donderdag 18 april 2013

Harde wind en magneten

Vanmorgen waaide het al stevig toen ik naar m'n werk reed. Maar ach, met de wind op kop heb je er met je Quest maar weinig last van.

Op het werk werd duidelijk dat het harder is gaan waaien. Het alarm van m'n fiets ging in de loop van de middag regelmatig af bij stevige windstoten. Dat gebeurt maar zelden.

De terugweg was toch wat minder aangenaam. M'n fiets werd soms stevig heen en weer geschoven over het asfalt. Kantelen was er niet bij en de ruimte die ik in de breedte had op het wegdek was ruimschoots voldoende.
Omdat de temperatuur niet echt laag was, heb ik de magneetblokjes onder de voorrand van het deksel van de kap geplaatst zodat er een kier tussen body en deksel voor meer ventilatie.
Maar een kilometer of 2 voordat ik thuis was, moest ik schuin tegen de wind in en ook nog eens tegen de brug op. Daar wist de wind voor het eerst grip te krijgen op mijn racekap. Vermoedelijk kwam de wind hier tussen body en deksel door (de kier voor extra ventilatie), waarbij de wind aan de luwe zijde van de fiets het deksel wist los te trekken. Voor de zekerheid heb ik daarom het deksel vast gegrepen voordat het deksel er vandoor ging.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd was als ik de magneetblokjes niet had geplaatst en het deksel dus strak op de body lag.

Windkracht? Vermoedelijk 6 als ik de windkaart van Weeronline.nl mag geloven.

2 opmerkingen:

  1. Heb je geen touwtje van de schuimkraag naar je fiets? Dat heeft mij al een paar keer een nieuwe schuimkraag bespaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De schuimkraag gebruik ik bijna nooit meer maar goed, bij het deksel van de racekap heb ik standaard ook geen touwtje. Wel heb ik een klittenbandje aangebracht aan de voorkant voor dit soort omstandigheden. Maar ik heb dat zodanig gemaakt dat het klittenbandje normaal niet gemonteerd zit. Ik kan de kap wel heel snel voorzien van een klittenbandje om hem middenvoor aan de fiets vast te maken. En dat lijkt dus héél af en toe nodig te zijn. Dit is dus de eerste keer in lange tijd.

    BeantwoordenVerwijderen