donderdag 1 december 2011

Lek 32

Gisteren heb ik de banden maar weer eens op druk gebracht. Direct heb ik de Kojak van het achterwiel eraf gehaald en er een Furious Fred met RaceGuard om gelegd. Vorig jaar hadden we in deze tijd van het jaar sneeuw en dat wil ik graag voor zijn. En omdat het vandaag slecht weer zou worden heb ik het Versatiledakje gemonteerd.

Vandaag ging de rit naar het werk verre van snel. Ik dacht dat de tegenwind in combinatie met dakje en mogelijk m'n conditie de oorzaak was. Ik heb genoeg uurtjes slaap gehad vannacht maar ben desondanks enorm brak wakker geworden.
Maar vanmiddag kreeg ik van een collega te horen dat ik een lekke band had. Dus ben ik maar eens gaan kijken en inderdaad: totaal plat. Ik vraag me nu af of ik vanmorgen misschien ook al met een lekke band gereden heb en dat dat ook een mogelijke oorzaak was van m'n beroerde snelheid.

Hoe dan ook, ik heb op het werk de fiets naar binnen gereden zodat ik droog en warm m'n fietsband onder handen kon nemen.
Het lek heeft zich snel laten vinden. Maar het betrof voor de zoveelste keer weer eens een lek aan de velgkant. Dat is natuurlijk lastig dichten voor de Racers Sealant.

Bandje geplakt en weer gelegd. Druk weer naar 5 bar gebracht en rijden maar.
Terug had ik wind mee maar ook een band die in orde was. De snelheid was nog niet daverend hoog maar ik meende wel verschil te voelen.

Kilometerstand: 18813
Lek 32
Achterband: Furious Fred; lek aan de velgkant, lek niet gedicht.

4 opmerkingen:

  1. Ben je er nog achter gekomen wat de oorzaak is geweest van dat lek aan de velgkant? Verschoven velglint (spaaknippelcontact)? Of zat het bij het ventiel?

    Mijn eerste achterband-lek (van 2 in 14.000 km) was bij het ventiel. Lastig want niet te plakken. Sinds ik om het ventiel een extra rubberstukje (geknipt uit de oude binnenband) heb gestoken, geen last meer van gehad. Misschien heb je wat aan mijn info ;)

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas.... velglint op z'n plek. Het (blauwe kunststof Schwalbe velglint) had geen beschadigingen.... helaas géén veroorzaker gevonden zoals wel vaker. Behalve dan dat het velglint een tikkie bol staat daar waar de spaak onder het velglint zit.

    Die tip van dat lapje binnenband heb ik een jaar of wat geleden van een lokale fietsenhersteller gekregen want bij de Versatile was het telkens raak bij de 2 spaken direct naast het ventiel.... en inderdaad..... niet te plakken op die plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Quemo,

    Dat blauwe scherpe kunststof velglint is bij mij al lang in de prullenbak beland. Smal(zacht) katoenen velglint van Velox werkt echt beter. En welke binnenbanden gebruik je ? De 57-559 FF is namelijk een lastige maat. Schwalbe heeft alleen een extra dunne in de goede maat: de sv13 F. (vanaf 54-559) Dat extra dunne bevalt me voor geen meter. Ik ga nu van Continental juist een extra dikke proberen: 47 tot 62 -559 Hermetic plus, bestelnummer 0181581. Extra dik, 190 gram maar met auto-ventiel. Interesse ? En krijg je eigenlijk super sealant in een biba met autoventiel ??

    Hoor graag van je,

    Paul Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet zo niet uit m'n hoofd wat voor binnenband ik erin heb liggen maar wel weet ik dat het geen 'dunne' variant is. Mijn voorkeur gaat doorgaans uit naar Schwalbe binnenbanden (voor weet ik dat het Schwalbebinnenbanden zijn) maar ik heb ook wel eens andere binnenbanden. Wie weet ligt er achter ook wel een Continental op. De band past in ieder geval goed; niet te 'lang' maar ook niet te kort. Hij gaat zonder plooien probleemloos in de buitenband en om de velg.

    Autoventielen ben ik niet zo happy mee omdat je daarbij vaak nog iets nodig hebt om hem leeg te laten. En ja, die Sealant kan je ook in autobanden krijgen. Gewoon het ventieltje eruit draaien, sealant erin spuiten en ventiel weer terugplaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen