Het moment is dan eindelijk aangebroken: alle 'probleemspaken' in het linker voorwiel zijn nu vervangen door nieuwe exemplaren met ringetjes achter de kop. Nu ben ik razend benieuwd of ik in m'n linker voorwiel nog weer spaken zal breken of niet. Ik ben zo'n beetje de enige velomobilist die zo enorm veel spaakbreuk heeft lijkt het wel. Goed, ik weet dat Paulus met z'n eerste Quest op een gegeven moment in z'n ene wiel een flinke vracht gebroken spaken ontdekte maar dat is dan ook het enige geval en ook de enige keer geweest dat ik heb gehoord van veel spaakbreuk bij velomobilisten (mezelf uitgezonderd).
Maar het was niet eens het linker voorwiel waarvoor ik m'n fiets op z'n kant heb gegooid. Ik had een spaakbreuk ontdekt in m'n rechter voorwiel. Als ik toch aan het vervangen ben, controleer ik direct even alle wielen want dat lukt erg mooi als de fiets ligt in plaats van op z'n wielen staat.
Maar goed, bij het rechter voorwiel heb ik nog 6 spaken te gaan voordat ook daar alle probleemspaken vervangen zijn door exemplaren met een drietal ringetjes achter de kop.
De statistieken van de vervangen spaken (met ringetjes):
Rechter voorwiel:
1 spaak met 2 messing ringetjes
2 spaken met 3 messing ringetjes
Linker voorwiel:
1 spaak met 4 messing ringetjes
8 spaken met 3 messing ringetjes
Kilometerstand: 9086
Hallo Quemo,
BeantwoordenVerwijderenGraag zou ik van je horen waarom er ringetjes achter moeten bij een nieuwe spaak
Hendrik Jan
Ha Hendrik Jan, ik heb je vraag (die al vaker in vergelijkbare vormen gesteld is door anderen) verwerkt in een nieuw bericht.
BeantwoordenVerwijderenHoi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenDie eerste "vracht" spaakbreuken waren bij d'n ardappel, oftewel mijn Alleweder welke later in de Appelweder zou worden omgetoverd. Deze Alleweder had wel de modernere kleine remtrommels welke nu nog worden ingebouwd, maar was kennelijk nooit nagetrokken. De reis van Breda naar Zwolle werd maar net aan overleefd zonder totaal door de hoeven te zakken.........
Daarop is dus het gehele wiel van nieuwe spaken voorzien. Groet van Quesjer