zondag 14 april 2013

Spaak vervangen

Gisteren heb ik mijn linker wiel van de Quest gehaald om de gebroken spaak te vervangen. Duidelijk gevalletje:

Eigenlijk is dit dus geen spaakbreuk maar nippelbreuk.

Mick reageert wel vaker op dit blog en ook al een paar keer aan de hand van m'n remperikelen en gebroken spaken. Onlangs schreeft hij dat mijn happende rem zou kunnen komen door te hoge spaakspanning, wat een vervormde remtrommel op zou kunnen opleveren. Ik weet het niet helemaal maar het is in ieder geval een punt om naar te kijken. Niet geschoten is altijd mis.

Een gebroken spaaknippel kan natuurlijk het gevolg zijn van een productiefout. Maar ook kan het natuurlijk komen door een te hoge spaakspanning. En mijn wieltjes? Die zijn echt zéér strak gespaakt.

Met de verhalen van Mick in m'n achterhoofd (hij schreef onder meer dat je wielen kan richten door spaken te spannen maar óók door ze te lossen en het verhaal van de te hoge spaakspanning en de vervormde trommel) ben ik aan de slag gegaan.

Gebroken spaak vervangen en vervolgens ALLE spaken volledig los gedraaid tot de nippel eraf was, vervolgens heb ik alle spaken in gelijke stappen aangedraaid. Eerst elke nippel 10 slagen, vervolgens elke nippel 1 slag, nog een keer 1 slag en toen zat er genoeg spanning in het wiel om met de hoogteslag en breedteslag aan de gang te gaan.

Gisteravond laat had ik m'n wiel netjes slagvrij in de breedte maar in de hoogte zat er nog iets van net geen millimeter in. Vanmorgen heb ik die er toch nog uit weten te halen door aan de kant van de 'bobbel' 9 spaken te spannen en recht tegenover 9 spaken te lossen. Weer moest ik een kleine correctie in de breedteslag doen. Ook waren niet alle spaken even strak gespannen (te los) dus die heb ik op gelijke spanning gebracht en wederom de breedteslag eruit gehaald.

Het wieltje is weer mooi recht maar....... hoorbaar minder strak aan de toonhoogte van de spaken te horen in vergelijking met het rechter wiel.

Gefietst heb ik nog niet maar wel even m'n Quest laten rollen terwijl ik op het instapgat leunde en vervolgens geremd. Ik heb geen blokkerend of haperende rem gevoeld.

Fiets op z'n kant, wiel een zwieper gegeven en geremd. En jawel, de rem loopt weer mooi aan in plaats van vast te happen. Het was eergisteren zelfs zo erg dat als ik datzelfde deed (wiel in de lucht een zwieper geven en dan remmen dus), dat het wiel dan ineens vast sloeg en direct terugveerde de andere kant op; het wiel ging dus de andere kant opdraaien. Maar ook daar is dus geen sprake meer van.

Ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij gaat Mick voor de hoofdprijs!

Hoe dan ook,

Mick, bedankt!

5 opmerkingen:

  1. Een spaak kan dus ook te strak gespannen zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi WF,
    Fijn te horen dat je misschien je naaf nog hebt weten te redden!
    Die flink grotere lichtmetalen 90mm trommels zullen dezelfde wanddikte hebben als de 70mm. Dat alleen al maakt ze kwetsbaarder volgens mij.
    Maar bovendien is de bijbehorende spaaklengte in een 406 wiel nog weer een stuk korter. Dus er zit op de spaken griezelig weinig rek kan ik me zo voorstellen...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kwestie van evenwicht dus: je moet zowel de hoogte- als breedteslag uit je velg halen, maar tegelijk ervoor zorgen dat je trommel mooi rond blijft en liefst nog met een correcte spaakspanning.
    In de meeste instructies rond het spaken van een wiel wordt geen rekening gehouden met trommelremmen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry hoor maar ben het er niet mee eens, ik heb al heel wat racewielen geregen, gericht en gerepareerd uiteraard geen trommel geremde wielen maar de constructie van SA lijkt mij zwaar genoeg om te voorkomen dat je de trommel ovaal trekt. Dan zou je eerder de nippels door de relatief zwakke schothorst velgen trekken deze zijn namelijk niet dubbel gebust en alleen bij baanwielen met hogeflensnaven waarvan de spaken op de kruising met koperdraad gewonden zijn en doorgesldeerd kwam het wel eens voor dat de spaken uit de gaten van de naaf scheuren, of na veelvuldig de spaakspanning verhogen om een te grote slag uit het wiel te stellen.
    Zonder ze op te meten geloof ik niet dat je de trommels zomaar ovaal trekt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Willem

    Ook van jouw verhaal kan ik veel herkennen; de zwakkere schothorst velgen waar je inderdaad een nippel doorheen kan trekken (ik denk terug aan het trieste moment dat ik een velg kapot heb gereden op een stoeprand met m'n Alleweder).

    Maar laten we het anders stellen. In je andere reactie heb je het over 'nat'.
    Tja, nattigheid is iets wat meer velomobielrijders herkennen als narigheid bij remproblemen. Toch denk ik niet dat ik deze keer regen de schuld kan geven (en iets in me WIL daar ook niet de schuld aan geven want als regen wel de schuldige is, kan het euvel zo weer optreden).

    We zullen zien wat m'n fiets gaat doen bij nattigheid...... Ik zeg dat dat happen niet meer gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen