zondag 25 juli 2010

O van Overijssel gereden

De O van Overijssel. Het plaatje zegt genoeg denk ik.

Vanmorgen ben ik om 6:00h opgestaan en heb me daarna klaar gemaakt voor vertrek. Als proviant heb ik meegenomen:
  • kinderbanaantjes
  • mini suikerkrentenbolletjes
  • reep chocola voor noodgevallen
  • 2 liter verse fruitdrank van sinaasappels, aardbeien en banaan aangevuld met water en een snufje zout
  • 3 halve liters cola
Om 6:39h ben ik van huis vertrokken. Eerst was het 10 kilometer rijden naar een willekeurig punt op de cirkel. In mijn geval heb ik de tocht laten beginnen op de splitsing met Telfordstraat-Sekdoornsestraat.
De route liep eerst richting de Wythmenerplas. Daar reed ik al tegen het eerste foutje in de route. Ineens had ik een hek met slot voor m'n neus.
Aan borden naast het hek te zien is het ook niet de bedoeling dat het slot verwijderd gaat worden. Ik ben dus omgekeerd en heb een klein ommetje gemaakt.

Het tweede foutje in de route was de overgang van de Hooiweg naar de Maargravenweg, een aantal kilometer na Herfte. Hier word ik de dijk omhoog gestuurd alleen staat daar een mooi rond wit bord met rode rand. Kortom: daar mag je niet in. Ik heb het toch gedaan.
 
De derde fout zat bij de visafslag. Goed, wat is een fout. In ieder geval is het géén fietsroute want een blauw rond bord met daarop witte voetgangers erop staat bij de 'bruggetjes'. Daar moet je officiëel lopen met de fiets. Nou is dat met een velomobiel eigenlijk een onmogelijke opgave omdat het te smal is om naast de fiets te lopen. De beste controle heb je over de fiets als je het stuur in handen hebt, dus ben ik, net als anders, gewoon fietsend er overheen gegaan.


De vierde fout vond ik in Nieuwleusen. Hier moest ik linksaf slaan een fietspad op. Maar vrijwel tijdens de draai zag ik al ellende. Ik ben direct het trottoir opgereden aan de linker kant van het fietspad. Waaorm? Simpel, één of ander helderlicht heeft verzonnen om op een breed fietspad een stel hekken neer te zetten:


De rest van de route ben ik verder niet tegen vreemde dingen aangelopen.

Dan iets over het rijden zelf. Omdat het een langere route is, geef ik de voorkeur aan de Quest. Die is een stukje sneller dan de Fujin en je kan gemakkelijk bij je proviant tijdens het rijden. Het voordeel van de proviant blijft staan op deze route maar qua snelheid weet ik het zo net nog niet. Velomobielen zijn meer geschikt voor lange rechte stukken en dat ontbreekt aan deze route. Het is veelvuldig afslaan, wat afremmen en ook weer optrekken betekent. En dat optrekken kost energie en tijd, waarmee het gemiddelde fors omlaag gaat. Gisteren schreef ik dat ik dacht uit te komen op iets van 27 km/h maar dat is dus blijkbaar totaal niet uitgekomen, mede door bovengenoemde reden. Vandaag heb ik het moeten doen met een gemiddelde van zo'n 24 km/h.
Maar ook een oorzaak zijn de talloze smalle schelpenpaadjes die ik de tweede helft van de route heb moeten nemen.

M'n conditie was vandaag niet je van het. Na 75 km al begon de klad er zwaar in te komen. Ik wilde nog even doorrijden tot de helft (100 kilometer op m'n teller waarvan 10 tussen huis en startpunt en 90 voor de helft van de cirkel) om dan te bepalen of ik door zou rijden of rechtstreeks terug zou gaan. Gezien de cirkel een diameter heeft van 40 kilometer en ik 10 kilometer tussen huis en cirkel had, was het dus 50 kilometer hemelsbreed naar huis toe. Alleen gaf m'n routeplanner aan dat ik 70 kilometer moest fietsen. Dus besloot ik om toch de tocht te voltooien en die extra 30 kilometer voor lief te nemen.

Net ver nadat ik met de tweede helft begonnen was, kwam van links een groepje racefietsers aanrijden. Ze haalden me in. Dat gaf mij toch even een leuke boost want ik ben achter ze aan gaan hangen. Snelheden van 30 tot 34 km/h hadden ze op de teller en tot m'n stomme verbazing kon ik het goed volgen. Dat was toch wel even een groot verschil met het gevoel wat ik niet lang daarvoor had.

In totaal ben ik 3x verkeerd gereden omdat ik even niet goed de GPS in de gaten hield. Dat is best een grote meevaller gezien het enorme aantal afslagen wat er in de route zit.

Het weer zat mee, ik heb een houten kont (ja toch wel) en m'n benen doen aan de achterkant ter hoogte van m'n enkels wat zeer en ik voel heel goed dat ik 200 kilometer gereden heb maar ik ben wel voldaan. Wel even m'n benen in de gaten houden of het niet erger wordt.

Voorlopig geen tochten van 200 kilometer meer voor mij, of in ieder geval niet van die zigzagtochten. Doe mij maar lange rechte wegen. Het retourtje Zwolle-Enschede van vorig jaar was misschien wel iets korter met z'n 165 kilometer maar was véél gemakkelijker te rijden qua snelheid, energie, etc.

[edit]
30-7-2010
Het lijkt erop dat m'n lagere snelheid een andere oorzaak heeft gehad. De druk in m'n voorbanden was 4 bar, in m'n achterband 3 bar terwijl dat 6 en 5 had moeten zijn.

4 opmerkingen:

  1. Leuke tocht. Ik had hem in m'n GPS gezet als toetje na de tijdrit van Nijeveen. Gezien de weersverwachting toch niet gedaan. Zoals je misschien weet proberen we zo veel mogelijk hekjes, paaltjes en ander onpasseerbaar ongerief in de fietsrouteplanner te krijgen. Wil je de gevonden hindernissen er zelf in zetten (moet je even vrijwilliger voor worden, Paulus kan je veel meer vertellen), of heb je de precieze lokatie met foto's voor me?

    Groet,

    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Maarten, ik heb je een mailtje gestuurd met daarin de KMZ-bestanden van deze obstakels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Heb je de organisatie van de O van Overijssel ook op de hoogte gebracht van je bevindingen?

    Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jazeker. Na wat mailwisselingen en het verstrekken van mijn GPS-track hebben ze de route verbeterd en op 2 plekken de route wat verlegd: bij de Wythmenerplas en bij Hoog Zuthem (geen problemen daar maar de weg loopt anders dan zij hem hadden uitgestippeld). Nieuwleusen hebben ze (nog) niet aangepast maar toch nog langs die idiote hekken laten lopen terwijl parallel aan die weg een geschiktere weg ligt die ook nog eens 2x minder afslaan is.

    BeantwoordenVerwijderen