zondag 3 mei 2009

FlevOnice en meer hartslag

Vandaag ben ik even op en neer gereden naar FlevOnice. Met hartslagmeter weer om ben ik op pad gegaan. Al snel bleek dat ik graag rijd met een hartslag van ongeveer 155, soms wat hoger, soms wat lager (grotendeels in het 70%-80% gebied, voorbij het 'vetverbrandingsgebied'). M'n snelheid bij die hartslag viel vandaag wat tegen. Ik heb grotendeels 30 tot 34 km/h gereden. M'n gemiddelde van vandaag ligt daarmee ook onder de 30 km/h: 29,17 km/h. Maar ook het feit dat ik gisteren 157 kilometer gereden heb, zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn dat ik vandaag niet helemaal voluit kon gaan zoals ik normaal doe. Ook zou je kunnen denken dat de wind hier een rol speelt. De wind kwam vandaag uit het zuidwesten. Dus heenweg wind tegen, terugweg wind mee. Maar heen en terug heb ik nagenoeg even hard gereden met de heenweg volgens mij juist een klein tikkie harder.



Met de Versatile ging ik altijd uit van een gemiddelde van 25 km/h en om een slag om de arm te nemen, rekende ik met 20 km/h gemiddeld. Met de Quest is dat toch even anders. De routeplanner gaf aan dat ik 40 km moest rijden. Dat betekent met 30 km/h gemiddeld een reistijd van 1 uur en 20 minuten. Dat was dus mijn gok om mijn aankomsttijd te bepalen. En die klopte op 15 seconden na. De rit heeft 15 seconden langer geduurd. Oftewel: een nette schatting dus. Maar dat is mooi om te weten voor de toekomst. Als ik ergens naartoe wil wat verder weg is, kan ik uitgaan van 30 km/h gemiddeld en dan daar nog een klein beetje extra tijd bij rekenen voor eventueel misrijden.

Op FlevOnice heb ik ook een rondje op het parcours gemaakt. Een compleet rondje is nagenoeg 5 kilometer. Jammer dat Google Earth en Maps.live.com nog niet luchtfoto's ervan hebben. Maar hier de track:



Tot slot nog even wat statistieken (inclusief rondje FlevOnice):
Gereden: 84,76 km
Vmax: 44,72 km/h
Vgem: 29,17 km/h
Gereden tijd: 2:54:19
Totaalstand Quemo: 1753 km
Gemiddelde kadans: 84
Maximum hartslag: 173

[update na een terechte vraag: 'Hoe was FlevOnice?']

Aangekomen op het terrein heb ik m'n fiets aan de kant gezet. Helaas heb ik vanaf Elburg alleen maar gesputter en regen gehad. Dat was op het terrein van FlevOnice niet anders.

Terwijl ik bezig was met m'n fiets af te dichten, kwam Arjan V. me groeten vroeg of ik niet beter weer mee had kunnen nemen. Tja, ik ben met goed (genoeg) weer van huis vertrokken maar eenmaal in Flevoland was het gewoon beroerd. Het betere weer wilde het water blijkbaar niet over.

Ik ben even langs wat kramen gelopen. Een deel van de kramen, dicht bij het gebouw, interesseerden mij maar weinig qua inhoud/aanbod. De interessantste kramen stonden aan de rand van de baan. Daar waren ondermeer de Fietsersbond, Sinner, Challenge, Tempelman, Nazca, Flevobike, Optima en een kraam met elektrisch ondersteunde 'bukkers' te vinden. Ik zeg 'ondermeer' maar mogelijk heb ik het daarmee ook al wel gehad. Een eindje verderop op de baan stonden zeilbuggy's opgesteld. Verder zag ik nog wat éénwielers die ook bij een kraam leken te horen.

Bij de kraam van Flevobike praat ik even met Jolanda V. Ook zij geeft aan dat het weer niet optimaal is. Het is rustig, maar dat hoeft niet aan het weer te liggen want gisteren was het prachtig weer maar eveneens rustig. Ze denkt dat de promotie van het gebeuren niet genoeg in de media gekomen is. Wel jammer natuurlijk.

Ik heb ook even een kort rondje gereden op de Trike van Challenge (Alizé heet het fraaie apparaat dacht ik). De afstelling trappers/zitting was voor mij bijna goed. In ieder geval goed genoeg om er fatsoenlijk een rondje op te kunnen rijden. Al direct werd me duidelijk dat het apparaat enorm direct stuurt. En de remmen doen ook uitstekend hun werk. Ik had al eens van iemand begrepen dat je vrij gemakkelijk 'gelanceerd' kan worden bij afremmen. Ik geloof dat direct, en ik geloof dat dat letterlijk het geval is.
Het zenuwachtige sturen en agressieve remmen is iets waar je wel aan kan wennen denk ik. Dit is meer een 'kart' achtige funbike dan een lange-afstand-trekking-trike lijkt me. Hoe dan ook wel een erg leuk ding.

Vervolgens ben ik met Quemo de 5 kilometer gaan fietsen. Ik was wel even benieuwd hoe deze baan was. Ik vraag me af of dit niet een erg mooie locatie is voor Cycle Vision. Het is een mooi terrein met een mooie baan. De baan is denk ik verre van geschikt voor volledig gestroomlijnde tweewielers vanwege het bochtige parcours maar ik denk wel dat het een goed parcour is die het verschil tussen bijvoorbeeld Quest en lowracer met staartpunt weet te elimineren. Met een Quest ga je echt niet de hele baan voluit rijden (tenzij je 25 km/h rijdt of mogelijk 30 maar veel harder zeker niet) want je gaat in sommige bochten geheid op z'n kant. Peter H. had me daar even daarvoor voor gewaarschuwd. Gelukkig ben ik niet de snelste rijder en vandaag al helemaal niet. Veel gevaar was er voor mij dus niet bij vandaag hoewel ik duidelijk toch wel moest remmen in bepaalde bochten.

Verder heb ik ook nog Arjen v. D. van Sinner nog even gesproken. Daarna ben ik weer naar huis gegaan. Er viel niet zo gek veel te beleven, het weer was beroerd en veel volk was er helaas ook niet. Verder had ik het thuisfront beloofd weer snel naar huis te komen. Mijn grootste doel was om het retourtje te rijden en eens te kijken naar FlevOnice. Doel bereikt dus was ik klaar.

3 opmerkingen:

  1. Dank je Wim, terechte vraag. Ik heb een update in het bericht geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om half 4 waren er heel wat standhouders vertrokken. Het werd heel stil op de baan...

    Kleine correctie, er zit geen 'de' in mijn naam.

    BeantwoordenVerwijderen