dinsdag 7 december 2010

Weersomstandigheden en wegdek

De laatste week variëert de gesteldheid van het wegdek nog al wat betreft neerslag e.d.

Uiteraard hebben we de sneeuw gehad. Man wat ben ik blij dat ik in een warme gestroomlijnde fiets op 3 wielen rijd. Daar waar menig fietser met moeite vooruit glibbert, kan ik vaak toch nog op forse snelheid doorrijden waarbij m'n snelheid toch vaak hoger ligt dan een voor normale fietser vlot tempo. Zo ben ik afgelopen week bijvoorbeeld met 35 tot 40 kilometer per uur door een vers laagje sneeuw gejakkerd op het nieuwe betonfietspad langs de Zuiderzeestraatweg.

Verder heb ik nu ook een paar keer de nieuwe rondweg genomen. Of het mag? Ik heb geen idee. De rijbaan is afgezet met bord C1 (gesloten verklaring). Ook een blokkade op de rechter weghelft geeft duidelijk te kennen dat je daar met de auto niet in mag. Maar hoe zit het met de fiets? De beschrijving bij bord C1 is:
Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee
Ook een fiets valt onder voertuigen. Alleen is het fietspad niet afgezet, er staat daar geen bord, er ligt geen blokkade (meer) op het fietspad. Daarbij ligt het fietspad aan het begin (bij de rotonde) een fors eind van de rijbaan af waarbij het dus in wezen om een andere weg kan gaan. Hoe dan ook, ik heb het bord nu een paar keer genegeerd.

Het leuke van het rijden op die nieuwe weg is dat:
  1. Bij sneeuw er vaak niet of misschien door 1 ander voertuig gereden is en je dus door verse sneeuw mag rijden. Het heeft toch wel iets, van die 'maagdelijke' sneeuw. Maar het is wel ploeteren naarmate de laag dikker is uiteraard.
  2. Het helemaal rustig is en je er niemand tegenkomt.
  3. Je de hele rijbaan voor jezelf hebt en lekker door kan rijden.
Nadeel is dus wel dat er niet geveegd is, niet gestrooid is en er nog geen lantarenpalen branden. Maar gistermorgen lag de weg er héél mooi bij. Allemaal ijskristalletjes op het wegdek reflecteerden mijn koplamp terug. Het leek alsof er massa's glitters gestrooid was op het wegdek. En door het ontbreken van straatverlichting zag het er helemaal mooi uit.

Vanmorgen was het mistig. Dat was toch wel lastig rijden omdat ik weinig oriëntatiepunten had van hoe de weg liep. Lantarenpalen zijn dan welkom. Maar goed, met de koplamp omlaag gericht, bril niet op m'n neus en een snelheid van 30 km/h kon ik fatsoenlijk doorrijden en genoeg zien.

Ik ben benieuwd wanneer de weg echt open gaat. Er gebeurt maar bar weinig momenteel. Maar gesloten of niet, ik zal hem toch nog wel heel wat vaker gebruiken denk ik. Het rijdt in ieder geval een stuk prettiger dan het hobbelige Hattemerbroek.

Zou aan sneeuw, kristalletjes, mist, regen, zon ook nog een keer echt ijzel komen? Dat heb ik dit jaar nog niet echt gehad, of in ieder geval weinig last van gladheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten