donderdag 17 maart 2011

Lek nummer 26 t/m 28

Het zat er wel weer aan te komen. Het is immers al weer meer dan 1000 kilometer sinds de vorige keer dat ik de banden geplakt heb.

Toen ik vandaag vlak bij huis was hoorde ik een geluid bij het achterwiel. Het geluid had een ritme wat aardig paste bij de snelheid in combinatie met het 26" achterwiel.

Thuis aangekomen was het gesis de laatste meters weg. Ik heb de banddruk gevoeld van m'n achterband. Dat was dus niet de 5 bar die ik er graag in wil hebben. Na het wiel te hebben rondgedraaid zag ik her en der wat witte spettertjes van de Elite Racer Sealant; lek dus.

Omdat het voorjaar is aangebroken heb ik besloten om weer over te stappen op mijn zomerbandje: de Kojak. Ik heb de fiets op z'n kant gelegd. Het eerste wat ik daar aantrof was dit:

Duidelijk gevalletje van rondslingerende Elite Racer Sealant. Even later zou blijken dat er in de band praktisch geen vloeistof zat. Alleen dat het lek niet goed gedicht is, ligt nu overduidelijk niet aan een te kleine hoeveelheid vloeistof in de band. Goed, die zit er nu niet meer in maar die ZAT er overduidelijk wel in want waar moet anders al die witte vloeistof vandaan komen.

De band heb ik van de velg getrokken. Na inspectie heb ik 3 lekken gevonden, nog heel wat kleine beschadigingen aan de binnenband maar die nog niet helemaal door waren. Maar 3 lekken is wel een slechte score.... ik had meer verwacht.

De binnenband had al 5 plakkers waarvan op 2 plekken 2 plakkers heel dicht bij elkaar zaten. Nu vond ik 2 lekken waarvan 1 pal  naast zo'n setje van 2 plakkers en nog 1 pal naast een andere plakker. Het laatste lek zat wel duidelijk op een andere plek.

Ik heb een poging gedaan om de band te plakken. Alleen moest daarvoor helaas wel eerst een oude plakker verwijderd worden. Na wat pulken en veel gebruik van wasbenzine was de plakker er helemaal af. Maar helaas was er geen plakker die fatsoenlijk over beide lekken tegelijk kon en geen plakker klein genoeg om 2 naast elkaar te plakken. Kortom: band afgeschreven.

Maar goed, Kojak gemonteerd, alle banden opgepomt. De voorbanden heb ik ook nog even gecontroleerd. De druk was bij beiden nog zeker 5 bar; niets aan de hand dus. Wel zag ik al een eerste beschadiging door het rijvlak heen van de linker band. Die heeft dus ook niet lang meer te leven. Voor de zekerheid heb ik alvast een extra 20" Kojak in m'n fiets gemikt.

Morgen maar even zien of ik een nieuwe 26" binnenband kan scoren en direct ook weer een vrachtje 20"  Kojaks.


Tot slot de lekstatistieken:

Lek 1: 2358km;
  • Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km;
  • Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km;
  • Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km;
  • Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km;
  • Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km;
  • Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 11: 9570km;
  • Rechtsvoor; Kojak; Vermoedelijk velglint
Lek 12: 11219km;
  • Rechtsvoor (meen ik); Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 13 en 14: 12830km (naar schatting)
  • Links- en rechtsvoor; Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 15 t/m 20: 13176km; Elite Race Sealant in de banden
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 gedicht bij 5 bar.
  • 4 achter waarvan 1 pas gedicht bij 2 bar.
  • Andere 4 lekken (voor en achter) effectief gedicht.
Lek 21 t/m 25: 13190km; Elite Racer Sealant in de banden hoewel links te weinig
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 bij een nippel en daarna bij het ventiel; niet te dichten dus
  • 3 linksvoor waarvan 2 kleintjes die gedicht leken en een nieuwe grote maar te weinig vloeistof in de band waardoor het lek niet gedicht is.
Lek 26 t/m 28: 14420km; Elite Racer Sealant in de band
  • 2 lekken in de Furious Fred met RaceGuard; effectief gedicht
  • 1 lek in de Furious Fred, pas gedicht bij 2 bar

6 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo,

    Als je de FF 57 -559 mét raceguard pakt hoef je nooit meet te wisselen van band ;-). Zelfde lekpreventie als de kojak, minder rolweerstand en meer grip.

    Groeten,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Paul,

    Ik heb dus zo'n FF 57-559 net eraf getrokken om m'n Kojaks op te rijden (heb nog 2 gebruikte exemplaren die niet 'op' zijn). Maar wat jij aandraagt was ik ook al van plan.... zodra dus de Kojaks afgeschreven zijn. Ik gok daarom ook dat komende winter ik achter volledig overga op FF's. Inderdaad heerlijk vlotte bandjes met meer grip dan de Kojaks en helemaal als je bijvoorbeeld op nat gras (door de berm) komt te staan. Evengoed wel dank voor de tip (geeft alleen maar aan dat ik dus niet helemaal vreemd denk en anders doen we het beiden ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben de winter doorgekomen met de Marathon Supreme 50-559 achter, die is me prima bevallen (veel grip, geen lekkage, en snel)... Hebben jullie deze ook overwogen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er wel eens over gedacht maar nog niet geprobeerd. In de winter wil ik toch graag echt een gripbandje voor situaties met sneeuw. De FF heeft me daarin nog nooit in de steek gelaten. Ik ben wel benieuwd hoe de Supreme het doet in sneeuw; hij heeft minder profiel wat ín de sneeuw kan graven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klopt, de Supreme heeft geen noppen, alleen groeven. Ik ben over allerlei soorten sneeuw en ijs gereden, nooit problemen gehad met grip. Het mooie vind ik dat deze band nauwelijks minder snel is dan de Kojak. En omdat deze lekbestendiger is (bv ook minder sneetjes en steentjes dan Kojak), overweeg ik om er het hele jaar door mee te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goed, in vergelijking met de Kojak is het dus een fraai bandje, ondanks de lichte snelheidsvermindering.

    Maar als ik kijk naar de Furious Fred: die kon dan wel eens (ondanks z'n noppen) snéller zijn dan de Supreme. En mocht het puntje bij paaltje komen, dan denk ik dat de FF het ook qua grip gaat winnen van de Supreme.

    Wel is me weer even goed duidelijk geworden hoe bruut veel grip de FF heeft (ook op asfalt) in vergelijking met de Kojak. Het wegdek was nat; ik trok op bij het verkeerslicht en de Kojak slipte enorm. Dit is met de FF veel minder makkelijk voor elkaar te krijgen.

    Wel ben ik razend benieuwd naar die compound van de Supreme.

    Vooralsnog denk ik dat ik de Supreme nog maar even laat voor wat het is en eerst ga experimenteren met de FF als de Kojaks op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen