dinsdag 25 juni 2013

Busbaan

Vanmorgen reed ik naar het werk. Vanaf de snelweg kwam een grote harmonicabus van een niet nader te noemen bedrijf de snelweg af. De bus moest in dezelfde richting als ik. Een 200 meter verderop kom ik bij een rotonde waar ik rechtsaf sla de Pannekoekendijk op. Ik rijd de flauwe brug omhoog en zie bovenop de bus in mijn achteruitkijkspiegel op de rotonde rijden.
Dan nader ik de verkeerslichten met rechts de Katerdijk. Ik moet rechtdoor. Wegens werk aan de weg is het fietspad afgezet en moeten fietsers via metalen rijplaten tussen hekjes door de stoep op. Afgelopen week heb ik hier al gehad dat mijn fiets ergens langsheen ging tijdens al het gehobbel. Les voor mij: gewoon de rijbaan nemen want met de velomobiel is het daar niet prettig. Niet voor mij, niet voor de fiets.
Dus ben ik vandaag via de rijbaan gegaan. Met 45 km/h (handig, GPS-gegevens achteraf uitlezen) rijd ik op de verkeerslichten aan die vlak voor mij op oranje springen. Omdat het rustig is en ik niet fatsoenlijk tot stilstand kon komen, ben ik doorgereden. Let wel: net oranje.

Achter mij komt de eerder genoemde bus aanrijden. Ik zie hem op toch wel duidelijke afstand rijden maar hij nadert snel. Hij rijdt ook door bij de verkeerslichten die inmiddels hoogstwaarschijnlijk op rood stond. Maar goed, dat boeit mij niet, mij hindert hij er niet mee. Maar meneer meent vervolgens flink te moeten toeteren. Tja, er rijdt iemand voor hem die kleiner is en langzamer (hoewel ik dus wel nagenoeg de toegestane snelheid reed) . De bus schuift op naar rechts, waar de busbaan is en hij passeert mij.

De adrenaline vloog op dat moment door m'n bast en ik heb met mijn claxon/sirene mijn ongenoegen geuit. Maar even later bedacht ik mij: wellicht kan ik het heerschap ook vragen wat hem bezielde. Ik heb de achtervolging ingezet en een kilometer verder stopt de bus bij een halte. Ik ga naast zijn linker portier staan. Hij draait het raampje open. Vervolgens vraag ik hem (nog altijd boos) wat zijn probleem is. Ik geef aan dat ik daar (waar het gebeurde) gewoon mag rijden.
'Je reed op de busbaan'. Ehm....... ik reed op de busbaan? (nu kan ik het wat koeler typen dan hoe het er in woorden uit gekomen is op dat moment)

Nog even een situatieschets voor de duidelijkheid:


Quemo is oranje, bus is rood. Let even op het gele ovaaltje met daarin de term 'LIJN BUS'.

Ik heb hem een paar onaardige woorden toegeworpen en hem gezegd dat hij z'n rijbewijs maar eens moet gaan halen.

Op het werk aangekomen heb ik de desbetreffende busmaatschappij aangeschreven met het signalement van de chauffeur, kleur bus, soort bus, etc. Helaas wel vergeten de tijd op te geven of eventueel een kenteken. Maar ik denk dat ik voldoende gegevens heb gegeven.
Ik heb het argument van de chauffeur meegedeeld en direct aangegeven dat dit niet zijn argument kon zijn.
Daarom heb ik ze gewezen op het relevante artikel in de RVV omdat ik meer vermoed dat daar het probleem zit bij het wel/niet op de rijbaan mogen van fietsers.

Van het bedrijf heb ik een reactie terug gehad dat ze de chauffeur zullen opzoeken en dit met hem bespreken.

9 opmerkingen:

  1. Nog geen problemen gehad met buschauffeurs , wel met taxichauffeurs, wat een horken zijn dat af en toe zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar wel een lichtpuntje: hij heeft me overduidelijk wel gezien :+

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En de volgende keer dat hij je ziet , ziet ie je waarschijnlijk niet door het gesprekje met z,n baas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat hoop ik maar niet. Mocht het wel zo zijn, dan mag hij direct van de weg gehaald worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maak je geen zorgen.

    Ik ben een keer op de gewone fiets dusdanig lomp gesneden door een bus dat ik tussen de geparkeerde auto's moest duiken, terwijl hij me zag fietsen nota bene (oogcontact). Heb het heerschap erop aangesproken bij de volgende halte (ben dwars door de sluitende deuren heen gestampt, hij wilde me niet eens binnen laten).

    Heb kenteken en bustijd genoteerd. Diverse telefoontjes en klachten aan gewijd, nooit meer iets op gehoord. Helpt nix.

    Woedend was ik, heb nu de illusie dat ik iets meer boeddistisch ben. Kortom, buschauffeurs en taxis zijn mij om het even: altijd extra oppassen. Ook al zijn de meesten natuurlijk OK.

    PS psychologisch niet juist om na jouw ervaring meteen met die van mij aan te komen zetten. Sorry, maar ik moest het 10 jaar na dato toch nog even kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lees nu dat ze jou beloofd hebben het met de chauffeur te bespreken. Ze hebben dus wel wat geleerd in de tussentijd...hopen dat ze het positief opbouwend brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, of ze het doen, dat is nog de vraag. En als ze het doen is het ook nog de vraag wat de chauffeur zegt. Het is mijn woord tegen het zijne.

      Maar goed, mocht zo'n chauffeur vaker genoemd worden in mails richting het bedrijf dan kan het uiteindelijk toch wel nuttig gaan worden.

      Wel vergeten te melden aan het bedrijf dat, omdat ik 45 à 50 km/h reed, de bus in rap tempo achter mij zat, wat dus moet betekenen dat meneer mogelijk door rood gereden heeft maar zéker veel te hard gereden heeft (en dus ook nog eens z'n claxon heeft lopen misbruiken, maar daar zijn ze wel van op de hoogte)

      Verwijderen
    2. Wat ook kan is dat de stoplichten op de bus reageren en gelijk weer op groen gaan

      Verwijderen
    3. Niet aan gedacht, maar inderdaad, dat zou kunnen. Ik heb ook al aangegeven dat ik vermoed dat hij door rood gereden is maar zeker weet ik het niet. Wel weet ik zeker dat hij te hard reed en onterecht z'n claxon gebruikt heeft en heeft gelogen over dat ik op de busbaan gereden zou hebben.

      Verwijderen