Wat heb ik inmiddels gedaan:
- Remmen helemaal uit elkaar gehaald, ontvet en opnieuw ingevet
- Voorwielen gecontroleerd op spaakbreuk en.... géén spaakbreuk maar mooi strakke wieltjes. Lang leve de ringetjes achter de spaakkoppen
- Wielen uitgelijnd
- Her en der wat klittenband opnieuw vastgelijmd
- Kleine beschadiging aan de rand van het ene voetengat voorzien van wat tweecomponentenlijm
- Ene wielkast aan de binnenkant voorzien van een stevige laag tweecomponentenlijm omdat daar flink wat slijtage zichtbaar was door het wiel wat soms aanloopt in heel strakke bochten. Even wat nieuw materiaal aangebracht wat weg mag slijten.
- Nieuwe Jagwire remkabels (binnen en buiten) gemonteerd
Niet gedaan:
- veerpoten uit elkaar halen; dat heb ik nog niet zo lang gelede ngedaan
Nog te doen:
- Ketting smeren
Wat betreft de elektronica, dat gaat enorm goed. Alleen 2 LEDjes op het dashboardkastje doen het niet maar dat is geen probleem. Verder blijft alles helemaal naar behoren werken.
Nu nog een moment (en puf) vinden om de ketting aan te pakken.
Sla het smeren van je ketting maar over. Waarschijnlijk doe je meer kwaad dan goed. Vraag nog maar eens aan Quesjer hoe vaak hij zijn ketting smeert.
BeantwoordenVerwijderenToch smeer ik hem wel zo af en toe. Eerst gaat er trouwens een paar keer een droge doek overheen en eventueel wat ontvetter langs de buitenkant van de ketting.
BeantwoordenVerwijderenMaar als ik niet smeer, dan begint de fiets op een gegeven moment minder prettig te schakelen. Na een smeerbeurt schakelt hij weer beter.
Wat zijn eigenlijk die "ringetjes achter de spaakkoppen"?
BeantwoordenVerwijderenZie http://velomobielfan.blogspot.nl/2010/05/spaakbreuk-en-ringetjes-achter.html
BeantwoordenVerwijderenIn het kort: kleine messing of stalen ringetjes die je om de spaak doet tot aan de kop nog voordat je de spaak door de flens drukt. Door de ringetjes komt de kop van de spaak verder van de flens af te liggen terwijl de spaak zelf dichter tegen de flens gedrukt wordt.