vrijdag 2 juli 2010

Velomobielknopje

Nee, het gaat niet over de vracht knopjes in m'n fiets maar over een ander knopje.

Op mijn voon-werk-route heb ik heel wat verkeerslichten. In Zwolle hoef je nergens op de knopjes te drukken omdat de lussen in het wegdek gewoon goed hun werk doen. Maar goed, voor de dwangneuroten hebben ze toch maar paaltjes met knopjes gemaakt (en natuurlijk voor de minder vaak voorkomende situaties dat een voertuig toch niet opgemerkt wordt door de lussen).

Welke richtlijnen er zijn voor die knopjes, weet ik niet. Ik weet wel dat je verschillende situaties tegen waarin de knopjes toch overduidelijk afwijkend gemonteerd zijn.
Bijvoorbeeld bij IJsselmuiden zit een verkeerslichtknopje met tussen het fietspad en het paaltje een stel schuine betonblokken waardoor de afstand tussen paaltje en fietspad eigenlijk te groot is.

Een ander leuk voorbeeld is een enorm hoog gemonteerd knopje aan het einde van de Meppelerstraatweg als je de N35/Ceintuurbaan over wil steken. Vanuit m'n Quest moet ik vlak langs het paaltje gaan staan, rechtop zitten en me nog flink strekken voordat ik met m'n relatief lange armen bij het knopje kan komen.

Maar op de kruising Pannekoekendijk/Katerdijk zit een verkeerslicht met het knopje wel héél velomobielvriendelijk gemonteerd. Hoe hoog? Ongeveer net zo laag als het hiervoor genoemde knopje hoog zit. Het knopje aan de Pannekoekendijk zit op velomobielvriendelijke hoogte:


Zoals je hier wel een beetje kan zien, zit het knopje echt enorm laag voor normale fietsers. Ik zou bijna medelijden met ze krijgen want volgens mij wordt dat flink balanceren om fatsoenlijk bij het knopje te kunnen. Voor mij hoeven ze hem niet zo laag te zetten.

Ik had het even terug ook over dwangneuroten. Vandaag heb ik ook weer iemand gezien die zich niet kon beheersen.
Vanaf de Veerallee richting Willemskade moet je de Westerlaan 'oversteken'. Daar kwam ik aanrijden en ben direct links gaan staan in verband met dwangneuroten die zich soms tussen mijn fiets en de stoeprand (bij het knopje) in willen werken. Ik geef ze maar liever de ruimte.

Een vrouw die ik even eerder had ingehaald, kam rechtsachter mij staan. De verkeerslichtindicator was al lang-en-breed in werking gesteld en deed netjes z'n werk. Op het knopje had ik niet gedrukt. Maar het duurde mevrouw wat te lang want op een gegeven moment martelde ze zichzelf richting het knopje, strekte haar arm uit over het stuur en wilde drukken. Maar een centimeter of 10 voordat haar vinger het knopje bereikte, sprong het verkeerslicht op groen.

4 opmerkingen:

  1. Dag Quemo,

    Is er in de buurt van die Meppelerstraatweg een manege gesituëerd?

    Groet, Victor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, er zit er 1 aan de Haersterveerweg. Ongeveer 700 meter hemelsbreed bij het uiterste einde (noordoostkant) van de Meppelerstraatweg vandaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch moeten er momenten zijn bij overbukkende vrouwen dat je denkt: "Ja, doet u mij die knopjes maar!"

    Mvg Mick -Met trike natuurlijk weinig knopjesleed-

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerlijk zeggen: Wie heeft er stiekem niet eens 5 maal op zo'n knopje zitten drukken ?

    Paul - ik wel -Dijs

    BeantwoordenVerwijderen