zaterdag 23 november 2013

Top erop kitten of niet?

Toen ik Quemo net had, begonnen de mannen van het bestickerbedrijf te mopperen toen ze in de gaten hadden dat ik siliconenkit gebruikt had om de fiets waterdicht te maken tussen top en onderbak.
Het schadebedrijf gaf onlangs eveneens aan niet zo blij te zijn met de siliconenkit.
Ikzelf heb er niet zoveel problemen mee, ik hoef alleen af en toe door de siliconen te snijden als ik de top eraf wil halen. Maar dat gaat ook niet altijd even simpel. Zijn er dan geen andere manieren?

Jawel, Velomobielonderdelen.nl gebruikt gewoon een rubber strip.
Om te voorkomen dat die rubber strip gaat schuiven gebruiken ze siliconenkit om de strip vast te zetten. Weer die rottige siliconenkit. Maar dat kan natuurlijk ook met andere kit zoals PolyMax.
Zij plakken het rubber vlak bij de boutjes vast met een drupje secondenlijm. Maar dan zit je alsnog met zo'n dun laagje rubber.

Als ik dan toch met kit aan de slag moet en de top volgens Velomobielonderdelen.nl niet vastgekit hoeft te zitten, dan kan ik het ook over een andere boeg gooien:

Een simpel malletje. Wat doen we daarmee? Eerste een strook Polymax op de rand plaatsen. Vervolgens met het malletje eroverheen en dit is het resultaat:
Een mooi helder dun laagje elastisch Polymax wat nu ligt uit te harden voordat ik de top erop plaats. Nu zal de top dus hopelijk ook mooi waterdicht op de onderbak komen te liggen maar alleen met de vele boutjes vast zitten.

En de reparatie?
 Geen ventilatiegat meer gelukkig:
Ze hebben toch wat minder gespoten dan ze eerst van plan waren.
Het spuitwerk is over de hele neus, onder de voorste bestickering door en dan uitgewaaierd richting de vinnen.
Dus alleen de voorste bestickering is nieuw geplaatst. Dit is het kleinste oppervlak aan bestickering maar wel het meest arbeidsintensieve gedeelte om te plaatsen. Van het schadeherstelbedrijf heb ik begrepen dat ze met dat smalle strookje bestickering toch weer een paar uur aan het martelen zijn geweest. En ja, ik wil dat best geloven, ik ben erbij geweest toen ze de fiets de eerste keer bestickerd hebben. Het grootste deel van de fiets ging betrekkelijk gemakkelijk maar met dat laatste stukje, de neus, zijn ze toen ook enorm lang bezig geweest om het erop te krijgen.


5 opmerkingen:

  1. Quemo,
    Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat Velomobielonderdelen.nl siliconenkit gebruikt om de rubber strip vast te zetten. Dit doen wij zeker niet.
    Het beste is om de rubber strip met wat druppeltjes secondenlijm op de onderbak vast te zetten. Als je dat doet naast ieder boutgaatje, schuift het niet.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wim,
      Sorry, ik zie het, ik heb niet goed gelezen. Ik zal het bericht even aanpassen.

      Verwijderen
  2. Mooi dat het af is. Lijkt me een duurzame oplossing ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu ik naar je Polymax ribbeltje kijk vraag ik me af hoe hoog dat ribbeltje is.
    De rubber strip is maar 0,3 mm dik. Het lijkt er sterk op dat jouw ribbeltje hoger is.
    Dat levert bij het monteren waarschijnlijk een merkbare spleet op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik heb de strook Polymax dikker dan die 0,3mm rubber van jou (ik heb een rolletje liggen dus in geval van nood....)
      Ik zal zien wat het Polymax spulletje doet als de top erop geschroefd wordt.

      Verwijderen