donderdag 23 december 2010

Onderhoud en lek 13 en 14

M'n fiets kan weer wat onderhoud gebruiken. De ketting moet gesmeerd worden, de fietscomputer doet geen moer en de spaakspanning van m'n voorwielen zou wel eens veel te laag kunnen zijn.

Ik heb in het verleden wel vaker meegemaakt dat de fietscomputer dienst weigert en meestal zijn het dezelfde euvels:
  1. Bedrading kapot
  2. Fietscomputersensor verdraaid waardoor de afstand tot de magneet te groot is
  3. Magneet is verdraaid waardoor de afstand tot de sensor te groot is
  4. Fietscomputer maakt niet goed contact met het voetje
2 en 3 willen nogal eens het gevolg zijn van een wiel wat niet strak gespaakt is (al dan niet door spaakspanning). De eerste keer dat m'n fietscomputer het liet afweten heb ik daar dan ook eerst op gecontroleerd. En inderdaad, de magneet was bijgedraaid dus dacht ik aan gebroken spaken of een te slap wiel.

Gebroken spaken heb ik uitgebreide ervaring mee maar met m'n nieuwe wieltje, waarin de probleemspaken voorzien zijn van ringetjes achter de kopjes, leek me dat toch niet de oorzaak. En inderdaad, alle spaken nog heel.

Na bijdraaien van de sensor deed hij het even maar hield er toch snel weer mee op. Vreemd genoeg was de magneet nu niet bijgedraaid en ook de sensor zat netjes zoals hij hoorde. Waar zou de oorzaak dan zitten?
Het vreemde was dat bij bochten naar links de fietscomputer soms zomaar ineens weer ging werken en ook bleef werken. Omgekeerd komt me wel bekend voor, bocht naar rechts en de fietscomputer valt uit tot je weer rechtuit gaat. Dat komt dan door de vervorming van het wiel die weer terugkeert als je rechtuit rijdt.
Maar het leek wel alsof ik de fietscomputer 'aan' en 'uit' kon zetten door strak te sturen. Fors naar rechts en hij ging uit (en bleef uit), ferme bocht naar links en hij ging aan en bleef aan.

Dat zou ik mogelijk alleen kunnen verklaren als het wiel héééél slap gespannen staat en het wiel na de ene bocht naar links helde en na de andere bocht naar rechts. Of dat het geval is geweest, betwijfel ik inmiddels hoewel de spaakspanning toch echt wel hoger mocht. Ik heb alle spaken een complete slag gegeven en heb nu dus weer een mooi stijf wiel (de andere doe ik morgen). Maar het lijkt erop dat ik gewoon draadbreuk had vlak boven de sensor. Dus die heb ik vandaag vernieuwd.

Tijdens het spannen van de spaken had ik de band van de velg gehaald. Direct na verwijderen van de band hoorde ik wat sissen. Blijkbaar had ik een klein lek in m'n linker voorband. Daar had ik nog niets van gemerkt. Weer heeft de Super Race Sealant goed z'n werk gedaan.
Bij verwijderen van de rechter band hoorde ik niets. Wel heb ik even de buitenband gecontroleerd op ingedrongen steentjes. Op één plek zag ik toch wel een héél groot stuk glas/steen in de buitenband zitten. Ik heb aan de binnenkant van de band gevoeld en ook daar was de indringer goed voelbaar. Bij inspectie van de binnenband zag ik dit:

Dus ook hier heeft de Sealant z'n werk weer goed gedaan. Een mooie prop van het spul zit in de band. Ook na wat forser oppompen van de band gaf het spul geen krimp. Ik heb de band opgeschuurd en vervolgens gereinigd met wasbenzine. Bij die laatste handeling begon het lek weer te sissen. Maar geen probleem want even later zat er een plakker op en de band kan weer netjes in de buitenband.

De lezers van mijn weblog zullen vast op de hoogte zijn van mijn forse aantal lekken. Is het aantal lekken minder geworden na gebruik van de Race Sealant? Nee. Nog altijd heb ik gemiddeld elke 1000 kilometer een keer lek (ongeveer). Enig verschil is wel dat ik nu van de 14 lekken dus géén last heb gehad omdat ik ze pas opgemerkt heb bij het verwisselen/verwijderen van de band. Neem daarbij dat de eerste 2 lekken zónder Sealant was. Dus zijn in ieder geval zijn 9 van de 12 lekken dus effectief gedicht.

Ik denk dat ik hiermee dan toch eindelijk wel kan zeggen dat ik gevonden heb wat ik zoek. De Super Sealant vond ik wat minder geschikt maar de Race Sealant (die ik nu dus gebruik) is z'n geld dik waard wat mij betreft.

Tot slot de lekstatistieken:

Lek 1: 2358km; Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km; Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km; Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km; Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km; Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km; Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 11: 9570km; Rechtsvoor; Kojak; Vermoedelijk velglint
Lek 12: 11219km; Rechtsvoor (meen ik); Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 13 en 14: 12830km naar schatting; Links- en rechtsvoor; Lek effectief gedicht door de race sealant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten