vrijdag 29 mei 2009

Zwolle-Wezep-Rijssen-Zwolle (2) en lek 1

Vandaag heb ik de tweede keer (dit jaar) het rondje Zwolle-Wezep-Rijssen-Zwolle gereden. Deze keer heb ik de route lichtelijk aangepast op aanraden van Wim.

De route Zwolle-Wezep is rustig begonnen. Met een gemiddelde van 30,78 km/h ben ik de 12,37 kilometer naar het werk gefietst. Ik was de tweede die er was. Al snel volgden er nog 4. 5 mensen uit Zwolle, één uit Oldebroek. Allemaal met de fiets! Helaas 'verknalde' de 6e het mooie moment want die was wel met de auto.

Maar goed, naar een kort ochtendje werken ben ik om 12.00h vertrokken richting Rijssen.
De route gaat eerst via de Zuiderzeestraatweg richting Zwolle. Het is het bekende ritje. Bij het Engelse werk ga ik van m'n normale route af en stuif de dijk op. Dat is lekker doorrijden. Hoewel het mooi weer was, was het toch aangenaam rustig.

Een eindje voor de IJsselcentrale maak ik een vergissing. Ik had gepland op een gegeven moment van de dijk af te blijven maar ik ben er per ongeluk toch opgereden. Dus ben ik gekeerd om de geplande (tevens door Wim voorgestelde) route te rijden.

Bij de IJsselcentraleweg aangekomen leek het me handiger om de rijbaan te nemen in plaats van het fietspad. Er zitten wat lastige bochten als je het fietspad op wil komen. Achteraf ben ik blij dat ik de rijbaan opgegaan ben want op het fietspad reden wat meer fietsers waaronder moeders met kinderen. Die rijden vaak toch (begrijpelijk) wat breder en langzamer. Daar heb ik geen last van gehad en zij niet van mij. Auto's hebben ook geen last van mij gehad want die reden er op dat moment niet. Daarbij kwam ook nog eens dat ik de snelheid er aardig in had.

Vervolgens ging de route via de Hollewandsweg richting Laag Zuthem.
Na Laag Zuthem kom je door een mooi bebosd stuk. Het wegdek is er niet echt daverend. Er ligt asfalt met slijtlaag waarvan een flink deel lijkt te ontbreken. Toch valt het mee met het comfort. De Quest lijkt de trillingen toch wat beter op te vangen dan de Versatile.

Vanaf de Zuthemerweg ga ik de Zwolseweg op en zie dat ik al vlak voor Heino zit. Het begin van Heino heeft waardeloos fietspad. Daar neem ik dus lekker weer de rijbaan.
De rit gaat verder naar en door Raalte. Daarna door Mariënheem. Deze keer ben ik toch maar rechts van de weg blijven rijden in plaats van over te steken zoals de vorige keer. Dat oversteken is niet handig en niet nodig.

Na Mariënheem moet ik de bult voor Nijverdal op. Bijna bovenaan moet ik terugschakelen naar het kleinste voorblad en schakel achter naar z'n 3. Ik moet dan goed opletten dat ik netjes rondtrap want ik voelde de ketting duidelijk 'sponzen'. Velomobiel.nl wil (geloof ik) liever niet nog lichtere verzetten monteren (bijvoorbeeld met behulp van een mountaindrive) in verband met het sponzen. Hier zit dan een vreemd verschil tussen Versatile en Quest. Op m'n Versatile had ik een nòg lichter verzet dan op de Quest en bij de Quest zat ik nog niet eens in het lichtste verzet. Bij de Versatile heb ik het sponzen nooit gevoeld maar bij de Quest dus wel. Misschien komt dat doordat de Quest één lange ketting heeft en de Versatile 2 wat krotere?

De rest van de route verloopt voorspoedig. M'n gemiddelde is wat omhoog gebracht naar 31,86 km/h als ik m'n Sigma mag geloven. Verder heb ik dan 62,09 kilometer gefietst in totaal en 1 uur, 58 minuten en 56 seconden gereden.

Na m'n werkzaamheden daar ben ik weer naar huis gereden. Deze route ging wat minder vlot.
In Nijverdal zie ik op een gegeven moment een dame met in de ene hand een fiets en in de andere hand een paar teugels met een paard eraan vast. Hoewel het nog op een forse afstand is, lijkt het paard mijn aanwezigheid niet zo prettig te vinden. Ik stop daarom aan de kant van de weg. De dame nadert, het paard volgt zenuwachtig. Aan een bewoonster van een woning die aan de weg ligt tussen paard en mij vraag de dame met paard of de bewoonster haar fiets even mee wil nemen zodat ze meer controle heeft over het paard.
Ze redt het om het dier langs me heen te krijgen zonder vervelende gevolgen. Ze bedankt me en geeft aan dat het paard mijn soort fietsen niet kent en er bang voor is. Ik geef aan dat ik daar al van op de hoogte was. Daarna kon ik mijn route vervolgen.

Een eindje verder moet ik weer afremmen. Nu voor een zandwagen die achteruit een bouwterrein oprijdt. Als daar de weg vrij is en ik m'n weg weer kan vervolgen, biedt zich niet veel later het volgende oponthoud aan. Ik moet vlak voor de bult wachten. Brandweer staat op de rijbaan geparkeerd en staat wat werkzaamheden met een hoogwerker te verrichten tussen de takken en bladeren van een boom. Afgebroken tak ofzo? Ik denk het haast. Maar na een tijdje wachten was ik het zat. Ik ben achteruit gestept en ben de rijbaan opgegaan. Daar stont een brandweerman het verkeer van beide richtingen te regelen omdat er maar één rijstrook beschikbaar was. Toen 'mijn' richting mocht rijden, ben ik vlotjes voor de auto's uitgereden.

Boven op de bult van Nijverdal ben ik de weg overgestoken. De gelegenheid was hier vrij goed, zeker door de werkzaamheden van de brandweer. Richting Nijverdal stond het muurvast en vanaf Nijverdal kwam bijna geen auto. Dus kon ik mooi naar de andere kant. Dat gaat daar een stuk gemakkelijker dan in Mariënheem, de laatste mogelijkheid.

Vervolgens loopt de route een fors eind lekker vlot. Veelal heb ik 38 km/h of meer op de teller staan.

Vlak na Raalte begint de ellende weer. Ik kom achter een graafmachine te rijden. Het ding is breed, de weg is smal. Hij komt achter wat fietsers te rijden en ik achter hem. Het tempo ligt daarom een stuk lager dan ik graag zou willen. Op een gegeven moment heeft de graafmachine gelegenheid om de fietsers in te halen. De snelheid loopt op maar stopt weer bij 35 km/h. Dat ging mij dus niet hard genoeg. Helaas kon ik hem nog niet inhalen omdat er tegenliggers aankwamen.
Toen er op een gegeven moment wel ruimte was, ben ik naar links gaan rijden 'in zijn spiegel'. Toen ik oog contact had, ben ik er voorbij gestoven. Veel ruimte heeft de man me niet gegund. Inmiddels zaten we ook vlak voor de Japiksweg. Aan het begin van de bocht was ik hem voorbij en ben ik weer rechts gaan rijden.

Daarna gaat het weer lekker door langs Wytmen en dan naar Zwolle. Bij de Wytmenerplas/Marslanden moet ik eerst links, dan rechts sturen. Links gaat goed, rechts gaf me het gevoel dat ik voor niet voldoende grip had. Dat kan doorgaans twee dingen betekenen bij een velomobiel: 1) glad wegdek of 2) lekke band. Gezien het mooik, droog weer is en er verder niet zichtbare bende op het wegdek lag, gokte ik op de lekke band.

