zaterdag 8 januari 2011

Lek 15 en 16 en meer

Gisteren had ik het in de planning om wat extra kilometers te fietsen. Na het werk wilde ik een retourtje Apeldoorn fietsen.

Voordat ik vertrok van het werk, heb ik de bandenspanning gecontroleerd. Mijn achterband voelde wel erg zacht aan. Toen ik mijn Halfords hogedrukpomp op het ventiel van het achterwiel had aangesloten en de eerste pompslag had gegeven, gaf de drukmeter een druk van slechts 2 bar aan. Dat kan natuurlijk niet goed zijn.
Na flink wat pompen begon de band net te sissen, vlak voordat ik wilde stoppen met pompen omdat ik inmiddels 5 bar bereikt had (maximum druk van de Furious Fred). Ik heb vervolgens het achterwiel wat rondgedraaid om de antilekvloeistof z'n werk te laten doen. Maar helemaal vanzelf ging dat niet. Toen hij gedicht was, kon ik weer pompen. De druk was gedaald naar 4 bar. Maar bij oppompen naar 5 bar was het geen probleem meer.

De linker voorband (sorry Mick, ik weet dat mijn fiets maar één linker band heeft maar toch blijf ik melden dat het om een voorband gaat.... macht der gewoonte) zat nog netjes op 6 bar, de druk waarop ik hem het voor het laatst gepompt had. De rechter voorband had wel een lagere druk: 5 bar. Bij oppompen naar 6 bar begon ook deze te sissen. Op de plek waar ik wit spul naar buiten zag  bubbelen zat ook een fors stuk glas in de band. Die heb ik eruit getrokken en vervolgens het lek naar onderen gedraaid. Ook dit lek werd netjes gedicht.

Vervolgens ben ik op weg gegaan. Eerst ben ik terug gereden naar Hattem om daar het Apeldoorns kanaal op te zoeken. Ik had ook rechtstreeks richting Wapenveld kunnen fietsen maar ik had zo'n gevoel dat m'n conditie niet zo geweldig was en voor de kortste route moet ik eerst een forse bult op. Dat laatste heb ik dus maar niet gedaan.

Langs het Apeldoorns kanaal werd m'n conditie duidelijk. Het wilde maar niet vlotten. Hoewel m'n snelheid toch wel tussen de 27 en 30 km/h lag (niet snel maar ook niet bedroevend laag), voelde het allemaal niet lekker. Bij Wapenveld al begon ik wat te twijfelen wat ik zou doen. Ik ben doorgereden en bij Heerde gestopt om de bandenspanning te controleren. Daar was niets mis mee dus zal het toch m'n conditie zijn die me tegenwerkte. Ik heb daarom bij Heerde besloten om toch maar huiswaarts te keren.

Zojuist heb ik de 2 bewuste banden van de fiets getrokken. Ze liggen nu lekker te drogen en op te warmen hier in huis. Morgen neem ik ze onderhanden om te plakken. Ik ben benieuwd of ik meer dan 2 lekken ga ontdekken.

Inmiddels heb ik trouwens wel de indruk dat de Furious Fred (met of zonder Race Guard van Schwalbe) bedroevend slecht lekbestendig zijn.

Morgen meer informatie over de toestand van de banden en het aantal lekken.

Kilometerstand: 13176 kilometer

[edit]
De banden heb ik alvast geinspecteerd.
De voorband had een paar forse steentjes en stukken glas in zich zitten . De binnenband heeft in ieder geval twéé lekken. De ene is toch wel een stevig lek.

De achterband heeft een wat dunnere lag bij het rijvlak. Daar zullen vast minder lekmakers in blijven steken. Maar die controle moet nog volgen. De binnenband heeft in ieder geval 4 lekken waarvan een echt groot is. Zo groot dat de band niet op druk wil blijven (de vloeistof is inmiddels uit de band verdwenen), het gat laat zoveel lucht ontsnappen dat ik niet snel genoeg kan pompen om de band op druk te houden.

Morgen dus eerst 6 lekken plakken en dan maar eens zien of ik alle lekken gevonden heb.

Maar gezien het aantal lekken heeft de Elite Racer Sealant ook nu weer z'n werk (vrij) goed gedaan. Goed, de 2 bar die m'n achterband had is toch minder aangenaam maar feit is wel dat ik gewoon door kon blijven rijden en de band dus weer op druk kon krijgen toen hij nog gemonteerd zat. En dus ook nog eens zeker 30 kilometer doorfietsen.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred,
    Men moet toegeven, ook ik heb momenteel een lekke achterband. De oorzaak zit alleen ad velgkant.
    Om bij mijn R-asmoer te komen (ik heb 't over de FAW) moet ik eerst de derailleur demonteren!

    Ik zou nog steeds wel die draadloze drukzendertjes willen. Maar dan wil ik eerst T-stukken op de autoventielen kunnen draaien om de zenderdopjes te kunnen laten zitten...
    Aan zo'n soort constructie kom zelfs ík niet toe!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Derailleur demonteren? Waarom?
    Bij mijn FAW kon ik gewoon met steeksleutel (ik meen) 15 aan beide kanten van de as de bout losdraaien en aan de rechterkant het asje voor de naafversnelling loswippen. Dan kon het wiel gewoon omlaag zakken. Wel eerst even de derailleur naar het kleinste blad schakelen zodat je de as gemakkelijker langs de ketting kan krijgen. In ieder geval zat bij mij de derailleur absoluut niet in de weg voor de asbouten.

    Wat betreft die drukzendertjes: ik heb er in het verleden ook eens naar gekeken. Alleen vond ik het wat prijzig en bovendien ben ik bang dat ze toch wat aan de zware kant zijn, iets wat je mogelijk heel goed gaat voelen bij wat hogere snelheden. Maar goed, dat valt natuurlijk te testen met gewoon een wat zwaarder boutje wat je op de velg plakt als test.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi WF,

    Nadeel van schriftelijk reageren: Je kunt niet snel reageren. Anders had ik je 'n hoop woorden kunnen besparen in je vraag.
    Bij mijn FAW hangt het achterwiel namelijk 'n fractie dieper in de kast ivm de gewijzigde kettingloop óver de laadvloer, vlak onder 't stoeltje door.
    Dat scheelt me 'n geleiderol en de aandrijf-ketting gaat zo rechter naar 't achterwiel.

    Ik zag laatst zelfs 'n aanbieding voor 4 vd auto (voor inbouw id velg) voor 50 euri incl. alles. 2Dehands welliswaar maar op fietsafstand in Ijmuiden.
    Nu nog zoiets voor aan 't ventiel...
    Mijn idee is om dan een slang of licht buisje naar 't midden van 't wiel te brengen om 't gewicht minder naar 1 kant te krijgen.
    Maar ik denk niet dat ik dat ooit ga uitvoeren...

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen