donderdag 7 juli 2011

Die jeugd van tegenwoordig, wat ze zeggen

Ik ben even naar de stad geweest voor een boodschap.
Bij verkeerslichten kom ik achter een ouder stel te fietsen die flink wat ruimte innemen. Kan gebeuren, zeker als ze net bij verkeerslichten optrekken. Geen probleem, ik blijf er rustig achter om af te wachten wat ze gaan doen.

Aan de overkant van de kuising kijkt mevrouw (rijdt links van meneer) naar links en rijdt ook tamelijk links. Ik ben in de veronderstelling dat ze mogelijk linksaf willen slaan en houd dus nog altijd in. Goed, ze geeft geen richting aan dus zou ze ook rechtdoor kunnen gaan maar haar gedrag lijkt aan te geven dat ze naar links wil. Laten we wel zijn: hand uitsteken in het verkeer bij het afslaan, er zijn er meer die het niet doen dan wel.

Maar goed, meneer en mevrouw rijden toch de afslag naar links voorbij en willen dus gewoon rechtdoor. Allemaal best. Vervolgens zie ik geen gevaar meer en wil passeren. Meneer en mevrouw nemen nog altijd flink wat ruimte in beslag maar ik kan er langs. Maar op het moment dat ik naast mevrouw zit, zwalkt ze weer een eind naar links waardoor ik toch maar even de rem moet gebruiken om niet een stel strepen in m'n lak te hebben van haar trappers. Direct gebruik ik ook even de claxon. Niet op brute wijze maar één keer een korte  piep.

Mevrouw krijgt door dat ze niet de enige is en gaat naar rechts. Als ik passeer krijg ik nog even zure snauw naar me geslingerd 'Doe maar rustig hoor!'. Welja, ik sukkel de kruising over achter ze aan terwijl ik geduldig wacht om te zien wat ze doen. Als er ruimte is en ze niet meer naar links kunnen afslaan passeer ik pas en krijg ik te horen dat ik rustig aan moet doen? Grapje zeker!

Ik rem af (ik heb geen haast) en vertel mevrouw toch even op vriendelijke maar 'strenge' toon dat ze breeduit zwalkte en dat ik mijn aanwezigheid kenbaar maakte, gevolgd door een minder vriendelijke 'doe normaal'. Maar goed, die laatste opmerking krijg ik terug. Vervolgens doe ik er nog een onvriendelijk schepje bovenop, beginnend met 'Die jeugd van tegenwoordig....' en rijd door.

3 opmerkingen:

  1. Ik ken het, mansen die compleet verontwaardigd zijn bij het zien al van een velomobiel of wielrenner. De associatie overtuigd ze al direct van een te hoge snelheid! Afgelopen zondag passeerden we een oudere dame op scootmobielmet een snelheid van 23 km/uur op ruime afstand. Toen we even later stilstonden kregen we de wind van voren. Een schande was het ! Ik heb gelukkig mijn mond maar gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wel het beste, gewoon in hun sopje laten gaar koken. Alleen heeft ze het helaas gered om met één opmerking mijn sopje aan de kook te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ken dat , in mijn geval 2 oudere mensen op e-fietsen. Probeerde deze tevergeefs te passeren.Vrouw zwalkte heftig aan de linkerkant van de weg. Na 5 a 6 keer tevergeefs gebeld te hebben. kwamen we bij een stoplicht totstilstand. Mevrouw (die volgens mij toch al dik in de 80 was ) draaide zich om en zeidde : wij rijden 25 dat is de maximum snelheid en daar moet u zich ook aan houden hoor ?! pffff.. Ik sloeg maar linksaf , ik had geen zin om hierop te reageren 'die oudjes van tegenwoordig'

    BeantwoordenVerwijderen