Vandaag ben ik met de 'zaterdagfietsrs' meegereden.
De heenweg naar het afgesproken startpunt heb ik rustig aan gedaan en heb gekozen voor de touristische route: de dijk. Eerst heb ik m'n woon-werk-route genomen tot aan het Engelse Werk, daar ben ik dus de dijk op gegaan richting Zuid. Bij de IJsselcentrale heb ik de GPS de navigatie overgedragen want ik ben een geografisch 'wonder'.
Probleemloos ben ik in Laag Zuthem bij de spoorwegovergang aangekomen. Enige minuten later kwam een _voor mij_ nieuw gezicht (Gerrit L.) en weer even later Bert H. en tot slot Wim G. Omdat de club compleet was, zijn we op pad gegaan.
Een impressie van de route:
Er ontbreekt een stukje route omdat m'n GPS wat vreemde kuren had. Op de ontbrekende plekken ziet zag de route er wat vreemd uit waarbij ik snelheden van 50+ gehaald heb en die 50+ is nog zacht uitgedrukt. Zelfs snelheden boven de 1000 km/h kwamen er in voor. Die stukken heb ik dus verwijderd. De rest lijkt wel te kloppen.
Het eerste stuk loopt van Laat Zuthem kriskras naar Raalte. Dan ontbreekt een stuk maar in wel weet ik nog hoe we gefietst zijn: grotendeels langs de grote weg want dat kwam me bekend voor van de route die ik met de auto naar Hengelo afleg. We kwamen uiteindelijk in Heeten uit. Dus het stuk Raalte-Heeten ontbreekt. Maar daarna ontbreekt nog meer. Het stuk Heeten-Lettele staat er ook niet op.
Ergens op weg naar Bathmen heb ik m'n GPS gereset. Sindsdien heeft hij het verder goed gedaan.
Vanaf Bathmen ging het naar Holten. Daar hebben we op een terrasje 2 consumpties genomen. Daarna ging de route verder naar Rijssen, Nijverdal, Hulsen en dan nog wat kleine gehuchtjes. We zijn daarna met een grote boog om Den Ham gereden door bosrijk gebied. Erg mooi daar.
Daarna volgde een stop in Ommen om een ijsje te eten. Daar stonden al 2 Quests bij het terrasje waar wij ook wilden pauzeren. Het betrof Peter d. R. en nog een velomobilist van wie ik even dacht dat het Gerrit S. uit Zwolle was, maar dat bleek niet zo te zijn toen hij z'n zonnebril af deed. De rest van de route ging vrij eenvoudig naar Zwolle terug. Wel door de bossen; een mooier gebied dan de grote weg.
Thuis aangekomen zie ik 157 gereden kilometers staan. Gemiddelde snelheid is absoluut niet davernd te noemen (met 24,14 km/h ook niet echt slecht trouwens), maar daarvoor ben ik ook niet meegefietst. Ik wilde gewoon gezellig met wat andere liggers een eind fietsen. En het mooie van rustiger rijden is dat je ook wat meer van de omgeving ziet. Zelf ben ik een 'utility-fietser' die rechtstreeks van A naar B gaat waarbij veel mooie plekken links blijven liggen. En de mooie stukken waar ik per ongeluk wel kom, daar heb ik dan doorgaans geen oog voor omdat ik dan eigenlijk alleen maar doe aan 'door racen'. Zo'n rondje rijden in ee groepje is dus leuk om te doen. Zo zie ik eens wat meer van de omgeving. En het gezelschap is natuurlijk ook leuk. Je kletst wat over allerhande dingen. Alleen fietsen is fijn, lekker rustig, lekker eigen tempo maar samen rijden op zo'n tocht heeft zo z'n eigen charmes. Neem daarbij dat het weer geweldig was en de mooie, fijne dag is compleet.
Verder zou ik vandaag m'n hartslag in de gaten houden. Ik heb ijverige pogingen gedaan. Alleen vergeet ik soms ook wel dingen. En achteraf nalezen is er niet bij omdat mijn hartslagmeter verder geen geheugen heeft, op één ding na: de hoogste hartslag die geregistreerd is. Die was vandaag 179. Vermoedelijk toen ik 50 km/h op de teller getoverd heb omdat Bert H. een stel racefietsers achterna gegaan was en ik pas meer dan 100 meter later ook de achtervolging heb ingezet. Maar ik heb me toen niet dermate uit de naad gewerkt dat ik m'n hart in m'n keel voelde kloppen. Die hartslag voelde verder dus niet vreemd of buitensporig of problematisch.
Maar verder. Op de heenweg heb ik 'rustig' gereden met 30 km/h op de teller. Mijn hartslag was toen zo'n 145. Later op de dag was dat bij gelijke snelheid soms wat lager. Maar minder dan 120 heb ik niet gezien, ook niet bij snelheden van bijvoorbeeld maar 22 km/h (tja, wel bij stilstand uiteraard maar we hebben het over inspanning). Ik rijd pas lekker bij een hartslag van 150 ofzo.
Het hartslaggebeuren is mij nog een raadsel. Wel lijkt het erop dat mensen enorm verschillen in dat opzicht.
laat me raden... met de qust gegaan zeker:P vergeten is meselijk he. mooi rondje hebben jullie gereden hoor:D
BeantwoordenVerwijderenZo'n 'utility'-rijder ben ik eigenlijk ook, vandaar dat ik Alf tegenwoordig meedoe.
BeantwoordenVerwijderenDaar zat laatst 'n bewakingsambtenaar (mét werk trouwens)bij in 'n FAW die echt nog veel meer praatte dan ik -moet kunnen.
En zo'n Mark-Jan Bastian die bij Purmerend 'n band moet plakken en daarbij 'n kunstof klem gebruikt: Dan net hoorbaar "Een verijking voor je sexleven ook...!" te fluisteren: Humol !
ghehe.... Mark-Jan
BeantwoordenVerwijderenMaar bandenlichters? Ik heb ze, maar dan alleen de 'voor aluminium velgen gevaarlijke' metalen gevallen. Die kunststof dingen vind ik 10x niks. Maar dan nog.... ik ben inmiddels zo'n beetje van mening dat als je een bandenlichter nodig hebt, dat je dan de verkeerde banden hebt. Ik doe het liever met het blote handje. Dat gaat met Marathon Racers vouwversie uit de kunst. Hoe het gaat met Kojaks met vaste hieldraad, weet ik nog niet. Ik zal er vast achter komen.
Ten behoeve vd bondigheid gaf ik wel 'n heel sumiere beschrijving maar het is 'n kunstof (dus lichte) lijmklem die hij bij zich heeft om bij 't afhalen vd band te voorkomen dat na 't verzetten vd bandenlichters de hieldraad terugspringt.
BeantwoordenVerwijderenBest goed bedacht vind ik eigenlijk maar als 'n ander door lekke bandentrouble wordt getroffen is 't natuurlijk altijd verleidelijk om daar 'n 'komische noot' bij te laten klinken...
Hi Wilfred,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat wij qua hartslag wel ongeveer uitersten zijn. Vanmiddag reed ik naar Purmerend, met de wind achter, langs de dijk van de Starnmeer. Met 36 km/u heb ik dan een hartslag van 98. Aan de andere kant van het water rij ik terug naar De Woude, heb dan uiteraard tegenwind, rij ik met dezelfde hartslag 31 km/u.
Ik weet dat ik een bijzonder groot longvolume heb. Het afsterven van een stukje longweefsel na een dubbele longembolie levert nog steeds geen beperkingen op.
Mijn vrouw werkte vroeger in het ziekenhuis in Alkmaar. Ik heb daar een keer geblazen op de testapparatuur. Ik blies de hele zuiger uit de cilinder. Paniek, want dat was nog nooit gebeurd :).
Verder is waarschijnlijk van belang dat ik een heel lage cadans heb. Met 36 km/u rij ik op het grote blad voor en in 8 achter.
Groeten,
Wim
Zo te zien zijn wij inderdaad uitersten. Maar een enorm groot longvolume zal er vast ook mee te maken hebben maar dat moet dan inderdaad echt bruut groot zijn. Ik zit met m'n 1,79m lengte en 7 literlonginhoud aan de 'bovengrens' voor mijn lengtegenoten, ook niet een klein longvolume dus (ik gok dat het bij jou ruim boven de 8 of mogelijk 9 gaat?)
BeantwoordenVerwijderenEn kadans, daar verschillen we ook enorm. Mijn gemiddelde kadans op een lange tocht, die ik op eigen tempo gefietst heb, is 83. M'n normale kadans ligt ongeveer op 90. Heuveltje op of optrekken en het gaat naar 100 of zelfs 110. Heuveltje af zakt hij naar 80.
Maar m'n kadans wil ik niets aan doen, eerder omhoog brengen om de knieën te sparen.
De geopperde kortere cranks ben ik nog wel benieuwd naar. Daar ga ik eerst nog maar eens wat zoekwerk naar doen op de ligfietslijst en elders op internet.