dinsdag 28 april 2009

InoLED Extreme vervangen en rondje gefietst

M'n InoLED Extreme had wat last van water vanbinnen. Dat was te zien aan de condensdruppels tegen het glasje aan de voorkant. Dat kan nooit goed zijn voor het lichtbeeld. Tijdens de landelijke Ligfietsdag heb ik het euvel gemeld bij Ymte. Hij zei dat ik dan maar een keer langs moest komen.

Ik heb een week vakantie dus een mooi moment om even een stukje te gaan fietsen en de lamp te laten vervangen.

Om 11:58:30h ben ik van huis vertrokken om vervolgens om 12:54:18h in Dronten aan te komen bij Velomobiel.nl. Dat is goed voor een gemiddelde van 32 km/h. Geen wonder dat het gemiddelde best aangenaam te noemen is (voor mijn doen dan) want m'n snelheid lag buiten de bebouwde kom veelal tussen de 35 en 40 km/h.

In Dronten heb ik dus de InoLED laten vervangen. Theo wilde een grijze monteren want die hadden ze nieuw liggen. Mijn voorkeur gaat echter meer uit naar zwart. Gelukkig hadden ze ook wat gerepareerde zwarte exemplaren liggen. Daar heb ik er 1 van laten monteren. Verder heb ik een nieuw dekje gekocht. Degene die ik nu heb, heb ik niet helemaal goed uitgesneden aan de achterkant waardoor er wat lastige punten uitsteken.

Bert H. was daar ook om z'n achterbrug te laten verstevigen. Hij had het erover om een dekje te ontdoen van de opstaande rand omdat hij liever met z'n oren buiten de body zit. Ymte stelde voor dat hij dan mijn oude over zou nemen. Geen probleem natuurlijk. Wat ik 'teveel' aan het dekje heb laten zitten, kan Bert er dan gewoon af knippen. Binnenkort zal ik heb het dekje geven. Ik wilde hem nu liever niet kwijt omdat ik het in de planning had om nog een fors eind te fietsen terwijl het weer niet daverend goed was.

Om 13:48h ben ik bij Velomobiel.nl vertrokken. De geplande route ging via Harderwijk terug naar Zwolle. Dat betekent lekker lange stukken rechtuit rijden. Een kwestie van vaart maken en vaart houden dus. Grappig is het ook om te zien wat een Quest doet. Je rijdt bijvoorbeeld 36 km/h met een lekker traptempo en een normale inspanning. Doe je vervolgens wat moeite om wat vlotter te gaan trappen en door te gaan naar 38,5 km/h, dan lijkt het alsof je die snelheid vervolgens kan vasthouden als de inspanning waar je eerder met 36 km/h mee reed.

Bij Elburg ging het even niet helemaal goed. Ik kon even niet helemaal volgen waar ik precies langs moest. Ik ben daarom een keer gekeerd en vervolgens toch maar weer doorgegaan.

Bij Harderwijk moest ik onder het water door. Dat ging heerlijk met 60,67 km/h van de bult af. Met die snelheid was omhoog komen ook geen punt meer.
In Harderwijk ben ik flink wat van m'n gemiddelde snelheid kwijt geraakt wegens veel werk aan de weg.

Eenmaal Harderwijk uit ging het weer een stuk vlotter. Nunspeet was de volgende plaats waar ik naartoe zou rijden (gewoon de Zuiderzeestraatweg volgen).
In Nunspeet vind ik het niet prettig rijden. Er zijn veel rotondes met fietspad gescheiden van de rijbaan door een heg. Dat belemmert het zicht op ligfietsen. Enige mate van defensief rijden is daar geen overbodige luxe.

Daarna was het door naar Doornspijk, Elburg, Wezep en natuurlijk Zwolle.

In Zwolle ben ik nog even bij de fietsenmaker geweest om een flesje kettingolie van Shimano te bestellen.

Thuis aangekomen had ik de volgende getallen in m'n fietscomputer staan:

Gereden gemiddelde snelheid (auto start/stop): 31,2 km/h
Gemiddelde cadans: 86
Maximum snelheid: 60,76 km/h
Afstand: 107,1 km
Gereden tijd: 3:25:58

En inmiddels heeft Quemo 1501 km achter de kiezen in totaal.



Verder nog even wat over 'comfort'.

Er zijn verschillende vormen van comfort. Bij Wim S. heb ik de indruk dat voor hem 'snelheid' de enige vorm van comfort is. Ik ken meerdere vormen. Snelheid is er één (met bijbehorende kortere reistijd uiteraard) maar ook zitcomfort, ventilatie, wendbaarheid, instapgemak zijn er een paar.

Het is me vandaag weer duidelijk geworden dat de Quest een heerlijke fiets is maar de zitting van de Quest kan bij lange na niet tippen aan de spanzitting van de Versatile. Ik heb vandaag weer eens enigszins een 'houten kont' gekregen. En m'n shirt was gewoon drijfnat (evenals m'n broek aan de achterkant).

8 opmerkingen:

  1. wrom ga je dan ook nie met de cabrio met dit weer kerel? oke quest rjd miss lekkerde maargoed met dit weer is een open ligger toch veel lekerde....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als de regen met bakken uit de lucht komt? Als ik langere afstanden wat vlotter wil fietsen? Dan ga ik toch echt voor de velomobiel. Met een lekker warm zonnetje op toertempo rijden is inderdaad ook enorm genieten. Maar in dit geval wilde ik gewoon lekker vlot kilometers maken.
    Daarbij komt dat ik de InoLED Extreme van de Quest wilde laten vervangen dus heeft rijden met de Fujin dan weinig zin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Wilfred,
    Dat ik snelheid de enige vorm van comfort vind zie je echt verkeerd. Ik rij alleen redelijk snel als ik alleen rij, in groepen pas ik me zonder probleem aan. Comfort is voor mij ook een goede neksteun, comfort is voor mij ook prima elleboogsteuntjes, comfort is voor mij ook een goed bereikbare drinkgelegenheid, comfort is voor mij ook een goede Ventisit mat.
    Gemiddeld kom ik niet door en door bezweet uit mijn fiets. Gemiddeld is mijn hartslag door de dag niet hoger dan 93. Het moet al raar gaan als mijn hartslag boven 108 komt. Dan valt het met het zweten echt wel mee.
    En ja, snelheid is voor mij ook comfort, omdat als de fiets snel is, je ook met weinig vermogen al behoorlijk opschiet.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Wim,
    Dank voor je verduidelijking. Alleen als ik de reacties op de ligfietslijst lees, dan lijk ik niet de enige te zijn die meent te begrijpen dat snelheid bij jou de enige vorm van comfort is. Zowel velomobilisten als open liggers lijken jouw opmerkingen te zien als een soort kruistocht. Snelheid is immers het enige (gevoelsmatige opmerking van mij) wat je elke keer noemt. Uiteraard wel hèt punt waarin de Quest zich weet te onderscheiden van de rest (met uitzondering van de WAW dan).
    Maar je 'verheerlijking' (zo komt het bij menigeen over) van de Quest lijkt bij heel wat mensen verkeerd te vallen. Ik ben in de veronderstelling dat de Quest voor _jou_ wel eens de meest ideale fiets zou kunnen zijn. Lange afstanden, veel mooie plezierritten lijkt jouw voornaamste doel te zijn. Mensen die bijvoorbeeld als ik veel korte afstanden fietsen, de fiets ook als boodschappenfiets gebruiken en dus veel stadsverkeer rijden, hebben toch vaak een wat ander beeld bij de ideale fiets. Ik hang er helaas een beetje tussenin en zou graag Quest en Versatile bezitten.
    Maar goed, je noemt ook weer het 'gemiddeld niet bezweet uit de fiets komen'. Dat krijg ik bij de Versatile bij gelijke snelheid van _zeg_ 30 km/h net zo goed voor elkaar als bij de Quest. Enig verschil is dat ik bij de Quest minder inspanning heb hoeven leveren en dus langer door zou kunnen gaan. Bij gelijke inspanning ga ik met de Quest natuurlijk veel harder alleen kom ik met de Quest echt drijfnat aan zoals ik dat ook met de Alleweder had. Bij de Versatile ben ik dan ook niet kurkdroog maar heb ik een acceptabele hoeveelheid vocht in m'n kleren.
    Je hebt het vaker genoemd op de lijst en voor jou zal het werken. Jou in een Versatile zetten zal in verband met de betere ventilatie en betere vochtafvoerende zitting, geen zin hebben omdat jij schijnbaar veel minder zweet. Tja, je hartslag, daar zijn wij duidelijk niet te vergelijken. Is het leeftijdsverschil? Zijn het andere factoren die hier een rol spelen? Terwijl ik dit bericht typ, zit ik met een hartslagmeter om omdat ik vandaag een tocht met anderen mee ga fietsen. Ik ga m'n snelheid in hartslag eens in de gaten houden. Nu rustig op de bank is m'n hartslag 70. Wil ik lekker doortrappen dan gaat hij boven de 140. Dan pas zit ik op m'n persoonlijke 'lekker doortraptempo' wat ik lang vol kan houden. Tenminste dat was een jaar geleden. Nu eens kijken of daar verandering in is gekomen.
    Hoe dan ook, ik geef je volmondig gelijk dat de Quest een heerlijke fiets is. Maar daar vul ik bij aan dat meerdere fietsen dat zijn. En helaas heeft de Quest voor mij ook beperkingen, en dan heb ik het niet eens over de stuuruitslag. Maar je opmerkingen over de Quest in vergelijking met andere fietsen zou wellicht wat meer verduidelijking kunnen krijgen voor heel wat liggers (incluus mij).

    Vanmiddag ga ik dus maar eens een bericht plaatsen waarin ook hartslag een plek zal krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Behalve dat gaaszittingstoeltje zou ik ook n's experimenteren met 'n kortere cranklengte.
    Ik heb net 'n nieuwe tweewieler gekocht met 175mmm cranks en rijd daar nogal slingerig door en met n.m.m. te hoog opgetrokken knieeën op.
    Dat zijn ook redenen die de hartslag nadelig beïnvloeden zou ik denken, en daarmee je lichaamswarmte.
    Bij Elfiets kon ik zo'n 155mm crankstelletje (met Shimanopassing)erg goedkoop krijgen.
    Dit omdat ik begreep dat je 'n vrij korte beenlengte hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De opmerking van Mick over de voordelen van een evt. kortere crank onderschrijf ik volledig. In m'n WAW heb ik 155 mm cranks, op onze Santos en RANS mtb's de Rotor cranksystemen met 165 mm cranks. Alle drie de fietsen draaien heerlijk soepel rond.

    De allereerste afmontage van m'n RANS mtb was met Shimano XTR 175 mm cranks. Vreselijk... 'k Had het gevoel dat ik continu zat te harken en ik kreeg op den duur last van m'n knieën (gelukkig maar 'n beetje). Het dode punt was erg prominent aanwezig en m'n knieën bogen veel te ver door...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Mick:
    inderdaad, korte beenlengte. Vanaf de onderkant van m'n kruis tot op de grond is 78 of 79 cm.

    @beiden:
    het geld laat het momenteel helaas niet toe maar ik ga dit wel in gedachten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op kousevoeten kom ik op dezelfde lengte uit.
    Dat crankstel komt op drie tientjes, maar je zit dan natuurlijk nog met de portokosten.
    Ik liet er gelijk 2 komen omdat ik al met kindercranks (v.e. gewone ketting) wat geprobeerd had...

    BeantwoordenVerwijderen