zaterdag 6 augustus 2011

Ik ben ongeduldig. Vizier bericht 2

Ik ben ongeduldig en heb vanavond al even wat geprobeerd. De kit was stevig genoeg dus kon het wel.

Tijdens het fietsen kan ik heel vlot het vizier verstellen. Gewoon even aan de hoeken van het vizier trekken of duwen en hij schiet zo op de andere magneet om de hoek van het vizier te verstellen.
Er is ook duidelijk verschil te merken tussen de 2 standen van het vizier. In de lage stand heb ik duidelijk meer windruis in m'n oren dan wanneer het vizier meer rechtop staat.

Qua snelheid heb ik niet de indruk dat het ook maar het kleinste beetje werkt om over de gesuggereerde 3,8 km/h snelheidstoename bij 29,7 km/h maar te zwijgen. Maar dat geeft niet, daarvoor ben ik niet met het vizier aan het stoeien.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred,

    Het zou leuk zijn als ook jij eens de test met de hartslagmeter zou gaan doen. Mijn idruk was, volledig subjectief, dat er wel verschil was, maar dat kan ook wel liggen aan de andere ervaring in de fiets. (wel versus geen windgeruis en wind in je snoet)

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zal ik eens doen, op hetzelfde traject, in dezelfde richting, direct na elkaar om zo min mogelijk verschil in weersomstandigheden te hebben.
    Alleen heb ik bar weinig vertrouwen in gesuggereerde verband tussen hartslag en geleverde vermogen. Als ik een keer (voor mijn doen) enorm lange afstand rijd (150+ km) dan ligt mijn hartslag aan het einde van de rit beduidend lager dan aan het begin bij gelijke snelheid. Nu kunnen natuurlijk andere factoren meespelen zoals temperatuur e.d. maar het is wel frappant dat dat telkens gebeurt. Daar waar ik in het begin lekker rijd met 150 bpm, is dat aan het eind vaak 140 of minder.

    Meten met een werkelijke vermogensmeter zou denk ik een beter en betrouwbaarder beeld geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar zit wat in. Vrijdag reed ik tegen een stoep op (enigzins opgejaagd door auto's onder een viadukt) de resulterende hartslag had weinig met de inspanning te maken op dat moment.
    Ook transpireren gebeurt me niet zelden pas ná de eigenlijke inspanning...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Wilfred,
    Een SRM meter is natuurlijk betrouwbaarder, maar ik rij nu 10 jaar met een hartslagmeter en vind de resultaten behoorlijk betrouwbaar. Ik heb steeds bij elke hartslag 4 runs van 2,5 km gemaakt met en zonder vizier. Wel was er weinig wind en is mijn Quest nogal clean. Ik heb geen Flevobike fittings op mijn fiets. Ik gebruik maar één lip waarvan het voorste deel naar de kap is gebogen. Bij jouw zitten er donkere strips onder die aero-dynamische nogal verstorend werken. Ook de extra uitstekende magneten verstoren de boel.
    Als de luchtstroom voor het vizier door allerlei oorzaken verstoord is kan het vizier dit niet corrigeren. Het vizier is wel in staat om de laminaire luchtstroom effectief los te laten en tot en met je hoofd merkbaar uit de turbulentie te houden.
    Kijk aub even op:
    http://1.bp.blogspot.com/-RdPq9MvlWXk/TjJzCLHMK1I/AAAAAAAAJFw/t2klLr6tcYA/s1600/P7290270.jpg
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Wim,

    Wellicht dat bij jou de hartslag een stuk betrouwbaarder is voor het afgegeven vermogen maar ik durf er bij mij echt geen 100 euro op in te zetten.
    Wat betreft die lipjes. Mijn enkele zwarte laagje vijverrubber is dunner dan jouw 2x klittenband. Tenminste, ik neem aan dat het je om de dikte gaat en niet om de kleur. Aerodynamica is kleurenblind bij mijn weten.
    De uitstekende magneten en het vijverrubber samen zijn denk ik net zo dik als de klittenbandcombinatie. Ik heb zojuist even 2 van die ronde klittenbandjes op elkaar geklit, uiteraard wel het papier eraf gehaald en op een stukje lexan geplakt. Zowel jouw combinatie als mijn combinatie zijn 4mm dik met als klein verschil dat bij mij de boel bewegingsloos op de body zit terwijl klittenband wel wat op en neer kan bewegen in de harde/zachte-combinatielaag en dan zelfs meer dan 4mm dik meet.
    Wat betreft verstoring door dikte aan mijn kant dus zeker niet slechter.

    Uitstekende magneten? Nee, die zitten verzonken in een plaatje Lexan wat op de lipjes gelijmd zitten. Ik moet de boel nog wel even wat netter afwerken maar dat is meer voor het oog dan voor die beoogde 3,8 km/h snelheidswinst. Als ik de lipjes netjes heb afgewerkt dan zal daar vermoedelijk minder turbulentie ontstaan dan in de overgang van hard naar zacht klittenband. Bij mij wordt zwart vijverrubber-lexanlipje-lexanverdikking (met verzonken magneet) mooi rond afgewerkt en is één massief, doorlopend geheel.

    Maar dan nog, ook dat ene lipje extra en die 2 beugeltjes voor het dakje, daar gaat geen 3,8 km/h verschil in zitten.
    Overduidelijk merk ik wel dat de laminaire luchtstroom een stuk hoger ligt (de grens komt ongeveer midden op m'n voorhoofd terecht met het vizier in de hoogste stand).

    Ik zou toch echt wel eens wat metingen willen zien met een SRM meter en dan bij voorkeur op een binnenbaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nogmaals: ik doe het voor de windruis (op dat vlak werkt het vizier behoorlijk effectief). Eventuele snelheidswinst is mooi meegenomen.

    Het vizier lijkt daarmee te voldoen aan de reden waarvoor ik hem heb gemonteerd (andere daarmee ontstane nieuwe problemen moet ik nog tackelen overigens) maar de forse snelheidswinst sta ik zéér sceptisch tegenover.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. (shhh.... niet verder vertellen hoor; maar op mijn fiets werkt het vizier al een week geweldig; ook wat snelheid betreft..... http://liggendlui.blogspot.com/2011/07/hee-man-het-werkt.html )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Placebo effect of niet, bij mij werkt 't ook (zelfs met hartslagmeter)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Placebo wil inderdaad ook wel eens helpen (had ik met de trage Vredestein HPV-banden destijds) alleen is dat meestal geen blijvend effect in dit soort gevallen.

    Alleen had ik dan gisteren al zo'n 34 km/h moeten rijden (omdat de laatste 2 weken mijn snelheid zo ongeveer 30 km/h, misschien 32 km/h is grotendeels)

    Ik ga uitvoeriger testen. Ik ben nog altijd sceptisch maar hoop hevig ongelijk te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen