vrijdag 5 juni 2009

Wolf in schaapskleren

Een tijd geleden, ik meen toen ik nog m'n Versatile had, heb ik geschreven over een man op een Koga. Die man was een geduchte tegenstander want van doorrijden wist hij wel. Op bochtenwerk en met optrekken wist hij telkens weer een leuke voorsprong te nemen.

Gistermogen trof ik vermoedelijk dezelfde man weer. Ditmaal reed hij volgens mij niet op een Koga. Maar rijden kon hij wel. Halverwege de Klooienberglaan kwam hij vanaf de dijk de weg oprijden. Plat door de bocht zag ik hem dezelfde richting oprijden als ik.
Mijn conditie was op dat moment aardig waardoor ik zonder problemen 40 kon rijden en aanhouden. De vlotte fietser deed het niet veel langzamer dan dat.

Bij TCZ sloeg ik rechtsaf, ging de brug over en moest vervolgens wachten bij de verkeerslichten. De man stond niet veel later naast me. Toen het verkeerslicht eenmaal op groen sprong, konden we weer. De man heeft hier met z'n lichte tweewieler toch echt het voordeel want optrekken kan hij beduidend beter. Bij de rotonde voor de Leenbakker had ik pech. Er was autoverkeer. Als dat niet het geval is, kan ik nagenoeg rechtdoor de rotonde over. Maar deze keer dus niet.

Net als de vorige keer, sloeg de man direct na de brandweerkazerne rechtsaf. Deze keer kon ik zien of hij doorreed of dat hij daar ergens stopte. Dat is dus bij de kazerne zelf.

Deze brandweer zou zelfs geen misselijk figuur slaan als hij bij een oproep met de fiets naar de plek des onheils zou moeten.
Veel vlot ogende fietsers die ik tref is verder weinig lol aan te beleven. Maar deze niet sportief ogende man (qua kleding) is een regelrechte 'wolf in schaapskleren'. Leuk om zo'n persoon op de weg te treffen. Dit is zelfs voor mij met een Quest nog een uitdaging. Qua sportiviteit moet ik het dus tegen hem afleggen. Het is alleen de combinatie met de betere techniek dat ik hem vermoedelijk eruit kan rijden.... buiten de bebouwde kom....

5 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal, Wilfred waaruit blijkt dat je heel goed de zon in het water kunt zien schijnen. Zelf word ik onderweg op/in m'n fietsen regelmatig m'n plaats gewezen en besef ik weer dat ik 70-plusser ben.

    Overigens is snelheid niet m'n hoogste streven, anders had ik allang een Quest en/of een carbon lowracer gehad. Voor mij is geestelijke ontspanning en lichamelijke all-round fitheid belangrijk, en daarvoor is m'n hooggewaardeerde roeifiets het beste middel om dat doel te bereiken. Daarnaast vind ik het heerlijk om met m'n vrouw gezamenlijke fietstochten op zondag en in de vakanties te maken, en daarvoor zijn m'n CF-bikes het meest geschikt.

    Het heeft mij jaren experimenteren gekost om deze zaken te ontdekken. Het is domweg onmogelijk om dat theoretisch te doen of met een altijd te korte proefrit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En buiten de vissen-kom (gek genoeg).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mick,

    'k ben benieuwd wat je daarmee bedoelt. Laat ik een gokje wagen: buiten de vissenkom = out of the box thinking.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Buiten de bebouwde-kom' omdat de auteur hierna verwijst tbv sneleidsvoordeel en 'buiten de vissen-kom' omdat de auteur de naam van zeemeerman aan zijn fiets heeft toegedicht.
    Tja of 't zo duidelijker wordt...?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mick, je bent onnavolgbaar in je gedachtensprongen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen