zondag 18 maart 2012

Toch lek (nummer 33 en 34)

Vanmorgen was mijn band toch weer zacht. Leeg was hij niet maar voldoende druk zat er voor mij in ieder geval ook niet meer in.

Eerst heb ik de binnen-/buitenbandcombinatie van de velg gehaald. Vervolgens heb ik de binnenband weer van flink wat lucht voorzien om de lekplek te vinden.
Direct was gesis te horen. Ik inspecteerde op die plek de buitenband op lekmakers maar kon weinig boeiends vinden. Goed, wel beschadigingen in de band maar de lekmaker zat niet in één van die beschadigingen. Ik trok de binnenband helemaal uit de buitenbant. Dat ging niet vanzelf want op één plek zat de binnenband aardig vastgekleefd in de buitenband. De oorzaak was ook daar een lek. Dit lek was echter mooi gedicht (wel een stuk groter overigens).
De reden dat het andere lek niet gedicht is? Ik kan er alleen naar gissen. Heel bruut veel Racer Sealant zat niet meer in de binnenband maar het zou toch voldoende moeten zijn om het lek te dichten.
Wellicht dat het lek ontstaan is redelijk aan het einde van een rit, waarna de band gelegenheid heeft gehad om leeg te lopen omdat het lek maar weinig Racer Sealant bij zich heeft gehad (als gevolg van draaiing van het wiel).

De binnenband had al 6 plakkers. Daar zouden er nog 2 bij moeten komen. Dat heb ik toch maar niet gedaan. De band heb ik afgeschreven. Direct heb ik gebruik gemaakt van de gelegenheid om maar weer een Kojak om de achtervelg te leggen. Ik heb er nog 2 liggen die ik wil oprijden. Als dat gebeurd is, ga ik waarschijnlijk volledig over op de snelle gripbandjes zoals Furious Fred.

Kilometerstand: 20476
Lek 33 en 34
Achterband: Furious Fred; lek 33 gedicht, lek 34 niet goed genoeg. De fiets was wel rijdbaar.

2 opmerkingen:

  1. 34 keer lek, 6 plakkers op een band met nog 2 lekken? Ook nog anti lek gebruikt? Sorry hoor. Voor mij klinkt dat als waardeloze band en niet werkende anti lek.
    Een leuke discussie op de ligfietslijst. Wat is je norm voor een band.
    Als ik 3 plakkers op mijn band heb vind ik de buitenland versleten en onbetrouwbaar worden. Door de bank genomen is dat 6-8000 km. Afhankelijk van het type band. Ze zijn dan meestal nog lang niet doorgesleten op het loopvlak. Daar ga ik niet op zitten wachten met vervolgens elke week een lek.
    Ik vervang dan ook meestal de hele set. Binnenband en buitenland. Achter iets vaker dan voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, net wat je zegt: 'wat is je norm voor een band'.

    Ik heb banden die verre van lekbestendig zijn. Slijtvast zijn ze ook zeker niet met hun zachte compounds en dunne loopvlak. Dat zijn fraaie ingrediënten om flink wat lekken te rijden.

    In geval van de achterband.... in die 34 lekken zitten 13 lekken in de achterband.
    Van die 13 lekken zijn er slechts 2 pas gedicht bij een lage druk van 2 à 3 bar. De overige lekken heb ik pas opgemerkt bij het verwisselen van de band. De antilekvloeistof doet wat mij betreft goed z'n werk.

    En dan de banden.... met jouw definities blijkbaar een waardeloze band (de meeste lekken zijn ontstaan met de Furious Fred en dan die zonder antileklaag/raceguard.
    Ik wist op voorhand dat ik flink wat lekken kon verwachten. Maar hé, wat boeit het als je in 20.000 kilometer misschien wel 34 lekken hebt gehad maar slechts een paar hebt gemerkt tijdens het rijden.

    wat betreft de kilometers. Jij zal vast meer kilometers kunnen maken dan ik met dezelfde banden. Rijgedrag zegt ook aardig wat. En als je dan beseft dat ik doorgaans (ongemerkt) doorrijd tot op het canvas (terwijl jij al veel eerder vervangt), terwijl ik met een stel voorbanden al blij ben met 3000 kilometer; achter wat meer maar de 6000 ga ik niet halen, dan zou jij vast de 8-10k wel halen als je net zo lang bleef doorrijden als ik (alleen heb je natuurlijk wel weer meer kans op lekken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen