zaterdag 16 mei 2009

DuoQuest en iets over de accu-indicator

Vandaag ben ik om 8.00h van huis vertrokken richting Dronten. Ik heb daar afgesproken met Jack L. Wij zouden samen de DuoQuest gaan rijden.
Een uur later kom ik Dronten aan bij Velomobiel.nl. Jack had aangegeven een uur later te komen in verband met problemen met het vervoer. Maar intussen kon ik wel de DuoQuest laten afstellen op mijn beenlengte. De rechterkant van de Quest stond al kort afgesteld dus heb ik daar eerst plaatsgenomen. De afstand tussen trappers en zitting bleek nagenoeg goed te zijn voor mij dus verder afstellen leek onmogelijk.

Ik ben eerst een rondje gaan rijden om te voelen hoe het rijden met de DuoQuest is.
Wim S. had eerder al een ritje in de DuoQuest gemaakt. Hij geeft op zijn weblog aan dat de besturing vrij onlogisch is:
Een verticaal staande stick moet je vooruit duwen om rechtsaf te gaan en naar je toe trekken om linksaf te gaan. Dat lijkt heel onlogisch, maar na een paar honderd meter heb ik het aardig door.

Op een foto is Wim te zien in de linker zitting van de DuoQuest; op de 'bestuurdersplek' zoals we die bij auto's zien in Nederland.
Omdat ik 25000 kilometer met de Versatile gereden heb, en dus stuurknuppels wel gewend ben, zag ik totaal niet op tegen het sturen totdat ik het bericht van Wim las. Ik koppelde de foto en zijn verhaal aan elkaar. Dat zou betekenen dat de DuoQuest op de linker zitplek net omgekeerd zou sturen als de Versatile. Deze laatste is vrij logisch ingericht met de besturing. Als je met een normale fiets naar rechts stuurt, komt je rechter hand naar je toe en gaat je linker hand van je af. Zo werkt dat bij de Versatile ook. Bij de DuoQuest zou dat dus net omgekeerd werken als ik het verhaal van Wim goed begrepen had. Maar omdat ik rechts plaatsnam, zou de stuurknuppel dan wel werken zoals de linker stuurknuppel van de Versatile.
Maar toen ik eenmaal in de fiets zat en achteruit reed, bleek het toch net anders te zijn. De fiets reageerde net omgekeerd dan ik gewend was van de Versatile.

Ik heb vervolgens een klein rondje gemaakt. Dat het stuur net omgekeerd werkte ten opzichte van de Versatile was wel vervelend. Het voelde niet logisch aan.
Gelukkig is Jack L. ongeveer even groot als ik. De linker trapas werd afgesteld op dezelfde lengte als de rechter, waardoor ik dus ook links plaats kon nemen. Daarmee kwam de stuurknuppel nu in m'n rechter hand en gaf het een zeer vertrouwd gevoel, het gevoel wat ik in de Versatile ook had.

Jack en ik hebben 50 kilometer gefietst. Het verslag hiervan laat ik nog even op zich wachten. Het is de bedoeling dat er een 'review' gaat verschijnen op Ligfiets.net. Ik zeg al wel dat het een erg leuke ervaring was om in deze volwassen 'trapauto' te rijden.

Verder nog even een kladje voor mezelf. Toen ik met m'n eigen Quest op weg was naar Dronten, leek de rechter accu-indicator niet meer te werken. Geen enkel LEDje lichtte op. Maar het bleek later dat niet de accu-indicator kapot is maar dat de accu leeg was. De rechter accu-indicator heb ik al vaker over geschreven. Die moest opnieuw afgesteld worden omdat ik die niet op 'vol' kon krijgen na de accu te hebben opgeladen. Ik begin inmiddels de indruk te krijgen dat de instelling van de accu-indicator niet verlopen is, maar dat er iets met de accu zelf aan de hand is.

Gelukkig heb ik 2 accu's waardoor ik gewoon kon overschakelen op de linker accu. Thuis heb ik de lader de opdracht gegeven om de bewuste accu te ontladen en vervolgens weer op te laden. Eens zien of dat wat uithaalt.

3 opmerkingen:

  1. lijkt my erg gezellie zo'nb dua-quest lekker kletsen tijdens het rijden, waar zijn jullie heen gereden dan???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo, leuke blog. Ik heb ook nog steeds plezier van de oude, omdat ik nog altijd met een versatile rijd.Ik heb je vroeger eens gemaild ivm olie verversen van de versatile. Je hebt toen een korte handleiding geschreven, en dankzij die uitleg heb ik de olie kunnen verversen. Hartelijk bedankt daarvoor. Tijdens het verversen ben ik er wel achter gekomen dat de tandwielen aan vervanging toe zijn. Hierover had ik nog een paar korte vragen: de tandwielen die er nu op liggen zijn in volgorde van voor naar achter: 52/16/32/16. Ik heb prijs gevraagd voor nieuwe tandwielen en ze bieden aan : 52/15/29/18. Is dit beter? Of komen dan de lawaaierige versnellingen iets beter uit?
    Nog iets, bij het freewheel heb ik geen enkele schroefdraad gezien om het freewheel te demonteren. Heb je hier zicht op hoe dit werkt? Heb je zelf al ooit een volledige kettinglijn vervangen van de versatile, en zo ja ,dan heb je alvast nog wel een paar tips. Alvast al hartelijk bedankt. ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat betreft het verzet. Volgens mij is het voorste blad 42 groot in plaats van 52 tenzij ze dat veranderd hebben. Dat kan ik me niet voorstellen overigens. Ik gok dus op een 42 blad voor.
    Wat beter is qua versnellingen? Dat ligt helemaal aan de persoon. Ik reed bijvoorbeeld ongeveer 30 km/h met de Versatile. Het is aan te bevelen om de 11e versnelling te gebruiken voor je kruissnelheid. Om dan het verzet te bepalen, heb je ook je gebruikelijke kadans nodig. Bij mij ligt die ongeveer op 90.

    Ik kon standaard krijgen:
    42/16/32/16
    Ik heb genomen:
    42/17/29/18

    De 3 afwijkende tandwielen zorgen allemaal voor een lichter verzet.
    Jij stelt dus voor:
    42/16/32/16 te veranderen in
    42/15/29/18

    Daarmee zou je bij een kadans van 90 36 km/h rijden in de 11e versnelling. Met je huidige verzet zit je op maarliefst 42 km/h bij een kadans van 90 in de 11e versnelling.

    Het ligt er dus aan hoe hard je rijdt en in welke versnelling en bij welke kadans. Als je me minimaal 2 van die 3 gegevens kan vertellen, dan kan ik je wel een advies geven wat bij jou past.

    Wat betreft het freewheel. Ik neem aan die in de achteras en niet die in de Rohloff. Je hebt er namelijk 2 in je fiets. Maar hiervan kan ik me niet herinneren hoe het in elkaar steekt en hoe het freewheel precies gemonteerd zit. Daar kan ik je dus niet helpen. Een telefoontje naar Tempelman kan geen kwaad en zal vermoedelijk meer informatie opleveren.

    Kettinglijn vervangen? Nooit gedaan. Na 25000 kilometer was het wel nodig maar dat is door Tempelman gedaan bij de overdracht naar de nieuwe eigenaar.

    BeantwoordenVerwijderen