zaterdag 2 februari 2013

Flevobike dakje te koop

Verkocht

Ik zet mijn Flevobikedakje te koop om de simpele reden dat ik hem niet meer gebruikt heb sinds ik mijn racekap heb. Sommige mensen vinden zo'n vaste racekap niets omdat ze dan teveel opgesloten zitten en kiezen liever voor iets openers (Flevobikedakje), sommige anderen rijden liever helemaal open (geen velomobiel).

Voor de liefhebbers van velomobielen die wel graag een dakje boven hun hoofd willen maar niet helemaal opgesloten willen zitten of mogelijk om andere redenen, die kunnen dan kiezen voor een Flevobikedakje.

Mijn dakje staat sinds gisteravond op de marktplaats van Ligfiets.net en heeft nu al 4 reacties opgeleverd. Wellicht dus dat ik dit bericht volledig overbodig zit te schrijven. Maar omdat ik toch wat meer informatie wil verstrekken over het dakje, doe ik dat via deze weg.

Het zwart is nog mooi voor zover ik het kan beoordelen. Het is zeker niet van dat zichtbaar vergeelde gedoe zoals je wel vaker ziet bij de dekjes van oudere Quests/Mango's.


Het ruitje is enorm bekrasd. Dit komt met name omdat hij bij in/uitstappen altijd voorover geklapt op de neus heeft gelegen van de Quest. Links zie je een lichte vlek zitten (links midden, niet bovenin want dat is de regenpijp, die zit niet in het dakje ;-) ). Dat is vermoedelijk afkomstig van oprollen van het dakje. Het heeft nog nooit voor problemen gezorgd (dit is het 3e dakje wat wij hier thuis in het bezit hebben dus over ervaring kan ik wel spreken). Er zitten meer van dit soort strepen in het ruitje, welke op de foto niet zichtbaar zijn; deze zijn wel zichtbaar, vermoedelijk door gebruik van flits en de positie ten onpzichte van de flits)
Het ruitje is dus niet geschikt om doorheen te kijken maar daar is het ruitje ook niet voor bedoeld; het ruitje is bedoeld om onderdoor te kijken.
Alleen bij aflezen van bijvoorbeeld de ANWB-fietswegwijzers is het soms wat lastig dat het ruitje bekrasd is maar daar ontkom je bijna niet aan (behalve als je een Versatile/Orca hebt, omdat dan het ruitje nergens mee in aanraking hoeft te komen)

Het ruitje valt overigens te vervangen. Als je beschikt over ABS, dan valt dat vermoedelijk niet zo heel lastig uit te voeren. Het ruitje zit met kunststof 'popnagels' vast. Die'popnagels' zijn dezelfde die ook gebruikt worden voor de klittenbandjes aan de dekjes van Strada/Quest/Mango.


Dan nog een extraatje. Bij mijn vorige fiets (Versatile) had ik flink veel klittenband vastgenaaid aan het dakje om hem 'stormbestendig' te maken. Hoe hard het ook waaide, het dakje kwam niet los. Bij de Quest was dat wat anders. Daarbij kon ik niet enorm veel klittenband monteren want dan zou ik niet meer in/uit kunnen stappen met goed fatsoen. Vandaar dat ik (afgekeken van een andere velomobielrijder) een kunststof haak gemaakt heb van ABS die het dakje strak trekt onder de rand van het instapgat. Verder zit er nog een stuk (gemakkelijk los te klitten)stuk band om het dakje op hoogte te houden zodat er een kleine kier overblijft tussen rolbeugel en dakje (advies van Flevobike is om die ruimte open te houden voor betere luchtstroom)


Zoals gezegd: er zijn al enkele gegadigden, voor wie ik dit bericht in eerste instantie geschreven heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten