dinsdag 17 januari 2012

Robijnplastic geen succes

Ik was er al bang voor.... niet op voorhand maar wel in een later stadium van het proces waarbij ik de magneten afgedekt heb met kunststof malletjes die ik gemaakt heb van het kunststof van Robijn wasmiddelen flessen.

Toen ik de malletjes onder de kap monteerde, had ik 1 exemplaar al met kit tegen de kap gedrukt maar het was niet het meest goed gelukte malletje dus heb ik die weer van de kap getrokken (gaat gemakkelijk als de kit nog nat is).
Een dag of 2 later had ik dat malletje nog liggen met de kit erop. De kit was inmiddels droog. Toen ik wat aan de kit zat, kwam deze met gemak los van het malletje.
Vandaag heb ik maar eens gevoeld hoe het met de vastgekitte malletjes zat..... nou, niet echt daverend.
De kit onder het midden was nog niet goed uitgehard. Geen wonder want het heeft daar geen gelegenheid om te drogen. Maar aan de randen was de kit overduidelijk wel hard geworden. Maar het Robijplastic liet zonder problemen los van de kit. Kortom: geen succes.

Maar geen nood. Bij Velomobielonderdelen.nl heb ik van dat dunne rubber besteld, wat zij gebruiken als afdichting tussen bovenkap en onderbak van de Quest zelf. Ik heb het besteld als materiaal om als vervanging van de kunststof malletjes te dienen. Die ga ik dus eerdaags op de plek van de (makkelijk te verwijderen) malletjes plaatsen.

Verder heb ik ergens afgelopen tijd een bericht gelezen van een Questrijder met racekap die een beschadiging had opgelopen aan de achterkant van het instapgat. Bij hem kwam de kap daar tegen de lak/gelcoat aan. Heb ik totaal niet meer aan gedacht en ook niet op gelet maar vandaag werd ik eraan herinnerd.... helaas niet via internet maar toen ik naar m'n fiets keek. Geen drama verder maar wel een puntje van aandacht waar ik dus nog even mee aan de gang moet.

Bij mij ligt het trouwens niet direct aan de kap. Ik ben eigenwijs en heb de kap zonder bevestigingsmateriaal, zonder opvulstootblokjes etc. laten leveren. Ik gok dat op de bewuste plek ook wat van die blokjes horen te zitten om de kap net wat hoger te laten liggen. Maar goed, dat gaat nu dus alsnog gebeuren.

3 opmerkingen:

  1. Epoxy of polyurethaan lijm werk beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Quemo

    Over die beschadiging had ik iets geschreven. Alleen rechtsachter de zit positie. Heb daar de kap iets afgeschuurd. Zal ook iets met positioneren te maken kunnen hebben. Ben zeer geïnteresseerd in magneet oplossing omdat dan ook gelijk de positionering goed zal gaan zitten en het in en uitstappen versneld kan worden. Vraag is met hoeveel kracht de wind aan de kap rukt.

    Heb niet veel ervaring met diverse lijmen maar http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647-2-componentenlijmen/product/2284-kombi-metaal/ gebruik ik voor alles waarbij ook kleinere kunstofonderdelen met succes gerepareerd zijn. Zal komend weekend wel eens een tesje doen

    Vwb de kleuren: Heb zelf gekozen om op de oranje fiets een witte kap te zetten vanwege optredend kleur verschil. Daarnaast denk ik dat het de zichtbaarheid verhoogd


    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Peter,

    Bij mij is het ook het meest aan de rechter kant. Ook ik heb daar wat weggeschuurd. Dat in combinatie met een ibiliet stootblokje onder de hoeken van het deksel en de kap blijft helemaal vrij van het instapgat. Maar goed, de beschadiging zit er. In mijn geval gewoon m'n eigen schuld.

    Kap met magneten en wind? Geen idee maar als ik kijk naar m'n ervaringen met het schuimdekje, dan ben ik er niet zo bang voor dat het verkeerd gaat. Het dekje heeft altijd perfect op z'n plek gezeten, ook met stevige wind. De racekap zal wel wat meer wind vangen en dus zullen de magneten wat meer werk moeten doen maar desondanks denk ik dat het goed moet gaan.

    In- en uitstappen wordt enorm versneld. Inderdaad, de kap zoekt zelf z'n plek en zit daarbij ook nog eens direct vast. Dat is heel wat vlotter dan het deksel eerst positioneren en dan die klittenbandjes stuk voor stuk vast zetten.
    Nadeel van de magneten is wel dat ze beschadigingen achterlaten waar ze op het instapgat vastgemagneet zitten. Maar goed, je kan niet alles hebben. Verder is dat alleen zichtbaar bij in/uitstappen en als je zonder kap/deksel rijdt. Ik sluit niet uit dat ik daar nog een keer een oplossing voor ga zoeken bijvoorbeeld in de vorm van neopreen randje in de rand vastgekit/gelijmd.
    Die lijm die je noemt heb ik ook in huis. Maar toch ga ik liever voor kit en wel om de redenen dat die eventueel gemakkelijker te verwijderen valt. Verder is het heerlijk elastisch.

    Bij mijn fiets vind ik het eigenlijk wel jammer dat het thema niet doorloopt in de kap dus ga ik toch de boel bestickeren. En het kleurverschil neem ik dus voor lief waarbij ik inmiddels dus neig naar een duidelijk donkerdere kleur; oranjerood of roodoranje.

    BeantwoordenVerwijderen