dinsdag 24 januari 2012

Deflector en zwart gedeelte op het deksel van de racekap

Na wat experimenteren ben ik er denk ik uit.

Het zelf gefabriceerde deflectortje die beter aansluit op de kap heb ik (zoals Wim al aangaf) helaas weinig meer effect (ook bij lage snelheden) dan met de meegeleverde deflector. Jammer maar helaas.

Wat betreft de zwarte strook die op racekappen wordt aangehouden voor het vizier, daar denk ik dat de afmetingen van het het zwarte vlak voor mij behoorlijk aan de grote kant is. Het heeft nut, dat is me wel duidelijk. Hoeveel nut zal per persoon verschillen maar bij mij heeft het in ieder geval wel wat nut. Maar omdat ik (in ieder geval onder huidige omstandigheden en in dit jaargetijde met deze stand en hoeveelheid zon) maar in zeer beperkte mate 'last' heb van een niet-matzwart oppervlak, denk ik dat in mijn geval een strookje zwart van slechts enkele centimeters voor het vizier al genoeg is.

Alleen als ik het vizier met de onderkant op gelijke hoogte heb als de bovenkant van de deflector kan ik reflecties zien. In geval van een wit vel zie ik het witte vel en in geval van de zwarte kap zie ik de zwarte kap met daarop de 3 stukjes klittenband. En juist die laatste 3 zijn een mooie indicatie want daarmee kan ik precies zien welk deel gereflecteerd wordt en dat is dus alleen een klein stukje bij die klittenbandjes. Als ik dus een strook van 5 centimeter voor het vizier aanhoud, zal ik geen reflectie hebben van witte bestickering die daarvoor geplakt wordt. Moet daar dus wel bij worden opgemerkt dat dat geldt voor straatlantarens en eventueel het bleke winterzonnetje. Wellicht dat in de zomer andere zaken aan het licht komen.

2 opmerkingen:

  1. Hi Quemo,
    Het beetje lucht dat onder de deflector doorkomt heeft twee gunstige effecten. Het voorkomt dat warme lucht zich aan de achterkant van de deflector verzamelt en dan daarop beslaat. Tevens kan het lucht boven de deflector en onder het vizier versnellen waardoor daar ook beslaan wordt voorkomen. Dit is het zelfde effect als bij vliegtuigen. Daar wordt ook een klein deel van de aanstromende lucht, naar de bovenkant van de slats geleid.
    Een tekeningetje staat op http://www.zenithair.com/stol/gif/slats.gif
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant plaatje en idem uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen