maandag 26 december 2011

Oliebollentocht 2011, GPS, Android en meer

Ik heb even niets van me laten horen op m'n weblog. Drukte op het werk..... geen puf om nog wat te schrijven. Verder heel wat water uit de lucht zien komen, wat niet gunstig is voor m'n camera's en nog meer smoezen.

Wel heb ik uiteraard nog wat dingen meegemaakt waaronder een glijpartij. Klinkt heftig maar het viel uiteindelijk mee. Die ene dag dat we werkelijk gladheid hebben gehad, ben ik ook daadwerkelijk aan het glijden gegaan.

Op mijn standaard route werd aan een bussluis gewerkt. Fietsers werden omgeleid via een stukje dijk. Dat stukje dijk is onverlicht. Verder maakt het ook absoluut geen deel uit van de routes voor strooien van zout. En dat laatste is in geval van gladheid niet zo handig, zeker niet als je dus je normale route niet kan/mag gebruiken.

Ik heb al eens ervaringen opgedaan met het afrijden van een dijk onder gladde omstandigheden. Dit was jááááren geleden op weg naar de Oliebollentocht in Almere. Dat was nog met de Alleweder. Maar goed, nu met de Quest moest ik dus ook de dijk afrijden. Voor mij zag ik al een fietser langzaam en voorzichtig van de dijk aflopen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee dus ben ik zeer rustig richting de helling gereden om met een geplande maximale 5 km/h naar beneden te willen rijden. Alleen van dat voornemen kwam maar weinig terecht. En nee, ik was niet roekeloos en ook had ik mijn voornemen niet uit het oog verloren. Het was gewoonweg zodanig glad op die ouderwetse gladde klinkertjes dat er gewoon geen remmen aan was. Onderaan is een bochtje naar links. Ik heb getracht in die richting te sturen maar dat had totaal geen zin. Voor mij zat een stoeprand..... Tja, als remmen en sturen niet werkt, dan moet je er dus wel tegenop. Als de sodemieter mijn stuur rechtuit gezet om mijn wielen zo recht mogelijk de stoeprand op te laten stuiteren om niet ook de stuurinrichting om zeep te helpen en ook de wielen de kracht te laten opvangen in de richting waarin de wielen het sterkst zijn. Vrij kort na de stoeprand staat een bankje. Gelukkig kwam ik nog wel tot stilstand vóór dat bankje en is schade uitgebleven.


Voor opnemen van GPS gegevens gebruik ik nu al jaren een mobiele telefoon. Eerst een HTC Touch Cruise, en nu (zeker 2,5 jaar) een HTC HD2. Deze laatste heb ik al vrij vlot voorzien van een andere ROM dan de standaard versie. Windows Mobile heeft mooie software, waaronder OziExplorer en Garmin Mobile XT. Maar het instabiele en trage karakter van Windows Mobile (ondanks de minder legale ROM, die toch al heel wat problemen heeft opgelost) begon ik behoorlijk zat te worden. Maar blijkbaar is OziExplorer sinds kort eindelijk bezig om ook de Androidmarkt te voorzien van software. Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en heb na enkele dagen testen van Android, draaiend onder Windows Mobile, besloten Windows Mobile volledig van m'n HD2 af te schoppen en het toestel te upgraden (flashen) naar een Androidtelefoon. Ik zeg 'upgraden' want zo voelt het wel. Het is net of ik een nieuwe telefoon heb! Koud opstarten in nog niet eens de helft van de tijd van Windows Mobile. Vlotte interface, uitgebreide markt met gratis software, etc.

Mijn keuze van ROM is gevallen op BOYPPC-MIUI-V29. Inmiddels is V30 uit maar dat is alleen een taal-gebeuren; niet boeiend om weer te upgraden.
Hoe dan ook, software?

OziExplorer is nog lang niet af maar belooft veel goeds. Wel vind ik de icoontjes en letters veel te klein om fatsoenlijk te kunnen lezen en bedienen maar als ik kijk naar wat ze voor de Windows Mobile markt gemaakt hebben, dan gaat dat denk ik wel goed komen. In de tussentijd maak ik gebruik van OrusMaps. Ook fraaie software met (op dit moment) beter formaat knoppen e.d. Het concept van de 2 programma's lijkt overigens wel veel op elkaar.


Android heeft niet alleen voordelen maar ook wel nadelen. Een programma wat ik bijvoorbeeld niet meer kan draaien is RaceChrono. Dit is het programma waarmee ik het voor elkaar heb gekregen om mijn snelheid en track in video's te krijgen. De output van dit programma is een CSV-bestand met bepaalde opmaak, die ik nodig heb voor RaceChrono2Avi om de GPS-gegevens uit te kunnen lezen. Het is me tot dusver niet gelukt om bijvoorbeeld een trackbestand van Garmin of OziExplorer te converteren (met GPS-Babel) naar de juiste CSV-opmaak die nodig is. Dit geldt net zogoed voor een ander gratis programma om snelheid e.d. in beeld te krijgen.

Nu zien hoe het komende woensdag gaat lopen. Het is dan weer zover: de jaarlijkse Velomobielen Oliebollentocht. Het belooft een groots gebeuren te worden. Er is een recordaantal inschrijvingen. Combineer dat met goede weersverwachtingen en je kan er op rekenen dat het een enorme opkomst gaat worden.

Ik ben er klaar voor en heb er zin in.

3 opmerkingen:

  1. Ach, je hebt nog zoveel te ontdekken op de markt van Android. ;)
    Orux is er eentje. OsmAnd is een opensource routeplanner waar je de OpenStreetMap kan laden. Verder locus, map+, mytracks, glympse, etc etc.

    Veel plezier en tot woensdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. uh... heb al jaren een iPhone (en iPad, iMac, Macbook air...).

    Het mooie van Apple is; het geeft rust. Je kunt wellicht niet alles; je kunt ook niet alles naar je eigen hand zetten; maar alles is wel heel goed. Ik kijk nooit meer naar een ander toestel of nieuw besturingssysteem. En keuzestress is er ook niet meer :) . Tot woensdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lighans: inderdaad vééééééél (nog meer é's) te ontdekken.

    @Klaas: iPhone (en andere producten van Apple): moooooooooooooooi en werkt ook goed, laat dat duidelijk zijn. Maar voor mij géén Apple. Waarom niet? Je zegt het zelf al: je kunt niet alles en incompatibiliteit met nogal wat andere hardware (hoewel dat inmiddels lijkt te verbeteren). Neem daarbij dat de prijzen van de Apple-zooi nogal fors zijn. Voor alles moet je dubbel en dwars betalen. En tja, /me is Nederlander.

    Onder HD2-bezitters wordt nogal eens voor de gein gezegd: Wil je in plaats van je HD2 ook een iPhone (uit dezelfde tijd)? Lijm dan je batterij en geheugenkaartje vast in het toestel.... klaaaaaaar. Heb je alleen wel een snellere processor.

    Nee, voor mij geen Apple. Juist omdat je het naar je eigen hand kan zetten, kan je dus switchen naar andere besturingssystemen etc.

    Keuzestress? Sommige mensen vinden het heerlijk om te kunnen kiezen en daarvoor eerst te zoeken, nadenken, wikken en wegen, etc.

    BeantwoordenVerwijderen