Een flinke tijd geleden heb ik een kapotte schakelaar van m'n claxon gehad. Ik heb de schakelaar toen moeten vervangen. Omdat de schakelaar niet echt robuust is, heb ik sindsdien een paar reserveschakelaars in m'n fiets liggen zodat ik altijd de schakelaar kan vervangen.
Maar omdat ik onderweg moeilijk kan solderen, heb ik de snoertjes van schuifstekkertjes voorzien die ik over de pootjes van de schakelaar kan schuiven. Zo kan ik met alleen een tang de claxon van een nieuwe schakelaar voorzien want de draden met zo'n schuifstekkertje kan je zo aan de lipjes van de schakelaar schuiven.
Maar wat er gemakkelijk op wil, wil er soms ook gemakkelijk af. Het is me nu al een paar keer gebeurd dat 1 of beide schuifstekkertjes van de schakelaar geschoven waren met als gevolg dat ik geen claxon kon gebruiken voordat ik de schuifstekkertjes weer aan de schakelaar had gedrukt.
Dat moest dus anders. Ik heb daarom nu de reserveschakelaartjes voorzien van een stukje draad en het contra-deel van de schuifstekkers. Dat past een stuk beter dan op de lipjes van de schakelaar.
Verder heb ik de remkabel wat teflonvet gegeven aan de bovenkant. Het zal niet voldoende zijn om door de kabel te komen neem ik aan maar ik kan wat vaker een beetje teflonvet bij de ingang van de buitenkabel spuiten. Door gebruik zal het vet zich dan wel langzaam verpreiden in de kabel. Ook heb ik de remmen bij het remheveltje van wat vettigheid voorzien. Dit alles vanaf de buitenkant van de rem want de veerpoten demonteren heb ik nog weinig trek in.
Ik hoop in ieder geval dat het voldoende is om m'n remmen toch net wat vlotter terug te laten veren. Dit gebeurde niet helemaal goed meer waardoor ik in bochten naar rechts de rem hoorde aanlopen.
Wilfred
BeantwoordenVerwijderenHeb je gecontroleerd of je remuiteinde geheel ingehaakt zit bij het wiel?
Dat was bij mijn Mango nl het geval.
Jan
Remuiteinde van de buitenkabel neem ik aan? of die van de binnenkabel? (met andere woorden: niet gecontroleerd dus maar waar moet ik kijken?)
BeantwoordenVerwijderenIk bedoel het rem uiteinde van de binnenkabel.
BeantwoordenVerwijderenDeze haakt bij het wiel in een soort oogje en bij mij haakte het uiteinde een paar mm uit en bleef in die toestand.
Het is mij ook wel eens overkomen dat de rem geheel uithaakte.
Okee, in de ankerplaat dus. Ik ben nog altijd de Versatile gewend waarbij de buitenkabel soms uit de ankerplaat wipte. Maar bij de Versatile zit de ankerplaat gewoon rechtop terwijl die bij de Quest ondersteboven gemonteerd zit.
BeantwoordenVerwijderenBij de Versatile zit de binnenkabel aan de remhevel gemonteerd, bij de Quest aan de ankerplaat meen ik. Ik ga ernaar kijken. Maar volgens mij zit dat blokje gewoon netjes in de ankerplaat gehaakt.