donderdag 19 januari 2012

Soms zit het mee, soms zit het tegen

En met de magneten en de racekap zit het gewoon wat tegen.

De slecht hechtende robijnplasticmalletjes heb ik gisteren verwijderd. Ik kon ze zonder problemen van de kit trekken. De kit was trouwens niet geheel droog onder het malletje. Geen wonder want het staat daar niet in contact met lucht en kan daarom niet of slecht drogen. Het droogt wel maar dat moet dan allemaal via een lastige weg door andere kit heen.

Hoe dan ook, malletjes verwijderd, opnieuw wat kit rondom de magneten en toen het dunne rubber van Velomobielonderdelen.nl (wordt verkocht om tussen bovenkap en onderbak van de Quest te doen) erop gedaan. Ergens in het proces heeft ook nog eens een magneet losgelaten..... ik had hem gisteren flink zitten in ieder geval.

Vandaag met de kap gereden. Magneten zijn blijven zitten maar dat komt ook omdat ik óp de kap ook even magneten heb gedaan om de vastgekitte magneten vanaf die kant vast te houden op de kap.

De sneldrogende kit heeft vandaag flinke tijd kunnen drogen. Maar toen ik vanmiddag de racekap van m'n fiets haalde, kwam er al 1 rubber lapje spontaan om m'n oren vliegen. De kit hecht dus blijkbaar ook al niet aan dat rubber.

Maar goed, kit laat ik verder uitharden zonder het rubber. Magneten óp de kap laat ik nog even zitten. Komend weekend ga ik toch maar weer voor het originele materiaal wat ik uitgekozen had: Dacron. Dat wil in ieder geval wel goed lijmen met de kit en is lekker slijtvast.

Verder ga ik morgenochtend maar eens experimenteren met een wit oppervlak van de kap voor m'n neus. Een wit gelamineerd vel papier plak ik recht voor m'n neus plat op het deksel van de racekap. Ik ben benieuwd wat Jan bedoelde in een reactie op een eerder bericht. Verder ga ik ook nog wat experimenteren met de deflector. Ik ben toch benieuwd of ik bij lagere snelheden verschil zal merken als de deflector strak op het deksel staat zonder kieren.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo

    Wat gebeurd er met de Quest lak op het moment dat je de kap op de neus legt? Als de magneet meer of minder vuil is ben ik bang dat je krassen trekt. Hier al over nagedacht?

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Quemo,
    Ikzou maar eens Sikaflex gaan gebruiken, dat spul lijmt alles aan elkaar en knijtervast.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ligt er een beetje aan. De lak vindt het bij het instapgat in ieder geval niet prettig maar daar is de laklaag enorm dik.
    Verder ligt de kap op de neus gedeeltelijk op de witte bestickering.
    Op vrije stukken lak wil ik een stukje transparant plakplastic plakken. Dus ja, wel over nagedacht. Plastic beschadigd? Plastic eraf, nieuwe erop.

    @Willem:
    Ik ken het spul niet dus even gezocht:
    Sikaflex 221 is een 1-component hoogwaardige, multifunctionele polyurethane afdichtkit.
    Het heeft een goed standvermogen. Sikaflex 221 hardt uit door blootstelling aan luchtvochtigheid en vormt zodoende een duurzaam elastomeer ( soort synthetisch rubber ).

    Dat klinkt interessant..... zelfs in een vochtige garage kan het spul drogen (lees: uitharden)..... sterker nog, als ik het goed lees gaat het dan juist beter (wel even binnen de 15 en 25 graden celcius

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerste gedachte: "Constructielijm?"
    Ja, ik ken het spul wel en heb het ook wel in de ksat staan (hoewel die bijna niet meer bruikbaar is; bijna uitgehard) maar als je zegt 'constructielijm' denk ik als eerste 'sterke houtlijm'. Dus toch maar even google erbij gepakt want je zal het vast niet zomaar zeggen voor magneten op epoxy. En jawel, meerdere materialen kan je ermee lijmen. Nooit geweten.

    Toch ga ik dat spul (waarschijnlijk) niet toepassen. Dat bruisende effect ben ik in dit geval niet zo happy mee omdat het dan tussen kieren uitperst en zo gemakkelijk ook op plekken kan komen waar ik het niet wil hebben. En ik weet uit ervaring hoe enorme troep het spul is als het bijvoorbeeld op je vingers zit.

    De optie houd ik (net als wat andere mogelijkheden) wel open.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien zou je een sterkere verlijming bereiken door juist te werken met een licht poreus materiaal.
    Als je nu eens houtjes met dezelfde dikte als je magneten precies boort ter grootte van die dingen. Zodat ze echt klem komen te zitten.
    Als je daarbij ook nog b.v. polymax gebruikt en de bovenkant verlijmt natuurlijk...?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb overwogen om het eerste magneetdekje, wat nog als reserve in de garage hangt, te verknippen. Rand rondom eraf knippen met de magneten er nog in en die gewoon tegen de onderkant van de racekap te lijmen. Ik sluit niet uit dat ik dat alsnog ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sikaflex is inderdaad een hele goede keuze. Wordt ook in de kitcar-wereld en boten-wereld uitgebreid gebruikt om zaken vast te plakken aan de glasvezel body. Dit spul is gemaakt om te plakken in de meest bizarre omstandigheden.

    Groet,
    F.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vraag ik me wel af: zou de serie McGyver een remake krijgen, zou McGyver dan geen Ducktape meer gebruiken maar Sikaflex? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen