zondag 20 december 2009

Sneeuwritje

Afgelopen week heb ik al 2x de sneeuw getrotseerd voor m'n woon-werk-verkeer.
Vandaag wilden we er opuit om naar de koopzondag van bouwmarkten te gaan. Dus het hele spul in de auto. Maar bij de eerste bocht was het me wel duidelijk: onverantwoord. Hoewel ik rustig reed, brak de achterkant toch uit. Ik heb geen zin om auto en/of gezin verder in gevaar te brengen dus direct weer naar huis gereden.

Met de fiets durfde ik het wel aan om naar de Marslanden te gaan. Snel zou het niet gaan, dat was me al wel duidelijk maar als je je daarop instelt, dan valt het wel mee.

Na 3 kilometer zwoegen merkte ik wel dat het een barre tocht zou worden. Ik had het bloedheet en heb daarom m'n trui uitgetrokken zodat ik aan m'n bovenlijf alleen nog een overhemd had.

In de Marslanden kon ik direct weer ongedane zaken huiswaarts keren want alle bouwmarkten zaten dicht. Zal wel zijn vanwege het slechte weer.

Zowel op de heen- als de terugweg heb ik op sommige plekken mooi de rijbaan genomen omdat het fietspad geen doorkomen aan was.

Het vreemde was dat ik soms zwaarder ging rijden terwijl het wegdek niet zo dramatisch slecht leek. Maar thuis aangekomen was wel duidelijk wat de oorzaak was. Niet zozeer de (al dan niet kapot gereden) sneeuw op het wegdek maar de sneeuw in de wielkasten:


Rechts de hoop van het achterwiel, linksboven van het rechter voorwiel en linksonder van het linker voorwiel. Daar kwam niet zo gek veel uit. Dat is overigens geen garantie dat er niets in zit; mogelijk hangt het nog allemaal vast in de wielkast.

De remmen maakten een bruut piepend en krakend geluid tijdens het remmen. Zal wel de kou zijn denk ik.
Ik heb op de terugweg bij de laatste hoge brug ook maar weer eens gebruik gemaakt van het lichtste bergverzet. Ik gebruik het kleinste voorblad bijna nooit maar soms is het toch wel handig.

De Furious Fred heeft z'n dienst wel weer bewezen. Hoewel ook die soms wel slipte, heb ik overal toch voldoende grip gehad om vooruit te komen.

De rit van 16 kilometer heeft één uur geduurd. Twee keer zo lang als normaal. Een gemiddelde van 16 km/h was dus het resultaat. Geen record maar dat hoef je met dit weer ook zeker niet te verwachten.

1 opmerking:

  1. Zelfs met een 'open wielkast' als van de alleweder hapte ik nog liters sneeuw!
    'Heb wel wat 'sneeuwtips' op m'n blog gezet...

    BeantwoordenVerwijderen