zondag 10 juli 2011

Aanlopend achterwiel

Al een tijdje hoor ik af en toe mijn achterwiel aanlopen. Als de fiets helemaal volgepropt is, is dat soms goed te begrijpen omdat de wielkast soms scheef gedrukt kan worden en daardoor tegen het achterwiel aan komen. Maar dat is bij mij niet het geval. Maar het aanlopen was ook niet continu.

Op Cycle Vision heb ik een kwartiertje rondgereden op het testparcours om wat filmbeelden te maken. Hierbij hoorde ik het achterwiel wel vrij constant aanlopen. Geen wonder want de bochten waren naar links en ik heb ze zo hard mogelijk genomen waarbij het linker voorwiel net van de grond los kwam.

Ik kwam Ymte tegen en heb hem gevraagd wat ik zou kunnen doen. Hij stelde voor een oog van de ophanging lichtelijk ovaal te vijlen zodat de achterbrug iets scheef getrokken kon worden. Alleen heeft dat niet mijn voorkeur.

Ik heb vandaag daarom het achterwiel wat stijver gemaakt. Alle spaken heb ik aangespannen. Een stijver wiel vervormt minder en zal in bochten dus minder snel aanlopen. Verder heb ik de linker kant wat meer aangespannen dan de rechter kant zodat het wiel een tikkie meer naar links staat. Een millimeter kan al genoeg zijn in geval van een soms aanlopend wiel.
Nu maar eens zien of het werkt. Zowiezo mocht de achterkant wel wat stijver want in bochten stuurde de fiets me net niet strak genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten