zondag 4 december 2011

Bel en trappers

Om de één of andere reden heeft de fietsbel van m'n Quest het begeven. Niet echt een drama want ik gebruik hem zelden; de sirene van het motoralarm werkt als claxon heel wat beter. Maar soms is een bel toch een betere keuze dus heb ik een nieuwe bel gekocht.
Het was nog een aardige klus om een geschikte bel te vinden. De bel is wat lager dan de meeste fietsbellen, wat nodig is omdat er niet zo gek veel ruimte is in de Quest op de plek waar de bel gemonteerd moet worden.
Maar na een zaak of 4 te zijn afgestruind, kon ik dan toch een geschikte bel vinden. Het is een héél stoer belletje met gele en zwarte strepen. Het hendeltje waarmee je de bel moet bedienen bevat 2 gaatjes; het is dus gewoon een bijtje :o) Jammer dat je er niet zo gek veel van ziet in de Quest.

Verder heb ik de trapas wat naar voren geplaatst. Onlangs heb ik de zitting aangepast, waarbij de voorkant van de zitting behoorlijk naar voren is geschoven. Dit had ik nog niet gecompenseerd. Vandaag heb ik dat toch maar eens gedaan want de afstand tussen zitting was toch niet helemaal optimaal te noemen. Gelukkig heeft de ketting voldoende lengte om nog wat te schuiven met de trapas.
Eerst heb ik (op de gok) de trapas 1,5 centimeter naar voren geschoven. Maar dit bleek teveel te zijn. Wel vreemd want de zitting is volgens mij heel wat meer naar voren geschoven. Maar goed, de trapas weer een halve centimter terug geschoven waarmee hij dus netto 1 centimeter naar voren geschoven is. Dit lijkt goed te zijn. Eerst maar een weekje mee rijden om te zien of het zo lekker fietst.

7 opmerkingen:

  1. Dag Quemo. Ik fiets al jaren rond met een bakfiets bel van de Halfords. Ding-dong !! en zelfs deze past in het vooronder. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar heb je die zitten? Aan het nokje wat VM.nl onder het frame heeft gelast?
    Ik weet niet hoe groot jouw beenlengte is maar de mijne zijn niet lang waardoor de trappers misschien heel wat meer naar achteren staat, waarbij mijn hakken dus ook dichter bij de bel komen; lees: langs de bel.

    Daar zou een groot verschil kunnen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook de DingDong bel. Hakken komen inderdaad langs de bel, maar als je die handig draait gaat het net goed. Ik kan er inderdaad tegenaan komen, zoveel flex zit er nog wel op m'n SPD.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de gewone bel uit mijn mango (die slecht werkte) ook verwisseld met een DingDong bel. De elektronische claxon gebruik ik nooit. Mijn zelf geinstalleerde airhorn enkel bij auto's.
    En zo een dingDong horen ze van 50meter ver.
    De hakken van mijn hiel komen ook naast de bel zonder problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien moet ik dan toch maar eens zo'n fraaie dingdongbel proberen. Je hebt zo'n grote? Mijn dochtertje heeft namelijk een kleiner formaat (formaat normale fietsbel) dingdongbel op haar fietsje zitten (wist niet eens dat ze er ook kleiner zijn). Die aluminiumbelletjes hebben een prachtig geluid maar degelijk zijn ze zeker niet. Ik heb er nu in ieder geval al 2 om zeep geholpen in mijn Quest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb mijn trapas ook naar voren geplaatst en net zoals jij niet overeenkomstig de verplaatsing van de stoel. Het heeft ook te maken met de kanteling van je stoel. Als je die lager, of meer achterover zet, dan wordt de afstand tot de trappers ook minder.

    Arjen (Alleweder A7)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zit wat in. Niet alleen afstand maar ook hoek is van belang. Blijkbaar zit daar een fors verschil in want 1 cm lager aan de achterkant en aan de voorkant misschien wel 3 cm verschoven levert toch maar 1 cm aan de trapas op.

    BeantwoordenVerwijderen