct na verwijderen van de priem begon de boel flink te sissen. Dus het lek naar beneden gedraaid en 'foep', lek gedicht.
Dit heb ik een nachtje laten staan met het lek naar onderen.
Vanmorgen heb ik de binnenband uit de buitenband gehaald om hem te plakken. Deze keer op de luie manier. Dus alleen even de vloeistof aan de buitenkant van de binnenband geveegd met een droge doek tot de band droog was. Vervolgens lijm erop en de plakker erop.
Enige tijd later heb ik wat aan de plakker gepeuterd. Ik kon hem in z'n geheel weer van de band trekken. Maar waardoor? Is het de Super Sealant geweest of mijn luie plakactie?
Daarom heb ik de plakker eraf getrokken en vervolgens op dezelfde plek opnieuw geplakt maar deze keer ook met wasbenzine afgepoetst. Na enige tijd ook hier weer de plakker getracht te verwijderen. Dat ging praktsich net zo gemakkelijk/lastig. Alleen nog een klein beetje van de (rode) rand bleef nog zitten maar de rest ging er volledig af. Maar deze plakactie was dus met wasbenzine maar zonder schuren.
Omdat ik geen zin had om die randjes eraf te peuteren heb ik een andere band gepakt voor de volgende test: schuren, wasbenzine en plakken op een plek waar zeker géén Super Sealant op gezeten heeft. Die plakker zit na enige tijd duidelijk strakker. Die heb ik niet in z'n geheel van de band kunnen trekken.
Nu heb ik de originele band nog een keer gepakt om te plakken. Deze keer op een plek waar nog géén Super Sealant geweest is. Hierbij heb ik ook géén wasbenzine gebruikt en ook géén schuurpapier gebruikt. Maar deze plakker laat zich ook vrij gemakkelijk verwijderen.
Tot slot heb ik nog een band met Super Sealant lek gestoken, rondom het gat lekker de Super Sealant laten lekken. Vervolgens de plek afgeveegd en de band opgeschuurd. Hierbij heb ik géén wasbenzine gebruikt. Na plakken liet de plakker zich niet in z'n geheel van de band trekken, met andere woorden: dit was goed geplakt.
Heb ik één ding nog niet geprobeerd: een lek in een band met Super Sealant gaan plakken door droog te maken, op te schuren en te ontvetten met wasbenzine. Maar dat lijkt me overbodig gezien ook zonder wasbenzine de hechting al goed is. Ik heb nu wel genoeg plakkers verspeeld.
Samengevat denk ik nu dus wel te kunnen zeggen dat de Super Sealant géén belemmering vormt bij het plakken van een band. De belangrijkste factor voor goed hechten van de plakker lijkt dus niet ontvetten te zijn maar het opruwen van de band.
Concreet betekent dat je onderweg aan een droge doek, een stukje schuurpapier, de plakker en de solutie genoeg hebt om een goed hechtende plakker te krijgen, ongeacht de aanwezigheid van Super Sealant.
Op die manier heeft mijn vader het mij ook geleerd :-)
BeantwoordenVerwijderenHoi Wilfred,
BeantwoordenVerwijderencomplimenten en ook m'n dank voor je nauwgezette onderzoek en daardoor duidelijke conclusies. We weten nu hoe het moet, en dat opruwen deed ik ook altijd al, ook zonder Joe's Sealant.
Tja, hoe je een band moet plakken, hoor je natuurlijk wel te weten als je eraan begint. Maar goed, sommige mensen (zoals ik) zijn lui en doen het niet altijd volgens het boekje.
BeantwoordenVerwijderenMaar bottom line is dus dat het een fabeltje is dat je een band niet meer kan plakken als er eenmaal Super Sealant in zit/heeft gezeten.
Wel belangrijk is de band op te ruwen. En eigenlijk verbaast me dat nogal. Ik zou eerder verwachten dat de wasbenzine hier een belangrijkere rol zou spelen. Gezien het dat niet doet, heeft Super Sealant dus nagenoeg geen invloed op de plakbaarheid van een band. En dat vind ik een fijn gegeven gezien ik het spul met plezier gebruik maar weet dat het niet 100% garantie geeft.
Hoi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenIk kan je bevindingen bevestigen. Mijn ervaring is dat ook een flink lek prima gedicht wordt tijdens het rijden, maar het kan later toch weer open gaan en dan blijft de witte smurrie uit de band sijpelen. Ik plak uiteindelijk thuis toch maar de band en dat gaat prima, als je het rubber maar opruwt met schuurpapier.
Wasbenzine gebruik ik eigenlijk nooit als ik een band plak.
Groet,
Paul Dijs
De bedoeling van het opruwen is dat de vulkaniserende lijm alleen werkt in contact met rubber+lucht. Als je dat soort lijm aanbrengt op vlak rubber is er te weinig lucht aanwezig om een goede werking te krijgen. Dat effect heb je ook als je teveel lijm gebruikt...
BeantwoordenVerwijderenDe plakkers zijn dan weer van een rubbermengsel gemaakt dat extra reageert met de lijm, maar dan moet het wel proper blijven (beschermfolie). Veel mensen verknippen de binnenband die normaliter in de vuilbak belandt. Dan best opruwen net voor gebruik, om vervuiling, en dus weer slecht plakken, te voorkomen.
Andere "droge" soorten lijm hebben dan weer meer voordeel bij het ontvetten van het oppervlak, dan het opruwen ervan...
M'n pa zei niet veel, maar zijn manier van uitleggen was steeds duidelijk (en lang net zoals de mijne ;-) ). Zo heb ik 30' les gehad over hoe een derailleur werkte toen ik mijn eerste "grote" fiets kreeg :-)
Moet je trouwens nog oppassen met je fietspomp voor joe sealant als je je banden oppompt ? Je maakt dan toch je ventiel open en reageert het dan niet met de lucht ?
BeantwoordenVerwijderenIk heb tot dusver geen problemen gehad. Met Hollands ventiel vind ik de vloeistof niet echt handig. Dat ventiel wil wel 'verstopt' raken waarbij je eerst flink druk op moet bouwen om het ventiel open te krijgen. Met Frans ventiel kan je natuurlijk gewoon met je hand het ventiel open drukken.
BeantwoordenVerwijderenMaar met pompen geen probleem zolang je het ventiel maar niet 'onderaan' hebt zitten.