zaterdag 29 oktober 2011

Klapband? Lek 31

Vandaag ben ik even naar Dronten gefietst om het Ventisitkussen voor de Hurricane van m'n vrouw te halen. Het was vandaag heerlijk weer dus ging het in rap tempo. Hoewel, in m'n woonwijk ging ik eigenlijk een andere route dan gepland en kreeg ik te maken met geklungel van automobilisten op een parkeerplaats. Desondanks heb ik nog voor de hoge brug bij Kampen een gemiddelde van 35 km/h op m'n teller weten te krijgen. Op de brug ging dat helaas weer fors onderuit maar niet getreurd want uiteindelijk ben ik (auto-start-stop van fietscomputer) toch nog uitgekomen op 33,41 km/h gemiddeld uitgekomen op 59,35 kilometer volgens mijn Sigma BC1606.

Racefietsers? Wel een paar gezien maar overwegend tegenliggers. De twee die ik wel achterop kwam.... tja..... welke racefietsers? Helaas geen gein aan.

Maar op de terugweg was het feest. Ik was net Dronten uit, kwam bij de Colijnweg, waar ik moest oversteken in verband met werk aan de weg. Tijdens het remmen ineens een harde knal..... Oorzaak was direct duidelijk: lekke rechter voorband.

Ik ben gestopt en uitgestapt. Achter me zag ik een plas witte Elite Racer Sealant en een klein spoortje van hetzelfde spul naar m'n fiets.
De reserveband en pomp heb ik uit m'n fiets gehaald en vervolgens de fiets op z'n kant gelegd.
Als ik een band van de velg haal, zoek ik eerst het ventiel op. Normaal doe ik dat om eerst de band helemaal goed leeg te laten maar dat was nu niet nodig. Maar ook gebruik ik het ventiel als oriëntatiepunt want lichten begin ik altijd op 1/4e vanaf het ventiel. Eenmaal het ventiel 'gevonden', trof ik hem scheef in het ventielgat aan. Bij het verwijderen, wat met Kojaks heerlijk simpel en soepel gaat, had ik ineens een stuk ventiel in m'n hand. Heel vreemd. Ik was in de veronderstelling dat dat de oorzaak was van m'n lek.


Oorzaak? Tja, dat is misschien tijdens het remmen gebeurd toen hij diagonaal in het ventielgat van de velg geschoten is maar zeker ben ik er niet van. Wie het weet, mag het zeggen.

Het leggen van de nieuwe Kojak is ook een eitje van een cent. Zonder kracht te hoeven zetten, laat de Kojak zich netjes om de velg leggen. Ook hobbels/bobbels zijn een zeldzaamheid; de hieldraad gaat netjes in de daarvoor bedoelde geul in de velg.

Thuis aangekomen heb ik de lekke band maar eens goed bekeken. Het was toch niet het ventiel wat de oorzaak was maar toch echt een klapband. Op heel wat plekken was ik ruimschoots door het rubber heen en zelfs van het canvas van de buitenband was weinig meer over op veel plekken.


Wat wel jammer is, is dat ik door de klapband niet meer kan controleren of ik nog ergens lekken in de binnenband had om de werking van de sealant te bekijken.
Het moge duidelijk zijn dat dit lek gewoon m'n eigen schuld is. Mogelijk is die klapband trouwens wel een gevolg van het gebruik van de sealant. ALS ik wel meer lekken gerereden heb, dan was me dat eerder opgevallen als ik geen sealant gebruikt had. En als ik dan lek zou rijden, dan zou ik de band dus inspecteren en al eerder opmerken dat de band finaal versleten was, of eigenlijk, opmerken dat de band bezig was te slijten. Met een voorband niet zo'n drama maar met een achterband kan dat echt een ramp zijn. Scheelt wel dat ik de achterband in ieder geval 2x per jaar verwissel, dat de band een grotere omtrek heeft, waardoor hij minder slijt en dat dit niet de remmende en sturende band is. De kans acht ik daarom een stuk kleiner bij de achterband.






Tot slot de lekstatistieken:

Lek 1: 2358km;
  • Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km;
  • Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km;
  • Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km;
  • Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km;
  • Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km;
  • Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 11: 9570km;
  • Rechtsvoor; Kojak; Vermoedelijk velglint
Lek 12: 11219km;
  • Rechtsvoor (meen ik); Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 13 en 14: 12830km (naar schatting)
  • Links- en rechtsvoor; Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 15 t/m 20: 13176km; Elite Race Sealant in de banden
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 gedicht bij 5 bar.
  • 4 achter waarvan 1 pas gedicht bij 2 bar.
  • Andere 4 lekken (voor en achter) effectief gedicht.
Lek 21 t/m 25: 13190km; Elite Racer Sealant in de banden hoewel links te weinig
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 bij een nippel en daarna bij het ventiel; niet te dichten dus
  • 3 linksvoor waarvan 2 kleintjes die gedicht leken en een nieuwe grote maar te weinig vloeistof in de band waardoor het lek niet gedicht is.
Lek 26 t/m 28: 14420km; Elite Racer Sealant in de band
  • 2 lekken in de Furious Fred met RaceGuard; effectief gedicht
  • 1 lek in de Furious Fred, pas gedicht bij 2 bar
Lek 29: 15024km; Elite Racer Sealant in de band; niet gedicht
  • 1 lek linksvoor. Lek aan de velgkant; stilstaand leeggelopen
Lek 29 vervolg: 15620km; Elite Racer Sealant in de band; niet gedicht
  • 1 lek linksvoor. Lek aan de velgkant onder de plakker van lek 29: scheur geworden.
Lek 30: 18066km; Elite Racer Sealant heeft me met zachte band op plaats van bestemming gekregen
  • 1 lek linksvoor. Er zat op moment van plakken niet veel sealant meer in de band maar het lek was wel voldoende gedicht om door te rijden.
Lek 31: 18203km; Lek niet gedicht wegens klapband

  • 1 lek rechtsvoor. Elite Racer Sealant had geen nut meer bij een klapband vanwege zwaar versleten buitenband'






4 opmerkingen:

  1. Jouw zuinigheid t.a.v. banden heb ik nu weer t.a.v. Ventisit matjes.
    Hoewel, ik rijd op HPV's (o.a.)en die zijn maar 1/10 vd prijs van Kojaks. En iets kopen voor m'n vrouw af en toe had ik misschien ook moeten doen :)!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit heeft niets te maken met zuinigheid, hoewel ik dus wel doorgaans pas de band vervang als het canvas zichtbaar wordt.... maar dit is niet 'net zichtbaar' meer maar eerder het moment dat de binnenband dus net zichtbaar is geworden.

    Ventisit? Dat slijt toch niet? Nouja, bijna niet, Ik slijt (zelfs met de 'zuinigheid' die je hierboven ziet) tientallen banden voordat Ventisit misschien wat gebruikssporen gaat vertonen.

    HPV's? Hier hangen er 4 zonder werk in de garage. Misschien 200 kilometer gereden. Ik vind ze niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Quemo,

    Ik denk bij het ventiel het volgende:

    Klap, waardoor de druk direct weg is, en daarna een vrij slingerende binnenband, of vrijkomende spanning, waarbij het ventiel half door het gat schuift, en je vervolgens over de combi heen rijdt en daarbij het ventiel dus flink beschadigt/doorbreekt.
    Ik heb dat ook al eens gehad, toen ik niet meteen stopte. Ventiel geknakt.....

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen