woensdag 6 mei 2009

Sportschool en transport

Gisteren werd er bij ons aangebeld. Ik doe open en zie een onbekende blonde dame staan van ongeveer mijn leeftijd. 'Bent u bekend met het Achmea Healt Center daar op de hoek?' Ze wijst met haar hand naar een gebouw zo'n 200 meter verderop. Zo'n gebouw met veel ruiten waarachter allerhande fitnesstoestellen staan waarop mensen zich in het zweet werken. Tja, wat zou dit voor praatje zijn? Ze zullen toch niet ijverig op zoek zijn naar nieuwe klanten (ik denk het wel en het verbaast me totaal niet gezien wat verhalen uit mijn directe omgeving)? Ik gok er wel op en geef aan dat ik ermee bekend ben en dat ik totaal niet geïnteresseerd ben omdat ik lichaamsbeweging genoeg heb met zo'n 5 uur fietsen per week. Dus ze kon weer verder naar de volgende deur.

Verder werd de jongste van ons wat te groot en te zwaar voor haar kinderledikantje. Ze kon zichzelf over het hekje wurmen als ze zou willen. Tijd dus om haar een echt bed te geven. Maar het oude ledikantje moest dus de deur uit. Het ding bestaat uit hoofdeinde, voeteneinde, bodem en 2 zijkanten in de vorm van hekjes. Ik heb het ding uit elkaar gedraaid en plat op de Radical Design Cyclone vastgebonden. Wel had ik een vouwkrat in de Cyclone staan zodat het plaatwerk van het bedje netjes boven de wielen uit kwam. Met deze lading ben ik naar de kringloop gereden, waar ik 5 jaar geleden het bedje ook voor weinig geld gekocht heb. Ze mogen hem nu weer verkopen aan de volgende die voor weinig geld een paar jaar gebruik kan maken van het ding.

Fietsen met die lading ging trouwens zwaar. Misschien dat de bandjes van de Cyclone wat te zacht waren, misschien was het de wind. Maar vast staat dat 23 km/h hard genoeg was.

4 opmerkingen:

  1. Precies mijn idee hierover dat recyclen (schrijf ik ook na de aanschaf v.e. 2'hands 'Hafa').
    Het is te hopen dat je je kinderen ook later bij kunt brengen dat gebruikte spullen niet 'minder'
    zijn!
    Trouwens het kan opvallen dat ik vaak aanhalingstekens gebruik maar dat komt omdat ik de aanvoegende wijs mis zoals deze in de Spaanse taal voorkomt. Maar genoeg hierover (silencio).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met je 'aanvoegende wijs' spreek je voor mij meer in raadsels dan met het gebruik van aanhalingstekens ;-)
    Nee, het was me dus nog niet opgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilfred,
    Ook mij valt het op dat rijden emt de Cyclone opvallend veel zwaarder gaat. Ik heb het er ook met Anton Luitink wel eens over gehad, en hij vermoedde dat dit komt omdat op het punt waar de aanhanger begint, de lucht samengevoegd en erg turbulent is. Voeg dat bij de niet erg aerodynamische vorm en mogelijk ook de wat mindere bandjes. (Geen idee wat er bij mij opligt, maar ik heb een erg oud type Cyclone met wrs. nog de origineel meegeleverde banden) en de belading dus rolweerstand van nog eens twee banden, kortom, de som is meer dan de twee delen doen vermoeden..... En dat voel je inderdaad behoorlijk. Veel respect dus voor Ymte, die met een kar vol kids menig lange afstand weet te overbruggen met snelheden waar wij ons niet voor zouden schamen.....

    Gister trouwens 245 km in 10.45 uur, maar dat was -eerlijk is eerlijk- zonder aanhanger.
    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doorgaans vind ik de Cyclone helemaal niet beroerd rijden. Hij volgt betrekkelijk goed en echt een windvanger is hij volgens mij ook niet. Wel heb ik de indruk dat het verschil met of zonder Cyclone bij de Quest groter is dan bij de Fujin.

    De bandjes die erop liggen zullen vast niet de snelste zijn maar goed, het is ook weer niet zo dat ze de snelheid met 10 km/h laten zakken zoals de windvanger genaamd Burley D'Lite (nee, geen slechte kar, echt niet maar het ding is gewoon groter omdat er kinderen in moeten passen, dat lukt met de Cyclone ook wel maar dan wel met flink dubbel gevouwen kinderen en dat zal vast de bedoeling niet zijn).

    De grootste oorzaak was nu in ieder geval het veel grotere gewicht in combinatie met groter volume dan normaal en vermoedelijk iets te zachte bandjes. Allene hard durf ik ze niet meer op te pompen want dan knallen (letterlijk) ze van de velg af.

    BeantwoordenVerwijderen