Vandaag was de 2e dag dat ik met de racekap op pad ging. Vanmorgen was het steenkoud maar daar merk je niet zo gek veel van in de Quest onder de racekap. Wel moest ik het vizier op een heel klein kiertje zetten om condenseren tegen te gaan.
Het deflectortje beslaat nog altijd midden voor. Maar dat maakt niet uit want ik hoef er niet doorheen te kijken.
Maar tijdens het rijden stoorde ik me aan de deflector die wat scheef stond. Geen probleem want het ding zit met klittenband vast dus even lostrekken en weer vastzetten in een iets andere positie. Dat lostrekken ging wel maar het vastzetten niet meer. Het zelfklevende klittenband had losgelaten van de zachte rand van neopreen waar het op geplakt zat. Op het werk heb ik de stukjes klittenband weer vakkundig vastgezet maar dan met Bison Kit.
Waar ik me ook wat aan stoor is dat het deflectortje niet mooi aansluit op het deksel. Hij hangt er wat boven. Vandaar ook dat een deel van de deflector wel beslaat en een deel niet. En dat kan niet goed zijn. Wat? Dat hij beslaat? Nee, juist dat hij níet beslaat!
De deflector is bedoeld om een luchtstroom omhoog te werpen langs de onderkant van het vizier zodat daar geen warme vochtige lucht kan komen en daardoor het vizier niet aan de binnenkant beslaat. Maar als de deflector niet aansluit en hij dus zèlf niet beslaat, betekent dat dat er lucht onder de deflector doorgaat in plaats van er overheen.
Ik weet dat de mensen van Velomobielonderdelen.nl ook hier meelezen dus zet ik de tip gewoon hier neer, direct ook voor anderen met kap die eventueel zelf een deflector in elkaar willen flansen.
De deflector heeft midden onder een lipje. Dit lipje is koud omgebogen. Daar zit klittenband op waarmee hij op de kap geklit zit. Maar bij het ombuigen van het lipje komt het lipje zelf ónder de deflector uit, waardoor de kier ontstaat.
Bij mijn mini-vizier heb ik daar op voorhand al rekening mee gehouden. Op de plek waar ik daarbij de lipjes heb zitten, heb ik in de hoek tussen het lipje en het vizier zelf een gaatje geboord. dit is een trucje wat wel eens wordt toegepast om inscheuren in de hoek te voorkomen. Maar in mijn geval heeft het het doel om het lipje een tikkie hoger om te kunnen buigen zodat het lipje na buigen strak met de onderkant van het minivizier (of deflector) gelijk met het lipje komt te zitten en je dus geen kier meer hebt.
Hoe dik boortje? Als je strak haaks kan buigen, dan is een boortje met een diameter die 2x de dikte van het materiaal is al goed uit de voeten. Helemaal realistisch is het niet dus een tikkie dikker mag wel. Zeker bij de deflector. Ik meen dat de deflector 0,75mm dik is. Ik denk (nog niet geprobeerd) dat 2x de dikte plus nog een millimeter mooi is, dus een boortje van 2,5mm.
[edit]
Ik zit me ineens te bedenken dat er ook nog klittenband onder het lipje zit, waardoor het lipje in principe nog hoger zou moeten beginnen ten opzichte van de onderkant van de deflector. Een klein gaatje volstaat in dat geval die alleen wat hoger (dikte van de 2 lagen klittenband + dikte van het gebruikte lexan + de ruimte die nodig is om het hoekje te maken). Mocht het bijvoorbeeld net een millimeter te hoog zijn, dan is dat nog geen probleem wantdan wordt de deflector gewoon strak op het deksel getrokken.
[/edit]
De 2 gaatjes aan weerszijden van het lipje hebben ook nog eens als voordeel dat je veel gemakkelijker op de juiste plek kan buigen en wat minder bang te hoeven zijn dat je ook de deflector zelf per ongeluk meebuigt.
Verder nog even wat over dat windverhaal waarbij ik de fiets zijdelings voelde trekken toen ik afgelopen vrijdag voor het eerst met racekap reed. Vandaag was het windstil en heb ik dat trekken niet gevoeld. Helaas dus geen gelegenheid om nog eens te testen. Als ik zeker weet dat ik het elke keer met wind voel, dan gaat bij mij de stormstrip erop om te proberen of dat daar een gewenst effect op heeft.
Hi Quemo,
BeantwoordenVerwijderenDat de deflector lucht lekt aan de onderkant is bekend. Dit is wel te voorkomen, gewoon de lip wat verder inknippen en daarna buigen. Je kunt hiermee een lekvrije aansluiting krijgen. Echter.... dat hoef helemaal niet.
Er is geen verschil in ontwaseming te zien tussen een volledig lekvrije en een iets hoger staande deflector.
Dat de contraklittenband los laat mag natuurlijk niet. Met Bisontix zit het beter vast. Een druppeltje secondenlijm doet het ook prima.
Groeten,
Wim
Ha Wim,
BeantwoordenVerwijderenOp snelheid werkt de deflector in wezen goed. Het vizier blijft doorgaans netjes condnesvrij. Maar met name bij lagere snelheden (ik denk aan het optrekken bij een verkeerslicht, waarbij het vizier flink beslagen is vanwege géén luchtstroom. Wellicht dat je dan meer merkt van hoe hoog de deflector boven de body uitsteekt want hoe lager de snelheid, hoe lager de luchtstroom dus welk beetje lucht wat je dan langs je vizier kan krijgen is van harte welkom. Maar goed, dat speelt zich in m'n bovenkamer af. De praktijk moet dat nog uitwijzen. Daar ga ik wat mee experimenteren.