Ik ben doorgereden. Bij Urbana voelde ik het dweilende gevoel weer dus ben ik gestopt om de linker voorband te inspecteren. Die was inderdaad betrekkelijk zacht. Op de gok heb ik de band opgepompt. Helaas was dat niet voldoende om thuis te komen want bij de kruising met de Meppelerstraatweg was ik bijna niet meer vooruit te branden. Terwijl ik eerst veelal meer dan 35 km/h zonder problemen op de teller kreeg, was het nu al een hele opgave om 25 km/h aan te houden. Ik ben daarom bij de Aldi gestopt om de band te verwisselen. Het mooie gemiddelde van 32,24 km/h wat ik onderweg gezien had, is inmiddels een stuk gedaald tot onder de 32 km/h. Maar goed, geen drama.
Tijdens het wisselen van de band kwam een dame op leeftijd langs me heen. Achter zich sleepte ze een boodschappentrolley. Toen ze bij me was opperde ze dat ik de spullen wel naar kon brengen. Dat was niet serieus bedoeld geloof ik maar meer een stukje bewondering en interesse. Ik moest haar toch teleurstellen omdat ik dus een lekke band had en dus toch even niet verder kon. 'Tja, dat komt ook altijd op slechte momenten!' Daar moest ik haar toch ongelijk geven. Ik wees naar boven en gaf aan dat het heerlijk weer is. Dat kan héél anders.
Wat dat betreft heb ik tot dusver bijna altijd mazzel gehad [fingers crossed].

Toen ik weer op pad was en bij het viaduct van de A28 aankwam, zag ik dat de weg was afgezet in verband met wegwerkzaamheden. Het autoverkeer wordt daar naar links gestuurd. Ik draai met de auto's mee maar moet wachten omdat er verkeer van de andere kant komt. Intussen zie ik in de verte een fietser rijden die langs de afzetting is gereden. Ik kijk nog een keer goed en zie dat het fietspad mogelijk toch niet afgezet is. Dus ik steek even achteruit, gooi het stuur om en rijd onder de linten van de afzetting heen om daarna probleemloos mijn weg te vervolgen.

Thuis aangekomen heb ik een heerlijk eind gefietst. De geplande 900+ kilometer fietsen deze maand heb ik gered. Ik zit momenteel aan 915 kilometer. Voor mij een record.
Ik heb 107,62 kilometer gefietst in een tijd van 3 uur, 23 minuten en 19 seconden. Dat is goed voor 31,76 km/h volgens m'n fietscomputer.

Nog even wat statistieken. Hierbij wel even een slag om de arm want als ik de gegevens van de Sigma BC1606 met de hand ga narekenen, kom ik toch op wat andere getallen uit.

Zwolle-Wezep:
12,37 kilometer
24 minuten en 8 seconden gereden
30,75 km/h gemiddeld (berekend)

Wezep-Rijssen:
49,72 kilometer
1 uur, 34 minuten en 48 seconden gereden
31,47 km/h gemiddeld (berekend)

Rijssen-Zwolle:
45,53 kilometer
1 uur, 24 minuten en 23 seconden gereden
32,37 km/h gemiddeld (berekend)

Daar zit wat vreemds want de laatste route zou de snelste zijn geweest terwijl het gemiddelde bij aankomst in Rijssen hoger lag. De getallen zijn dus benaderingen.

Verder met 59,63 km/h max van de bult bij Nijverdal omlaag gereden. Gemiddelde kadans is 88. Dat vind ik vrij netjes.
De kilometerstand van m'n Quest staat nu op 2363 kilometer.

Ohja, en m'n eerste lek:
2358 kilometer

10 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Wat is sponzen precies?
    Groet, René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt dan het gevoel alsof je een stel sponzen tussen je voeten en de pedalen hebt (of alsof de ketting van elastiek is).

    Wat er nu precies 'sponst', weet ik niet. Of het nou de ketting of het frame is.... in ieder geval was het bij mij zéér duidelijk voelbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op mijn open ligger merk ik dat de ketting op het kleinste voorblad gewoon veel slapper hangt. De kettingspanner kan het amper aan. Kan dat het sponzige gevoel verklaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat sluit ik zeker niet uit. Feit is wel dat de kettingspanner op mijn fiets een enorm verschil in bereik moet overbruggen: 52-34 tot 30-11.
    Licht verzet op zich is in ieder geval níet de reden van het sponzen want dan had ik het bij m'n Versatile elke dag moeten voelen en dat is nooit het geval geweest. De Versatile heeft dan ook 2 kettingspanners maar die hebben niet te maken met wisslingen van tandwielen aan de ketting; de stand van die kettingspanners blijft dus gelijk.
    Je zou dus wel eens helemaal gelijk kunnen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In m'n WAW015 heb ik een Schlumpf mountain-drive en slechts één voorblad. 'k Vraag mij af waarom Velomobiel.nl bezwaar heeft tegen het monteren van 'n Schlumpf.

    'k Weet dat Velomobiel.nl iemand heeft afgeraden om een Schlumpf te monteren, maar nogmaals, de reden weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe groot is jouw voorblad?
    Te grote krachten op de ketting en op het frame zouden een mogelijk probleem zijn.

    Wim S. schrijft hier in het verleden ook over. Een andere oplossing voor lager verzet is een groter achtertandwiel nemen. Dat is dus wat ik gedaan heb: 34 achter en 30 voor als lichtste combinatie (maar nog altijd zwaarder dan met de Versatile)

    Maar goed, ik ben dus wel benieuwd naar jouw voorblad. Als ik het aantal tanden weet, dan kan ik een vergelijking maken met mijn verzet en de krachten (verhoudingsgewijs) komen op het frame.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Terwijl Wijnandt 'zijn' tanden telt kan ik meepraten van de 'spons ervaring'.
    Dat was met mijn zelfgelaste tandem ligfiets. Ik had toen de eerste twee trapstellen verbonden met de primaire ketting en 't leek me handig vd kettingloop om daar zo klein mogelijke tandwielen voor te gebruiken: Een misrekening!
    Ik trok de ketting haast uit elkaar door 'n te grote hefboomwerking (het 'sponzen')t.o.v. de pedalen.Ik moest dus grotere tandwielen gebruiken (minimaal 30)
    Niet om drammerig te doen maar 'n uitstekende oplossing lijkt me de montage van kortere cranks.
    Ik heb die nu weer op m'n (liggender)Hafa gemonteerd en dat draaidt heerlijk soepel en stuurt vlekkeloos!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geïnteresseerd als ik ben heb ik even gezocht naar W's Schlumpf mountain-drive en vond ik: http://www.schlumpf.ch/antriebe_engl.htm
    Daaruit begrijp ik dat dit 'n soort planetair (voor-)versnellingssysteem is.
    Dr. Spock zou dan ook n.a. hiervan je vraag naar het aantal voortanden bestempelen als "irrelevant" , jonge vulcan...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad, een planetair versnellingssysteem in de trapas. Maar nee, Spock zou zeker niet aan komen draven met 'irrellevant'.

    De mountaindrive heeft een vertraging van 2,5x. Dat betekent dus dat je bij 2,5 keer rondtrappen het tandwiel maar één keer ronddraait. Bij gelijke cranklengte en gelijk voorblad betekent dat een 2,5 keer zo grote kracht op de ketting!

    Bijvoorbeeld: een 52 tands voorblad op de Mountain Drive komt overeen met een 21 tands (en ja, dat is echt bruut klein!!) voorblad met een 1:1 overbrenging van crank naar voorblad.

    Uitgaande van het kleinste 30 tands voorblad bij mij, zou ik met de mountaindrive dus een 75 tands voorblad moeten hebben om een gelijk verzet te krijgen (verliezen van de naaf even buiten beschouwing gelaten)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bevestigend, zolang je dus maar rekening houdt met die omrekenfactor.Met alle respect trouwens.
    Ik begrijp alleen dat het systeem schakelbaar is en neem ook aan dat die naaf (bracket) verliezen de reden zijn dat Velobiel.nl mountaindrive niet aanraadt...
    Blijft montage van kortere cranks (bovendien) natuurlijk de goedkoopste oplossing die m.i. dus beter bij onze beenlengte past.
    Ik kan die via de onderkant vd FAW monteren maar ik kan me voorstellen bij de Quest...(?).

    BeantwoordenVerwijderen