maandag 11 juli 2011

Stijver achterwiel geslaagd en BIS en BVS

Vanmorgen heb ik m'n fiets maar eens grondig 'getest' na het aanspannen van de spaken van het achterwiel.
De Quest stuurt weer voelbaar strakker. Het punt van kantelen in bochten ligt nu wat later maar wel wat abrupter. Tot dusver heb ik nog geen aanlopend achterwiel gehoord. Dus tot dusver ben ik blij met de werkzaamheden van gisteren.

Omdat ik gisteren toch de achterband moest oppompen na het aanspannen van de spaken, heb ik ook direct de banden van de voorwielen aangepakt. En dat was vandaag goed te merken. De fiets reed  heerlijk vlot.
Tegen de Oude IJsselbrug op ging het niet super vlot maar vlot genoeg. Tijdens het omhoog rijden werd ik ingehaald door een brommer.
Omlaag ging natuurlijk een stuk vlotter. De brommer die mij had ingehaald, heeft waarschijnlijk moeten wachten bij de verkeerslichten want ik was wat ingelopen terwijl ik nog niet boven de 40 gereden had op dat moment. Maar een zwaar opgevoerd brommer leek het niet te zijn dus heb ik de achtervolging ingezet. Op het moment dat ik de verkeerslichten aan de Gelderse kant passeerde, was de brommer ongeveer bij het wokrestaurant. Ik heb flink doorgestampt en zag 45 verschijnen, 50 en nog kon ik er een schepje bovenop doen. Op een gegeven moment had ik zelfs 56 km/h op de teller staan. De brommer kwam langzaam dichterbij dus reed ik harder dan hij. Bij de Hanzelijn zat ik achter hem. Maar het kaarsje was bijna op dus puf om hem in te halen was er niet bij. Wel heb ik de snelheid fors gehouden maar de  brommer liep langzaam uit.

Vlak voor het viaduct met de A50 ben ik de rijbaan opgegaan omdat ik toch nog een kans zag. En jawel, op de rotonde net na de A50 moest de brommerrijder op mij wachten; ik reed op de hoofdrijbaan, hij wilde erop en had haaietanden voor z'n neus.

Ik heb nog getracht om hem voor te blijven maar helaas, dat zat er echt niet meer in. Jammer maar helaas. Het was wel even leuk.

3 opmerkingen:

  1. Misschien ben je wel serieus aan holkamervelgen toe: Stijver dus minder bevattelijk voor zijdelingse krachten, kortere spaken dus minder rek, geen angst meer voor velgpuncties want de nippels zitten in het wiel...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een mogelijkheid. Alleen heb ik een gru-we-lij-ke hekel aan die velgen. Stijf? Ja maar ook veel moeilijker om banden te lichten en leggen, tenminste, de holle velgen die op onze andere fietsen zitten.
    De standaard goedkope velgjes lichten en leggen gewoon veel gemakkelijker; zonder gemartel met de blote handjes. Dat red ik met de velgen op onze tweewielers absoluut niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet wel wat je bedoelt. De 26" velg afkomstig van m'n oude roets ('pré-CVT')is idd een martelgang. Maar juist in deze maat is tegenwoordig te kust & te keur te koop.
    Met het bandwisseleen van de 20" (hoge) velgen ad Limit geen enkele moeilijkheid ondervonden...
    Op CycleVision zag ik voor die laatste maat velgjes vanaf 20E op de kraam.
    Maar jij hebt natuurlijk 26" nodig.

    BeantwoordenVerwijderen