vrijdag 26 juni 2009

Nog meer kilometers en De Dellen

Ook vandaag is weer een productief dagje geweest qua kilometers. Goed, ik zeg vandaag maar de klok zegt me dat het gisteren was.

Voor het werk moest ik vandaag wat kilometers extra maken. Toen ik thuis was, had ik 35 km op de teller staan in plaats van bijna 25 kilometer. Dat maakte dus 10 km extra. Maar daarmee was het nog niet klaar. Ook vanavond moest ik werken dus dat was nog een retourtje van 25 kilometer. Dat maakt dus 60 km totaal. Neem daarbij nog 2 kilometer voor het ophalen van onze kleinste dochter en wat boodschappen en je zit aan 62 kilometer.

Toch ben ik er nog niet met de gereden kilometers.
Toen ik vanavond om even voor 19:00h op het werk kwam, was er nog niemand aanwezig. Dat kan, ik en graag op tijd en was net iets meer dan een half uur te vroeg. Maar na wat minuten wachten bleef het toch angstvallig stil op het werk. Dus ik ben rond het gebouw gelopen om een aanplakbiljet te bekijken. Toen bleek dus dat het programma van de avond wat ingekort was. Het eerste deel was weggevallen. Dat maakte dat ik 2 uur eerder aanwezig was dan gepland.
Tja, wat doe je dan? Terug naar huis fietsen? Het weer was mooi en ik herinnerde me een mooi stukje weg wat ik ooit eens gefietst heb met de Versatile: De Dellen.

Ik besloot daarom de Stationsweg in Wezep omhoog te rijden om De Dellen maar weer eens te bezichtigen.
Deze weg is vrij geliefd bij racefietsers. Dat wist ik al maar dat werd vanavond nog maar eens bevestigd want ik heb er heel wat zien fietsen.

De route van Wezep naar 't Harde ving lekker vlot. Helaas was er weinig aanleiding voor RIS (racefiets inhaalsyndroom). Goed, de aanleiding was er wel alleen reden ze allemaal de andere kant op.
Maar via een mooie, bosrijke omgeving en gedeeltelijk een stuk langs heide, kwam ik aan bij de voet van 'De Knobbel', de hoge bult bij 't Harde.

Daar ben ik omgekeerd om dezelfde route via De Dellen terug te rijden.
De terugweg is nog leuker dan de heenweg. Na eerst 3 hellingen te nemen, komt een enorme afdaling waarbij je met een Quest probleemloos 60 km/h op de teller kan krijgen en houden. En dat heb ik dan ook met veel plezier gedaan.

Eenmaal weer terug gekomen bij de Stationsweg (de 'Wezepse' kant van De Dellen), zag ik dat ik nog heel wat tijd over had. Ik besloot daarom de route nog een keer te rijden. Dus ben ik rechtsomkeert gegaan.

Weer bij de Knobbel aangekomen, gooide ik het stuur weer om, zodat ik weer richting Wezep kon gaan. Terwijl ik dat deed, zag ik een racefietser aankomen. Ik heb op de terugweg even ingehouden om te zien wat de racefietser deed. Die bleek in dezelfde richting te gaan als ik.

Het eerste stuk vanaf de Knobbel is wat glooiend, maar gemiddeld omhoog. Daar ben je met een velomobiel niet echt in het voordeel. Toch wist ik de racefietser aardig voor te blijven. Alleen de 3e helling omhoog zag ik de racefietser dichterbij komen. Deze helling was voor m'n gevoel ook wat steiler dan de rest.

Eenmaal bovenop gaf ik de racefietser wat gelegenheid om dichterbij te komen. Trappen deed ik niet. Desondanks dat bleef de Quest langzaam versnellen.
Toen de racefietser op zo'n 50 meter afstand zat en ook over het hoogste punt heen was, ben ik ook maar weer gaan trappen. De racefietser heb ik daarna na de eerste bocht niet meer gezien. Goed, wel toen ik de Stationsweg (ik meen dat de weg daar een andere naam heeft, maar het is in ieder geval het verlengde van de Stationseg) overgestoken was, ben ik in de berm gaan staan om even wat te drinken. Enige tijd later kwam de racefietser mij voorbij steken. Hij moest kennelijk ook richting Wezep.

Toen ik m'n flesje opgeborgen had, ben ik ook begonnen aan de afdaling richting Wezep. Tja, een afdaling kan een velomobiel vrij goed. Het duurde dan ook niet lang voordat ik de racefietser met een fors snelheidsverschil inhaalde.

Een half uur voor aanvang van het tweede deel van de avond, kwam ik aan op het werk. Ik had op dat moment 46 kilometer gefietst. M'n gemiddelde was fors gestegen. Ik was vertrokken van het werk met zeker 47 kilometer op de teller en een gemiddelde van nog geen 27,5 km/h. Terug bij het werk zat het gemiddelde fors hoger. Hoeveel weet ik zo niet meer, maar het was ergens tussen de 29 en de 30 km/h. Kortom: ik heb behoorlijk doorgereden op m'n ongeplande ritje.

Het was een heerlijk dagje fietsen.

Nog even wat statistieken:

107,63 km gefietst vandaag
3:37:45 uur gereden
29,66 km/h gemiddeld
62,55 km/h max
2863 km totaalstand van Quemo

[Kleine update]
De Dellen is een natuurgebied. De weg die ik genomen heb heet de Nieuwe Zuidweg, die daarna overgaat in de Zuidweg. Deze 2 wegen samen zijn 8 kilometer lang. De route heb ik 2x op en neer gereden, dus dat maakt 32 kilometer.

Zojuist heb ik de GPS-log uitgelezen. Het dubbele retourtje heb ik gereden met een topgemiddelde van 36 km/h. Deze mag wel meetellen in de statistieken vind ik. Het betreft een acceptabele afstand waarbij 'voordelen' zodat hellingen en wind mee worden weggefilterd omdat ik dezelfde route ook direct in de andere richting gereden heb.

Bekijk het per enkel traject waarbij ik het keren niet meereken, dan zit ik met de tweede keer heen fietsen op een nog hoger gemiddelde van 38 km/h.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten