donderdag 21 mei 2009

Ketting, lege accu en nieuwe route Wezep-Rijssen

Ik heb al een paar keer geschreven over een accu-indicator die niet goed leek te werken. Inmiddels is het me duidelijk dat het niet de accu-indicator is maar de accu zelf.

De rechter accu liet de accu-indicator niet meer 'vol' zien. Na de accu te hebben ontladen en weer geladen met de daarvoor bestemde functie van de lader, gaf de rechter accu-indicator wel weer een 'volle' accu weer. De spanning van de accu als hij vol is, is dus weer omhoog gekrikt.

De linker accu heb ik ook zo'n 'onderhoudsbeurt' gegeven maar helaas duurt zo'n beurt nogal lang waardoor ik eergistermorgen de beurt moest staken omdat ik naar het werk moest. Weer thuis gekomen heb ik de accu weer aan de lading gehangen maar het gevolg was dat de accu minder vol wilde laden als ik de accu-indicator mocht geloven. Vandaar dat ik nu (nu ik toch een paar dagen vrij heb) die accu nog een keer de onderhoudsbeurt geef.

Maar ik heb de indruk dat de accu's bij de Quest toch minder goed zijn dan de accu's die ik destijds bij m'n Versatile gekregen heb.

Verder heb ik vandaag de ketting van de Quest maar eens onder handen genomen. Die had ik nog niet eerder gesmeerd. Als indicatie gaf Velomobiel.nl aan dat het ongeveer 1x per maand of 1x per 1000 kilometer moet. Ik zit al aan 2000 kilometer en ben al zeker 2 maanden verder. Kortom; echt tijd om het te doen volgens de indicatie.

De Quest heb ik met de kettingkoker op een stapeltje stenen gelegd (met een stuk schuimrubber tussen stenen en fiets). Vervolgens heb ik het afdekkapje van de derailleur verwijderd en de ketting op die plek van nieuw vet voorzien. De ketting lijkt weer stiller te lopen.

Tot slot heb ik een nieuwe route uitgestippeld op advies van Wim. De route gaat nu niet door Zwolle, langs het station, Wipstrikkerallee en Wytmen maar nu via Laag Zuthem. Deze route is een paar honderd meter korter maar vermoedelijk een aanzienlijk stuk sneller wegens het kleinere aantal verkeerslichten en meer buiten de bebouwde kom rijden. Ik ben razend benieuwd. Maar de route ligt klaar:



De groene route is degene die ik ga rijden komende vrijdag. Het stuk paars is de route die ik door Zwolle en Wytmen reed. De nieuwe route ligt dus een stuk zuidelijker.
De routewijziging begint bij het Engelse Werk in Zwolle en eindigt vlak voor Heino. Verder heb ik ook nog een kleine wijziging aangebracht in de route in Rijssen (niet te zien op de kaart).

3 opmerkingen:

  1. "een nieuwe route uitgestippeld "

    in ieder geval geen verkeerslicht, denk alleen aan de bochten als je de IJsseldijk afgaat ter hoogte van het spoorviaduct en een paar kilometer verderop als je weer de dijk afgaat bij de heggetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wilfred,

    Om de ketting te smeren is het niet nodig om te sleutelen. Wel is het goed om de "binnenkant" van de ketting, dus het contactvlak met de tandwielen in te olieen, maar dat kan ook door in de fiets te gaan zitten, en dan met een voet ingeklikt achteruit te trappen, en dan met de fles aan de andere kant in te druppelen. Op het middenblad ongeveer acht keer rond gaan is een kettinglengte verder.....

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hm, dat ga ik dan ook maar eens proberen. En het aantal keren rondtrappen is inderdaad ook wel handig wat ik me tureluurs gestaard naar de snelschakel (waarvan ik niet eens wist of er nou 1 of meer in zaten, dus had ik een strookje katoen door een schakel gestoken als markering maar helaas is die eraf gevallen dus had ik daar ook niets meer aan)

    Ik ben benieuwd hoe jouw werkwijze bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen