zondag 1 september 2013

Lek 41: 27954 km op de teller

Weinig spectaculair eigenlijk. Hoewel, m'n fiets heeft veel antilekvloeistof verloren terwijl hij stil stond. Hoe het kan is mij een raadsel.

In ieder geval trof ik mijn fiets aan terwijl hij tamelijk scheef stond. Geen wonder met een platte band. Maar er was ook enorm veel antilekvloeistof uit gestroomd. Dat verbaast mij wel. Goed, als je een klapband hebt, daar helpt geen antilekvloeistof tegen maar dit lullige gaatje had de vloeistof netjes moeten dichten.

Het was overigens ook een vreemd lek. Helemaal 100% zeker ben ik niet maar het lijkt erop dat het gewoon een slechte band was. Het lek is ontstaan precies aan de buitenrand van het ronde stukje rubber rondom het ventiel, het lek zat dus niet tegen het ventiel aan maar op de overgang van rubber van de band naar rubber rondom het ventiel. En dit was precies daar waar een naad op het rubber van de binnenband zat. Ik gok dat het ronde stuk rubber niet goed genoeg op de naad gedrukt heeft gezeten waardoor langs de naad een kier is ontstaan.

Hoe dan ook: band stond plat. De binnenband heb ik afgeschreven want op die plek ga ik niet plakken, zeker niet bij zo'n soort lek.

En dan de statistieken? Wat moet ik daar nou weer mee. Toch maar noteren op de één of andere manier. De antilekvloeistof heeft hier duidelijk z'n werk niet gedaan helaas.

3 opmerkingen:

  1. Ik houd zulke banden (zonder a.l. vloeistof) apart voor vage plannen met 'ventieltransplantatie'. Zou daar graag autoventielen in willen plakken. Maar of 't er ooit van komt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vreemd hoor, snap er niets van ik heb nu 43450 km. zomer en winter gereden en hoogstens 5 lekke banden gehad waarvan één defect ventiel strooien ze bij jou kopspijkers en glassplinters?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb werkelijk geen idee.

    De 15000 kilometer met de Alleweder heb ik geloof ik iets van 3 lekken gereden, dus elke 5000 één lek (nog altijd 2x zoveel als jij). Met de Versatile begon de ongein. Het ligt natuurlijk niet aan de fiets maar het was net alsof ook dat een lekkenmagneet was. Nu met de Quest hetzelfde verhaal. Jouw uitleg zou dan heel wat aannemelijker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen