zaterdag 26 januari 2013

Op reis

Ik ben niet echt ondernemend op dit vlak en ook nu is het niet op mij van toepassing.

Enige tijd geleden heb ik Locktite gekocht om de boutjes van de remkabels wat vaster te zetten. Ik moest elke rit wel een paar keer aan het moertje draaien om de remwerking links en rechts gelijk te krijgen. Door trillingen bleef het moertje maar verdraaien dus dat moest worden opgelost.

Later heb ik de remkabels vervangen en 1was ik op zoek naar diezelfde tube maar kon hem werkelijk nergens meer vinden en heb uiteindelijk maar een nieuwe tube gekocht.

De laatste dagen heb ik last van een aanlopend achterwiel in bochten naar links (waarbij het achterwiel aan de rechterkant in de wielkast aan ging lopen) maar het is steeds erger geworden. Vanmorgen deed hij het zelfs al als ik in een zeer flauwe bocht (bijna rechtuit) naar links stuurde of bij elk klein kuiltje in de weg. Wat er aan de hand is, weet ik helaas nog niet. Ik zat te denken aan:
  1. gebroken spaken (met de OBT had ik een tikkend geluid in het achterwiel bij bochten naar links). Maar gebroken spaken zijn het niet.
  2. Losse spaken dan? Zojuist gevoeld. In vergelijking met m'n superstrakke voorwielen was de spaakspanning echt bijna nihil. Ik heb daarom de linkerkant van het wiel maar wat strakker gedraaid (2x een kwartslag, halve slag totaal dus) om zo het wiel wat meer naar links te trekken. Dit heb ik in het verleden al eens eerder gedaan om hetzelfde euvel toen te verhelpen. Maar dit heeft het probleem niet helemaal opgelost maar het is wel verbeterd
  3. Gebroken veer waardoor ik in ieder geval al bij hobbels eerder een aanlopend achterwiel heb
  4. Losse bout van de achteras maar die heb ik met de hand gevoeld; daar lijkt niets mis te zijn
  5. Breuk in de achterbrug. Dat heb ik ook al eens meegemaakt. Maar ik kan zelf geen scheuren ontdekken. (Ymte had hem destijds in no-time gevonden terwijl ik niets zag dus dat ik nu niets zie zegt niets)
  6. Losgeraakte wielkast uit de body
  7. Kapotte 'kleerhanger' maar daar kan ik ook niets vreemds vinden.
Misschien zijn er nog wel meer dingen die de oorzaak kunnen zijn. Maar ik denk dat VM.nl er maar eens naar laat kijken.

Verder is er waarschijnlijk ook iets mis met m'n ketting want op het grootste voorblad tikt mijn ketting elke ongeveer 5,5 omwentelingen van de trappers. Ik denk dat mijn ketting een slechte plek heeft.

Tijdens het controleren op de bout in de achteras kwam ik bij het onderwerp aan: de reis van mijn tube Locktite..........
In de kettingafscherming bij de derailleur trof ik dit aan:


Vracht sneeuw, de tube Locktite en het RVS-ringetje welke ik tijdens mijn kluspartij met Quesjer onlangs ben kwijtgeraakt.

10 opmerkingen:

  1. Bij mijn Quest (#439) heeft een tijdje geleden het draadeind (rechts) zich van de achteras losgedraaid. De twee moeren zaten er nog keurig op vast, en de bout aan de linkerkant zat ook nog keurig aan de as vast. Ik kwam hier achter toen de band ook begon aan te lopen, en uiteindelijk het freewheel los kwam waardoor ik in het luchtledige mocht trappen. Het hele verhaal begon toen met schakelproblemen. Nu ik alles (ook het draaideind) met locktite heb vastgezet lijkt het weer opgelost.

    Misschien heb je iets aan deze ervaring...

    Groet, Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Marc,

    Dank voor je reactie. Dit is zeker de moeite waard om te bekijken. Bij het aanzetten heb ik ook nogal eens dat de boel wat vreemd doet; wellicht ook het freewheel wat bij mij al begint te haperen.

    Welke handelingen heb jij allemaal verricht om de boel goed te krijgen? Ik neem aan dat je de veerpoot wel even los gemaakt hebt om het achterwiel wat te laten zakken?
    Heb je bouten uit de as gedraaid en zo ja, aan welke kant?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk hoefde ik alleen het draadeind er weer in te draaien. Dit gebeurde overigens onderweg, ergens in Duitsland (vlak bij de NL-grens). Zie dit verslagje. Later heb ik thuis alles (ja, veerpoot aan de bovenkant losdraaien, gewoon de Quest-handleiding volgen) losgedraaid: linkerbout, rechter 2 moertjes, en het draadeind uit de as gedraaid met een imbus sleuteltje. Er bleek niets gebroken of zo. Alles schoongemaakt en met borglijm weer vastgedraaid in de volgorde zoals in de Quest-handleiding staat beschreven. That's all :)

    PS uit nieuwsgierigheid heb ik tijdens dit klusje ook de as zover uit de wielnaaf getrokken (met de astrekker) dat het achterwiel uit de quest genomen kon worden. Die as kreeg ik er (na invetten) echter pas met veel moeite (hard tikken met kunststof hamer) weer in! Dat was het enige dat tegenviel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zojuist gecontroleerd op een eventueel losgedraaide asbout.

    De kop van de bout aan de linkerkant van het wiel zit gewoon vast (rechtsom draaien lukt niet). De dubbele moer aan de linkerkant kan ik wel rechtsom draaien maar dan gaat het wiel mee. Maar uiteraard het wiel vastgehouden en toen nogmaals met de steeksleutel getracht de bout met de 2 moeren rechtsom aan te draaien maar ook dat lukte (nagenoeg) niet.
    Of is het in dit geval juist de bedoeling om de bouten te draaien zónder het wiel vast te houden (en dus mee te laten draaien?)

    Terwijl ik dit zat te typen heb ik nog maar eens jouw verhaal gelezen, ben ik nogmaals naar de garage gegaan om toch die bout met dubbele moer maar eens aan te draaien, deze keer zonder het achterwiel vast te houden. Maar na een flink aantal slagen kom ik tot de ontdekking dat het bij mij toch wat anders is dan bij jou want er verandert niets. De bout links en rechts van het wiel draaien gewoon gelijk met het wiel mee en zijn beide volgens mij gewoon muurvast met elkaar en het wiel verbonden. Of heb ik je toch nog verkeerd begrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan is daar volgens mij niets aan de hand want in de as-lijn zit alles dan goed vast. Als dat te los zit dan moet je speling kunnen voelen, of van achteren zien dat de band teveel naar links staat. Bij mij heeft de band ook wel eens aangelopen tegen de kast nadat de toenmalige (Risse Genesis) demper teveel was ingezakt. Maar als je de originele veerpoot hebt kan dat bij jou niet de oorzaak zijn.

    Kan het niet simpel zijn dat er iets in de fiets teveel tegen de kast aandrukt? De pomp, een reserveband, of zoiets? Anders er maar eens door VM.nl naar laten kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aan de kant waar hij aanloopt (rechts) heb ik altijd hetzelfde liggen: een 20" bibu-combinatie en een opgerolde 26"bibu-combinatie. Ik ben rechts al tijden niet geweest om spul te pakken of weg te leggen dus zal dat het niet zijn.

    Je opmerking over teveel gezakte demper zal bij mij ongetwijfeld niet de oorzaak zijn omdat ik geen Risse demper heb. Maar wel heb ik een normale veerpoot waarvan de veren kunnen breken. Misschien toch maar eens de achterveerpoot demonteren en vervolgens opentrekken om de veren te inspecteren.

    2 dingen ga ik zelf nog proberen:

    1) De spaken van het wiel nog wat strakker zetten en dan met name de linker spaken aanspannen (om het wiel wat naar links te trekken)
    2) veerpoot demonteren en de inwendige veer bekijken.

    En anders inderdaad optie 3: een beroep doen op de vakkundigheid van VM.nl; zij weten het ongetwijfeld te vinden en op te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Wf,
    Wat ik niet gelezen heb als mogelijkheid: Dat de achtervork getorceerd kan zijn.
    Ik zou het natuurlijk niet in m'n hoofd halen dat zelfs maar te suggereren ware het niet dat de as van het wiel en die van de vorkophanging bij de Limit die ik kocht al niet meer evenwijdig liepen...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En , Ik weet niet hoe dat bij de Quest is maar bij de Mango schijn je de body te kunnen verschuiven op het frame. ( zit bij mij vast met twee slangenklemmen als ik het goed heb)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Mick
    Getordeerde achterbrug is ook wel door m'n hoofd geschoten maar dat is het niet, tenminste, zeker niet zoals ik wel ken van de oude Flevobike Alleweders met enkelzijdige ophanging achter.

    @Gerrit
    Bij de 26" Quest kan het frame niet schuiven op de body omdat de constructie totaal anders is; de body IS het frame.

    Vandaag ben ik bij Quesjer geweest, hij had nog een ander idee die wel aardig aansluit bij jouw commentaar. De achterbrug van de 26" Quest kan je wat meer naar links of rechts verstellen; de ophangpunten zijn wat ruimer gemaakt zodat je de brug wat heen en weer kan bewegen en dan vastzetten op de gewenste plek. Bij mijn Quest hebben we op die manier getracht het wiel wat meer ruimte te geven aan de rechter kant. Het heeft wel wat geholpen maar niet verholpen.

    Alleen denk (en hoop) ik dat we toch de oorzaak hebben achterhaald: te lage spaakspanning. Quesjer vroeg ook nog of ik een tikkend achterwiel heb gehad..... jawel.... bij de Oliebollentocht.

    Morgen op het werk het achterwiel maar even flink wat meer spanning geven en zien of dat het euvel wel gaat oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De sporing van het achterwiel is niet moeilijk te controleren. Een rechte lat of hoeklijn tegen de band zetten (zonder de spaken te raken). Aan de voorkant moet die lat dan net ter weerszijde van je koplamp eindigen, zo niet.....Je moet er niet aan denken! :)
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen